Dagens Ungdom...om detta må ni berätta?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 maj 2007, 09:25

Djinghis Khan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Det gör man ju, men hur stor del av schemat tas som sagt upp av historielektioner? Historielektioner där man alltså ska ta upp allt, inte bara kommunismen och nazismen.
Man får prioritera. Att undervisa om andra världskriget, förintelsen och kommunistiska diktaturers övergrepp i relativ modern tid är helt enkelt viktigare än att diskutera Caesars politiska karriär eller hur många gånger Ludvig XIV badade i sitt liv.
Det finns även andra ting man kan tänka sig prioritera på det sättet framför Sovjetkommunismens uppgång och fall på 1900-talet. Exempelvis bakgrunden till 11/9 och dess konsekvenser, för i dagsläget verkar ju ungdomen sätta tilltro till en och annan konspirationsteori kring WTC-attacken...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2007, 11:03

laitman skrev:Hej!
Är på resa och tittar först nu på forumet. Stalin och hans beundrare påstod ständigt att Stalin fortsätter Lenins arbete helt enligt Lenins anvisningar! Och de har helt rätt. Lenin uppmanade ju ständigt till våld och terror mot folket, annars kan kommunismen inte hålla makten ty de är en liten minoritet utan stöd av folket! Sovjet har i sin propagande försökt göra gällande att kommunismen är god, Lenin var god, det var bara Stalin som gjorde vissa misstag.Ifall terrorn och folkmorden skall hänföras till en person så är det Lenin som startade dem, ville ha fortsatt terror mer än något annat, och att tala om Stalinterrorn är att stämma in i kommunistisk disinformation!
Laitman
Men snälla nån. Jag vet naturligtvis att Lenin var en fullblodsdiktator precis som Stalin. Och jag tror att alla som läser denna tråd, utom en, också förstår att jag vet det. Vänligen läs mina tidigare inlägg igen så att du slipper se sovjetpropaganda åtminstone här.

/Petter

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 maj 2007, 11:08

En reflektion till: I medierna får ungarna höra dagligdags om den kinesiska ekonomiska utvecklingen och hur mycket vi handlar med Kina, hur framgångsrikt Kina är och framförallt kommer att bli. Sedan lär de sig i skolan att Kina är ett kommunistiskt land. Vad ska en tolvåring, som kanske inte (eller ja, verkligen inte) har de perspektiv vi som diskuterar här har, tro då? Dubbelmoral förvirrar ungdomen. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Dagens Ungdom...om detta må ni berätta?

Inlägg av Battler » 11 maj 2007, 11:16

Psilander skrev:Läste på DN debatt idag en ganska chockerande redogörelse för hur lite svenska ungdomar kan om kommunismen och efterkrigstiden. Historieämnet i skolan har missat nått rejält.
Det är inte bara i Sverige som ungdomar har dåliga historiekunskaper.
Detta må vi aldrig glömma

... och lik förbannat verkar det som det är just det som håller på att hända.
Efter vårt besök på Imperial War Museums Holocaust-utställning har jag inte riktigt kunna släppa tankarna om detta ämne; I en undersökning nyligen i England så visste inte var 4:e skolelev (25%) var Auschwitz var för något. 40% av alla vuxna i samma land vet heller ingenting om nazisternas största dödsläger enligt BBC!
http://www.hobbybokhandeln.se/dr_gjutstam.php

MVH

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 11 maj 2007, 11:57

Dûrion Annûndil skrev:Det finns även andra ting man kan tänka sig prioritera på det sättet framför Sovjetkommunismens uppgång och fall på 1900-talet. Exempelvis bakgrunden till 11/9 och dess konsekvenser, för i dagsläget verkar ju ungdomen sätta tilltro till en och annan konspirationsteori kring WTC-attacken...
Det känns ibland som om konspirationsteorierna är en form av vidskepelse, de mest fanatiska har en nästan religiös övertygelse om sina teorier. Ändå vill man gärna ge sken av att man har vetenskapliga bevis som stöd. Teoriernas popularitet kan knappast bero på okunskap, de måste bottna i något djupare behov hos människan. Kanske verkligheten känns så kaotisk eller skrämmande för en del, att de känner sig tryggare när de vet hur det "verkligen ligger till".

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 maj 2007, 12:40

Gutekrigaren skrev:En reflektion till: I medierna får ungarna höra dagligdags om den kinesiska ekonomiska utvecklingen och hur mycket vi handlar med Kina, hur framgångsrikt Kina är och framförallt kommer att bli. Sedan lär de sig i skolan att Kina är ett kommunistiskt land. Vad ska en tolvåring, som kanske inte (eller ja, verkligen inte) har de perspektiv vi som diskuterar här har, tro då? Dubbelmoral förvirrar ungdomen. :)

Mvh Petter
Ett mycket bra påpekande.

