189 miljarder dollar är en enorm summa - men för mig som är novis, hur stor är den i sammanhanget? Vad har ryssarna satsat på sin försvarsmakt de senaste fem åren till exempel?
(och är de 189 miljarderna den totala satsningen - eller en extrasatsning?)
Tu 95 'Bear' & Tu-160 'Blackjack' irriterar igen
Bra fråga, det enda jag har förstått är att det är rätt vanskligt att uppskatta de ryska försvarsutgifterna. Detta är vad engelska wikipedia säger om budget:Wooster skrev:189 miljarder dollar är en enorm summa - men för mig som är novis, hur stor är den i sammanhanget? Vad har ryssarna satsat på sin försvarsmakt de senaste fem åren till exempel?
(och är de 189 miljarderna den totala satsningen - eller en extrasatsning?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forc ... Federation
"Estimating Russian military expenditure is beset with difficulty; the annual IISS Military Balance has underscored the problem numerous times within its section on Russia.. The 2006 Edition says that taken at face value, the 2004 budget corresponds to 2.5% of GDP, and with the inclusion of other military spending in different budget sections, it reaches just over 4%. It goes on to say that translated at the market exchange rate, this would amount to $23.6 billion. 'By simple observation.. this would appear to be lower than is suggested by the size of the armed forces or the structure of the military-industrial complex, and thus neither of the figures is particularly useful for comparative analysis'.
While noting that Purchasing power parity methods have significant limitations, using the World Bank PPP rate the IISS estimates that Russia's total military-related expenditure would measure US $61.5 billion in 2004. Note the significant discrepancy that figure creates with the Globalsecurity.org figure in the table above - probably derived by a market exchange rate calculation of the official budget.
According to Russian reports, in FY 2002, there was about a 40% increase in arms procurement spending. However, even this increase is not enough to make up for the budget shortfalls of the previous decade. Russia's struggling arms producers will therefore intensify their efforts to seek sales to foreign governments.
About 70% of the former Soviet Union's defense industries are located in the Russian Federation. A large number of state-owned defense enterprises are on the brink of collapse as a result of cuts in weapon orders and insufficient funding to shift to production of civilian goods, while at the same time trying to meet payrolls. Many defence firms have been privatized; some have developed significant partnerships with firms in other countries.
In 2006, Russia announced plan to spend about $200 billion in development and production of military equipment (what equals to about $400 billion in PPP dollars)."
Så om det är ytterligare 189 miljarder dollar så är det ju en massa pengar, men frågan är som sagt vad det går till. Enorma mängder materiel måste förnyas, så det är väl inte otänkbart att detta äts upp av det. Men samtidigt så är det ju löner som ska betalas (och löneskostnaderna brukar ju öka om man eftersträvar mer fast personal), övningar som ska betalas osv.
När det gäller begreppen noterade jag att Aftonbladet i vanlig & slapp ordning bara direktöversatt en norsk artikel och beskrev http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 57,00.html Norskt jaktflyg skar av ryska bombplan i natt. Skar av? Sladden eller?
En mer korrekt översättning torde vara "avvisade", om ryssarna var i norskt luftrum eller "avvärjde" om de var på internationellt luftrum alltför nära Norge.
När det gäller svenska begrepp kan IKFN vara intressant, se bla IKFN 23§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820756.HTM
Kuriosa: Vilka begrepp använder FM när incidentberedskapen hanterar främmande militära flyg utanför svenskt luftrum? Vi kikar då förstås på FMs hemsida. FMs hemsida visar mkt lite om incidentberedskap alls. Eller också kan jag inte hitta det trots idogt sökande, vilket isf innebär att man knappast prioriterar att presentera den uppgiften. En träff får jag
http://www.f21.mil.se/index.php?c=news&id=19115
som är en söt julaftonshistoria, säkert samproducerad med Hemmets Journal och SVTs julkalender. Med god vilja kan informationen karakteriseras som matnyttig. Thats it! Jag hittar dock lätt uppgifter om exempelvis Managementenheten för försvarsmakten, säkert mycket respektingivande och avskräckande för främmande makt. Nästa vecka är det kanske Sveriges tur att få besök av ryska bombplan och jag antar att försvarsmakten i det läget profilerar upp incidentberedskapen, även på webben. Vi betalar trots allt en massa miljoner till JAS för detta syfte, troligtvis mer än vad Managementenhetens videokanoner kostar. Sökning på FMs hemsida på ordet gränsskydd ger för övrigt 1 träff som handlar om - tullen.
