Afghanistan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
AK-47 har kalibern 7,62 x 39 och introducerades just 1947........Modiferades och förbättrades 1959 till AKM ( detta är nog en av de vanligaste 'Kalashnikov' karbinerna runt om i världen).Korsriddaren skrev:Vilken skillnad är det då?
1974 kom AK-74 som i stort sett är en AKM i den nya kalibern 5,45 x 39....
AKS heter vapnen bla när de har infällbar kolv ( tex AKMS, AKS-74 mm).
Det finns ett stort antal olika 'Kalashnikov', det har även licenstillverkats eller kopierats i ett stort antal länder.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Hans skrev:För att vara korrekt så är konstruktörens namn Kalashnikov, han har designat ett antal automatkarbiner t.ex. AK 47, AKM och AK 74.Korsriddaren skrev:Aha! Heter de också kalaschnijkov?
En del kallar hans vapen för Kalashnikov - men då vet man inte vilken av hans konstruktioner som avses. Ungeför som en del kallar MP38 och/eller MP 40 för Schmeisser (fast den var förstås inte konstruerad av Hugo Schmeisser).
För en normal* person kanske det räcker med Kalashnikov men jag vill gärna veta om det är en 50 år gammal 7,62mm AK 47 eller en 10 år gammal AK 74 i 5,45mm kaliber som avses.
http://world.guns.ru/assault/as01-e.htm
http://world.guns.ru/assault/as02-e.htm
MVH
Hans
*Nej, jag är inte normal - annars vore jag väl inte här
Förresten, när kom AK-74:an? Blir ju dumt ifall de använder ett vapen som inte fanns då...
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Korsriddaren,
Ni ungdomar av idag är allt bra lata, om du hade bekymrat dig med att klicka på den första länken i mitt inlägg ovan så hade du sett:
In the 1974, Soviet Army officially adopted the 5.45mm ammunition and the appropriately chambered AK-74 assault rifle as its new standard shoulder arm.
Latmask
MVH
Hans
Edit: Mer läsning om när vilka varianter kom: http://www.ak-47.net/ak47/ak74.html för de som orkar klicka
Ni ungdomar av idag är allt bra lata, om du hade bekymrat dig med att klicka på den första länken i mitt inlägg ovan så hade du sett:
In the 1974, Soviet Army officially adopted the 5.45mm ammunition and the appropriately chambered AK-74 assault rifle as its new standard shoulder arm.
Latmask
MVH
Hans
Edit: Mer läsning om när vilka varianter kom: http://www.ak-47.net/ak47/ak74.html för de som orkar klicka
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
TIG!!!
Förresten, skulle behöva lite hjälp med sista sidan. Såhär är läget: Huvudpersonen o hans grup är inträngda bakom en klippa, två man har dött, afghanerna har fått förstärkning av 6 beridna mujahediner, huvudpersonen har skurit halsen av en av dom, Löjtnanten kommer snart nacka en han också, och de väntar på en Mi-8 som kommer o hjälper dem. Grejen är att bara 2 av ryssarna ska överleva, och de ska inte flyga iväg, utan de ska på nåt sätt få afghanerna att sluta skuta på de två. En av de överlevande talar afghanska ch har en radio.
Ska tänka ut lösningen själv, skulle bara vilja ha lite tips om vad ni tycker. Jag har en sida att skriva resten på.
/Ibsen, som vissa stunder är lat o stressad.

Förresten, skulle behöva lite hjälp med sista sidan. Såhär är läget: Huvudpersonen o hans grup är inträngda bakom en klippa, två man har dött, afghanerna har fått förstärkning av 6 beridna mujahediner, huvudpersonen har skurit halsen av en av dom, Löjtnanten kommer snart nacka en han också, och de väntar på en Mi-8 som kommer o hjälper dem. Grejen är att bara 2 av ryssarna ska överleva, och de ska inte flyga iväg, utan de ska på nåt sätt få afghanerna att sluta skuta på de två. En av de överlevande talar afghanska ch har en radio.
Ska tänka ut lösningen själv, skulle bara vilja ha lite tips om vad ni tycker. Jag har en sida att skriva resten på.
/Ibsen, som vissa stunder är lat o stressad.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Det finns väl innget spårk som heter afghanska? De har massa minoriterer typ Urdu & sånt.Korsriddaren skrev:TIG!!!![]()
/Ibsen, som vissa stunder är lat o stressad.![]()
/Vlad
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: