"Sovande" agenter i Sverige?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 juli 2007, 23:00

Hans skrev:Hur var det med författarna till Operation Garbo då - vilka var de, jag har glömt.
Jag har för mig att dåvarande översten Bo Hugemark pekades ut som en av författarna, vet dock inte om det blev "belagt"?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 juli 2007, 23:12

Rickard skrev:
Hans skrev:Hur var det med författarna till Operation Garbo då - vilka var de, jag har glömt.
Jag har för mig att dåvarande översten Bo Hugemark pekades ut som en av författarna, vet dock inte om det blev "belagt"?
Det stämmer!
SKa kolla med en källa avseende de andra.
:)

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 9 juli 2007, 23:20

JohnT skrev:
Rickard skrev:
dc skrev: Jag har "Sune Anderssons" bok. Och visst kan den tyckas vara paranoid. Det är väl inte (och var framförallt inte) politiskt korrekt att tycka något annat
Tveklöst var den väldigt kontroversiell och politiskt inkorrekt när den kom. Men även om man läste den med ganska så anti-sovjetiska glasögon så kändes den lite överdriven. :)

För min del var det många år sedan jag läste den och minns väldigt få detaljer.

En snabb googling visar att den finns till salu här för 130 kronor:

http://www.contra.nu/anfall.html
Jag har fattat det som att boken var ett försök att Ironisera över alla dessa spioner som skulle jobba undercover.
Bara Ideerna att förenklad självdeklaration var ett sovietiskt förslag där KGB's män redan i fredstid hade samlat ihop datat i RSVs datorer och när ockupationen var ett faktum, bara kunde skriva ut "självdeklarationer" över alla svenskars politiska hemvist och vilken avbön de var tvungna till. Programmen skulle vara klara att köras direkt på Riksskateverkets datorer. Känns lite magstarkt (eftersom i verkligheten är skatteverkets programkod är offentlig handling så kan du få ut en egen kopia )

Eller att polisen fick vita polisbilar för att dessa undercoveragenter skulle kunna sätta på polisdekaler på vita volvobilar när de skulle leka poliser.

Eller var det bara jag som var för politiskt korrekt?
Var den skriven på allvar?

Fast jag tycker den är riktigt rolig.

Mvh
/John T
Ja, efter att jag läst den så tyckte jag att titeln snarare borde varit "Anfall mot svenska skattesystemet" :lol:

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 juli 2007, 07:56

Garbo:
MD650 skrev: Det stämmer!
Ska kolla med en källa avseende de andra.
Det vore intressant att höra!

Angående "Anfall mot Sverige":
Hans skrev:Jag vill minnas att det var lite för många faktafel för att ha kunnat vara någon med god insikt i försvaret.
Jag minns också att just de militära beskrivningarna kändes lite amatörmässiga, så "Sune Andersson" var ganska säkert civilist. Kanske någon som varit i fejd med skatteverket, då dessa fick ta stora smällar för det mesta onda i boken.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 juli 2007, 08:38

"Mina källor" säger att Bo Hugemark och Ingemar Dörfer var huvudförfattare till Operation Garbo.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 juli 2007, 09:14

Wooster skrev:"Mina källor" säger att Bo Hugemark och Ingemar Dörfer var huvudförfattare till Operation Garbo.
En snabb "googling" avslöjade att Ingemar Dörfer är forskningschef vid FOI.

EDIT:

Hittade följande på Expressen 060823. Lite märkligt förstås. Kom inte första Garbo-boken på 80-talet? Personligen tvivlar jag också på att den nästan slog en typisk Guillou-bok i försäljningssiffror.

"Ingemar Dörfer är före detta forskningschef på Foi och expert på amerikansk och europeisk utrikes- och säkerhetspolitik.

Dörfers thrillers, Operation Garbo-serien, sålde under 1970- och 80-talet nästan lika bra som Guillous böcker.
"

Länk: http://www.expressen.se/1.405187

Vad gör Hugemark nu för tiden?

Visst skrev han en del andra böcker, jag tycker mig minnas någon om 9:e april?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 juli 2007, 09:34

Första Op Garbo kom ca 1986, del två och tre inom ett par år.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 10 juli 2007, 13:48

Jag läste Garbo-böckerna relativt nyss, några år sedan sådär. Jag fick nästan genast en känsla av att Jan Guilou hade haft ett finger med i skrivandet, kan det ligga något i detta? Om det gör det så har han haft den goda smaken att recensera sin egen bok.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 10 juli 2007, 13:54

dc skrev:Scenariot är inte otänkbart, då vi nu vet att ett av våra riksdagspartier var direkt styrt av Sovjet...
Att Kommunisterna var styrda från Moskva under åren efter revolutionen står väl bortom allt tvivel. Att VPK sedan upprätthöll kontakter med de statsbärande partierna östeuopa ända till murens fall är också ställt utom allt tvivel. Men, hur länge och i vilken grad styrdes verkligen VPK från Moskva. Vad säger forskningen?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 10 juli 2007, 14:08

Eftersom Sovjet inte längre finns så måste de väl ta order någon annanstans ifrån. :?

Har sett reportage som hävdar att styrningen pågick ända in på 80-talet. Utgår att de inte överdrev denna styrning, med tanke på medias allmänna åsikter.

Hur det har sett ut efter det är väl inte helt lätt att säga. Men hur som helst verkar deras relationer med diverse blodiga diktaturer vara goda och givande för båda parter.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 10 juli 2007, 14:09

Matsan skrev:Jag läste Garbo-böckerna relativt nyss, några år sedan sådär. Jag fick nästan genast en känsla av att Jan Guilou hade haft ett finger med i skrivandet, kan det ligga något i detta?
Jag skulle själv finna det högst osannolikt. Böckerna känns så pass politiska att jag nästan omöjligt skulle kunna tänka mig Guillou med i det gänget. Vad var det som gav dig den känslan? (För min del var det rätt många år sedan jag läste dem.)
Matsan skrev:Om det gör det så har han haft den goda smaken att recensera sin egen bok.
Förvisso en fördel man kan få genom att skriva under pseodonym förstås. :)
Var någonstans har Guillou recenserat Garbo-böckerna?

Ingemar Dörfer som har nämnts här i tråden som en tänkbar medförfattare till Operation Garbo går ju förresten till ganska hårt angrepp på Guillou i Expressen-länken ovan. Där känns de två inte som så såta vänner.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 10 juli 2007, 15:07

Rickard skrev:Jag skulle själv finna det högst osannolikt. Böckerna känns så pass politiska att jag nästan omöjligt skulle kunna tänka mig Guillou med i det gänget. Vad var det som gav dig den känslan? (För min del var det rätt många år sedan jag läste dem.)
Svårt att sätta fingret på, men det kändes som att språket och en del av huvudpersonernas karaktärer kändes väldigt mycket som Guillou. Om en av huvudpersonerna får man ju t.ex. veta att han absolut inte kan tänka sig att dricka vin ur plastglas...

Jag skulle inte finna det så osannolikt att Guillou kan vara inblandad faktiskt. Han är visserligen röd men inte Sovjetröding utan någon annan sort och i Hamiltonböckerna gör han ju ingen hemlighet av vad han tycker om Sovjetsystemet. Han lär dessutom ha ett gäng kompisar som är militärer och som fungerade som "tekniska konsulter" åt honom när han skrev Hamiltonböckerna.
Rickard skrev: Förvisso en fördel man kan få genom att skriva under pseodonym förstås. :)
Var någonstans har Guillou recenserat Garbo-böckerna?

Vet inte var recensionen kommer ifrån, men den är delvis återgiven på omslaget till en av Garboböckerna i upplagan jag läste. Det står något i stil med "viktigare litteratur är svårt att tänka sig i vår tid" och undertecknat Guillou.

Falckkjelle
Medlem

Agenter, sabotage & Op Garbo

Inlägg av Falckkjelle » 12 juli 2007, 11:49

För att återgå till ämnet... Sovande agenter som i t.ex Röd Storm (Tom Clancy), var/är inte speciellt vanliga, men förekom eventuellt i Sverige före "Glasnost". Men uppgiften var knappast mord och sabotage, mer att tillhandahålla säkra bostädet, lokalkännedom, mötesplatser och andra "mjuka" uppgifter. Kanske visste agenten inte ens om för vem han hyrde sommarstugan...!
Deras uppgifter kunde också vara av mer subversiv art, som att bygga upp en opposition mot militärt försvar av Sverige, genom stöd till olika " radikala fredsorganisationer" t.ex.. (Jag har ett minne av att den Danska motsvarigheten till SÄPO lyckades koppla ekonomiska bidrag till en "fredsförening" till Sovjetiska ambassaden via ett antal olika personer... Men kommer inte ihåg exakt hur).
Vi som är gamla nog, kommer ihåg hur effektiva olika "freds-" och vänsterrörelser var på att piska upp ett riktigt hat mot USA på 70-talet, och att dom verkade förhållandevis välförsörjda ekonomiskt.... Jag vill inte påstå att Moskva betalade alla och allt åt dom, men man kan ju på goda grunder anta att en liten slant hade sitt ursprung på andra sidan Östersjön. Det fanns ju faktiskt människor som på fullt allvar påstod att Warsawapakten enbart var en gigantisk fredsrörelse som tränade för världsfreden....

Det som var av verkligt värde för "främmande makt" med planer för Svea Rike, var i så fall s.k. "inflytelseagenter" vars uppgift var att påverka politiska beslut åt det håll uppdragsgivaren önskade, samt att hålla densamme uppdaterad om hur försvarsviljan, och andra politiska strömmningar, t.ex. antiXXXXXXXXX uttalanden i olika sammanhang som inte var offentliga... Det är lättare att motivera en sådan agent, eftersom han/hon inte lämnar ut uppgifter som kan tänkas vara hemliga, med andra ord, det är svårt att bevisa brottet "olovlig underrättelseverksamhet"...

Vill minnas att Pierre Schori pekades ut som en sådan i Op Garbo...

Kjelle

Ps. Kom att tänka på en bekant som var aktiv i ett ungdomsförbund (SSU, UV?) på den tiden, och åkte på "ungdomsläger" i DDR en sommar. Han var full av historier om hur bra allt var där, och hur trevliga alla (tjejer) han träffade var... Men det som skrämmer mig mest var en sak han sa; "Om du bara visste hur bra kontroll på medborgarna dom har där! Det går inte att begå ett brott utan att man åker dit direkt". Detta sagt av en person som idag antagligen sitter med i olika politiska sammanhang för sitt parti... Ds

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Agenter, sabotage & Op Garbo

Inlägg av Hans » 12 juli 2007, 12:25

Jag har också ett minna av sovjetiska pengar till en dansk s.k. fredsförening - en snabbgogling gav något annat:

I Danmark gjorde de ikke arbejdet godt nok. Vi har to grove eksempler på spionage i form af forfatterne Arne Herlev Petersen og tidl. DKP-medlem, og MF, SF Holger Viveke. Her var tale om agenter for KGB der kun blev afsløret på grund af afhoppere fra Sovjet der havde haft kontakt til dem. I disse sager har PET tydeligvis ikke gjort deres arbejde grundigt nok. Om 30-40 vil vi formentlig kende antallet af danske KGB-agenter.
http://community.dr.dk/default.ns?strIt ... &orderBy=1

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 12 juli 2007, 12:49

Falckkjelle skrev:För att återgå till ämnet... Sovande agenter som i t.ex Röd Storm (Tom Clancy), var/är inte speciellt vanliga, men förekom eventuellt i Sverige före "Glasnost". Men uppgiften var knappast mord och sabotage, mer att tillhandahålla säkra bostäder, lokalkännedom, mötesplatser och andra "mjuka" uppgifter.
Angående "före Glasnost" så menade jag i min grundfråga just läget under kalla kriget, det kanske inte var helt tydligt dock.

Intressanta uppgifter hur som helst, Falckkjelle! Får man fråga om det är spekulationer från din sida eller hur pass "säker" informationen är?

Utifrån det du skriver om mer mjuka uppgifter, tror du att det skulle vara rimligt att de kunde utföra det som också står i den första posten i tråden, dvs att exempelvis blockera viktiga broar eller liknande?

Vilka personer tror du hade dessa uppgifter? Vi har i diskussionen resonerat kring om det skulle röra sig om politiskt övertygade människor, vinstbegär eller kanske utpressning..

Det är också lite intressant att fundera om det skulle röra sig om infödda svenskar eller ej. I länken som postades av någon tidigare i tråden ( http://calitreview.com/2007/03/31/false ... -and-day-x ) verkade det som att det ofta rörde sig om utvandrade ryssar som hade hemliga uppgifter under väldigt många år efteråt. Svårt att bedöma om det skulle vara rimligt tycker jag.

Ett nutida exempel är ju dock 11:e september-kaparna som levde ett antal år i amerikanska samhället med det enda målet att döda så många som möjligt flera år senare. Så nog går det att leva integrerad någonstans men med dold agenda om man är tillräckligt uppfylld av den "rätta saken".

Skriv svar