Dock är ju lärarkåren kanske inte direkt upp to date. Mellan Shanghai och Suzhou träffade jag (2004) på två svenska lärare som var förstummade över höghus och annat. De berättade om deras SO-bok och hur de hade förväntat sig en bilden av en kinesisk bonde och dennes oxe i risklafset. OT, men ändå...

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 11 maj 2007, 21:18

Flera har påpekat att det inte bara var svaren som var bristfälliga, utan att även många av frågorna var rätt korkade. Ännu värre var det när enkätresultatet presenterades i radion, där en av de ansvariga var upprörd över att det var så många ungdomar som inte kände till att "kommunismen skördat hundra miljoner offer i våra grannländer" (!!!). Så vissa kunskapsluckor verkar finnas även hos de som utformade enkäten...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 12 maj 2007, 18:28

Gutekrigaren skrev:En reflektion till: I medierna får ungarna höra dagligdags om den kinesiska ekonomiska utvecklingen och hur mycket vi handlar med Kina, hur framgångsrikt Kina är och framförallt kommer att bli. Sedan lär de sig i skolan att Kina är ett kommunistiskt land. Vad ska en tolvåring, som kanske inte (eller ja, verkligen inte) har de perspektiv vi som diskuterar här har, tro då? Dubbelmoral förvirrar ungdomen. :)

Mvh Petter
Nu har ju inte Kina samma kommunism som existerade i Warsawapacktsländerna utan de har anammat marknadsekonomin och blandar den med kommunism.

Med tanke på att skolorna nästan tvingas undervisa om förintelsen så bör det betyda att all historieundervisning numera slutar när ww2 slutar. Tror inte alla elever får en bok om detta må ni berätta med tanke på vänsterpartiets inflytande

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 maj 2007, 19:32

mattep74 skrev:Nu har ju inte Kina samma kommunism som existerade i Warsawapacktsländerna utan de har anammat marknadsekonomin och blandar den med kommunism.
Det är sant. Men tror du att sådana subtiliteter förstås av en genomsnittlig högstadieelev och tror du att tid finns att ens gå igenom dem?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 12 maj 2007, 20:21

Dûrion Annûndil skrev:Det finns även andra ting man kan tänka sig prioritera på det sättet framför Sovjetkommunismens uppgång och fall på 1900-talet. Exempelvis bakgrunden till 11/9 och dess konsekvenser, för i dagsläget verkar ju ungdomen sätta tilltro till en och annan konspirationsteori kring WTC-attacken...
Sovjetkommunismen har direkt och indirekt påverkat större delen av världens befolkning under 1900-talet och ännu idag (Kalla kriget och dess följder, kommunismen i Kina). Jag kan inte se hur man skulle kunna bortprioritera det framför något annat ämne.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 13 maj 2007, 12:10

Hej igen!
Kommentarerna på mina inlägg får mig att dra slutsatsen att all kommunistisk terror - ifall den skall benämnas efter en person - borde kort och gott då heta Leninterrorn. Alla efterkommande kommunistiska tyranner har ju kopierat Lenins metoder i kriget mot det egna folket!
Laitman

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 maj 2007, 16:10

Djinghis Khan skrev:
Sovjetkommunismen har direkt och indirekt påverkat större delen av världens befolkning under 1900-talet och ännu idag (Kalla kriget och dess följder, kommunismen i Kina). Jag kan inte se hur man skulle kunna bortprioritera det framför något annat ämne.
Genom att likt du föreslog prioritera det som ligger ungdomarna närmast i tiden och är aktuellt för dem?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 13 maj 2007, 16:45

Dûrion Annûndil skrev:Genom att likt du föreslog prioritera det som ligger ungdomarna närmast i tiden och är aktuellt för dem?
Okej, i så fall har du missuppfattat mig. Att händelser har inträffat i modern tid gör de inte automatiskt till viktigare, tvärtom behöver man i min mening en viss distans till händelserna för att förstå dem.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 maj 2007, 22:35

Djinghis Khan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Genom att likt du föreslog prioritera det som ligger ungdomarna närmast i tiden och är aktuellt för dem?
Okej, i så fall har du missuppfattat mig. Att händelser har inträffat i modern tid gör de inte automatiskt till viktigare, tvärtom behöver man i min mening en viss distans till händelserna för att förstå dem.
OK, om närhet och relevans till ungdomarnas vardag inte är melodin, hur föreslår du då att man avgör vad som skall prioriteras i deras historieundervisning? För om det är distans man är ute efter så hamnar ju Caesar och Ludvig XIV högt upp på listan igen... :)

Mvh -Dan

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 14 maj 2007, 09:47

mattep74 skrev:Tror inte alla elever får en bok om detta må ni berätta med tanke på vänsterpartiets inflytande
Vilket är Vänsterpartiets inflytande i Utbildningsdepartementet idag?

Skriv svar