Jag såg det värsta scenariot där man på midsommardagen 01:50 1985 klipper till med små styrkor mot den bristfälliga beredskapen som då fanns. Dessa små styrkor kan vara mer eller mindre konventionella och komma på ett lastfartyg vid kaj i Oxelösund, ett Aeroflotplan på väg till England med motorproblem, en liten segelbåt vid Gotlands norra udde o.s.v. dessa med uppgift att ta beredskapsrotar och ställa till oreda på övriga flottiljer, tysta några radarstationer samt att hindra u-båtar. Nästa våg, fortfarande liten men med mer konventionella transportmetoder följer snabbt upp med målsättningen att avsluta det första vågen har påbörjat samt lägga till lite båtar, KA, LV och kanske pansar på mållistan. Allt naturligtvis parat med vilseledning och några mer civila mål såsom statsledning, radio, tv, telenät m.m. - i värstingscenariot är dessutom gas använt. Jag tror inte på Scudrobotar (gas/kärn) då det hade kunnat kosta mer än vad det var värt (någon som tror att det är interkontinentala missiler som startat) - men hela mitt scenario är om ett enskilt angrepp på Sverige.
Frågorna som i detta scenario hopar sig är;
1) Sverige
Vilken beredskap hade Sverige då? Arméförbanden (regemente eller liknande) hade en pluton beväringar av varierande utbildningsnivå som beredskap - plus en beredskapspluton per MILO?. Flygvapnet hade kanske två till tre jaktrotar med startberedskap på någon minut, vad fanns sedan? KA-utbildningförbanden som armén - fanns det mer, var några befästningar bemannade? Flottan, låg några båtar ute, isåfall rustade med vad? Vad skyddade baserna? Skulle undrättelsetjänsten och FRA kunnat få nys om denna inledningsvis småskaliga operation?
2) Sovjeterna
Skulle de vara kapabla att samordna och leda denna okonventionella start samt att kunna dra igång uppföljningen snabbt? Förbanden skulle nog räcka med specialförband, luftlandsättningsförband och kanske marininfanteri. (första vågen en maximalt sådär 5 000-10 000 man (maximalt i kanske kompanistorlek var en tanke). Kanske något mer i den andra vågen. Skulle de kunna dölja förberedelserna, framförallt för uppföljningen av det hela.
Ett okoventionellt småskaligt kuppanfall inledningsvis m.a.o.
Nu känner jag att jag var lagom ostukturerad så att alla blir förvillade - detta istället för att räta ut alla frågetecken som var min målsättning
MVH
Hans