Det märks att förra försvarsministern var pacifist.
En mer korrekt översättning torde vara "avvisade", om ryssarna var i norskt luftrum eller "avvärjde" om de var på internationellt luftrum alltför nära Norge.
När det gäller svenska begrepp kan IKFN vara intressant, se bla IKFN 23§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820756.HTM
Kuriosa: Vilka begrepp använder FM när incidentberedskapen hanterar främmande militära flyg utanför svenskt luftrum? Vi kikar då förstås på FMs hemsida. FMs hemsida visar mkt lite om incidentberedskap alls. Eller också kan jag inte hitta det trots idogt sökande, vilket isf innebär att man knappast prioriterar att presentera den uppgiften. En träff får jag
http://www.f21.mil.se/index.php?c=news&id=19115
som är en söt julaftonshistoria, säkert samproducerad med Hemmets Journal och SVTs julkalender. Med god vilja kan informationen karakteriseras som matnyttig. Thats it! Jag hittar dock lätt uppgifter om exempelvis Managementenheten för försvarsmakten, säkert mycket respektingivande och avskräckande för främmande makt. Nästa vecka är det kanske Sveriges tur att få besök av ryska bombplan och jag antar att försvarsmakten i det läget profilerar upp incidentberedskapen, även på webben. Vi betalar trots allt en massa miljoner till JAS för detta syfte, troligtvis mer än vad Managementenhetens videokanoner kostar. Sökning på FMs hemsida på ordet gränsskydd ger för övrigt 1 träff som handlar om - tullen.
Det märks att förra försvarsministern var pacifist.
Jeg har fundert litt på dette, og kommet til at det må finnes flyterminologi i Sverige som definerer det å avskjære (det samme som intercept på engelsk) et fremmed fly. Dere har jo en lang grense mot Russland - Sovjet i gamle dager - som medførte at man måtte planlegge å møte deres fly med egne fly for å identifisere og vise kapasitet til suverenitetshevdelse. En Mig-25 kan man ikke bare gå opp og møte ved å fly til punkt X uten videre, men man må planlegge i fire dimensjoner hvordan man skal få en sjanse til i det hele tatt å få den på ID- eller skuddhold. Denne planleggingen og utførelsen kaller vi her blant fjellene en avskjæring, eller 'intercept' siden det operative språket er engelsk for de som flyr støvsugere, og jeg synes nok at en avvisning blir veldig sivilt og ikke egentlig sier noe om hva operasjonen innebærer. Nå som dere er mye på besøk her med Gripen og flyr sammen med oss og NATO forøvrig så må det finnes terminologi som får dette til å fungere, IMHO.Giggegubb skrev:När det gäller begreppen noterade jag att Aftonbladet i vanlig & slapp ordning bara direktöversatt en norsk artikel och beskrev http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 57,00.html Norskt jaktflyg skar av ryska bombplan i natt. Skar av? Sladden eller?
....
Frode
Hmmm predator....det står i trådens huvudrubrikpredator skrev:Klarar Planet/na att ta sig till Engelskt luftrum och tillbacka utan att luft tanka? Och vad använder Ryssarna för typ av plan till den uppgiften?
http://www.fas.org/nuke/guide/russia/bomber/tu-95.htm
F.ö. ett av Sovjets/Rysslands bästa konstruktioner och - världens snabbaste propellerflygplan. Det har gott och väl en räckvidd på mer än 10 000 kilometer så till England och hem - är bara en kort 'promenad i parken' för flygplanstypen, Varjag