Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Thule3
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 13:42

Är du säker på att det inte är en mini farkost ?

Men några västfartyg fanns det tydligen inte enligt Kviman, så var har Tunander fått de uppgifterna i från ?
Och fanns det inga västfartyg, så kan det ju inte heller finnas några överstrukna fartygs namn i krigsdagböckerna .
Eftersom inga fartyg fanns att registrera.

//Thule

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 10 juni 2016, 18:05

Solkungen skrev: Baserat på att det inte finns något exakt som motsäger sovjetunionens förklaring utan det bygger mest på att ingen kan ha misstagit sig på utklippans fyr, samt att jag anser att ett dylikt uppdrag i gåsefjärden vara vansinnigt så tror jag att det var det var felnavigering.
Hårda bevis går före mjuka bevis, och mjuka bevis är motiv, sociala förhållanden och uppträdandet hos de misstänkta. Men hårda bevis saknas.
För mig är frågan om utklippans fyr och ljusförhållanden på natthimlen de svåraste att smälta, men inte tillräckligt för att döma händelsen som ett medvetet intrång då så mycket annat talar emot.
Donkeyman skrev:Jag håller med "Solkungen" om detta och det har jag skrivit många gånger förr. Huvudargument:

- Det är alldeles för lite vatten inne i fjärden för att en u-båt skall gå in dit och utföra något vettigt uppdrag. I vart fall om det skall vara hemligt.
- Man kan dra en rak kurslinje helt utifrån "storhavet" och in till grundstötningen. Det skulle alltså gå att köra rätt in på autopilot. Det finns inte något som säger att någon skulle ha navigerat aktivt.
Jag har ju hela tiden hävdat att det omöjligt kan vara en felnavigering eftersom det är absurt att tro att besättningen misstagit Utklippan för typ en fiskeboj, vidare förefaller det helt orimligt att man i ett litet vatten som sydvästra Östersjön går norrut mot land i relativt god sikt…

Efter Donkeyman och Solkungens inlägg så upptäcker jag att jag gjort ett tankefel: Självklart kan det vara en felnavigering eftersom bortförklaringarna då är påhittade…
Det är mycket troligt att det i någon form handlar om vårdslöshet, grovt slarv eller fylla, och självklart vore det tjänstefel att berätta för hela världen hur slarvig man är inom den sovjetiska marinen, därav lögnerna som vi inte tror på.
Donkeyman skrev:Så en spekulation. Varför skulle inte "broder alkohol" varit inblandad. De kommer från en vällyckad övning och har bara den sista enkla etappen kvar till hemmahamn. Sista natten med gänget. Då åker korken ur och någon mycket underordnad person får ta hand om vakten. Kanske det åker upp några rejäla glas med "hoppa högt" även till de stackare som missar festen. Sådant har hänt förr, i vart fall i handelsflottan och antagligen även i det grå bolaget.
Du måste skämta - I självaste handelsflottan! :D Jag har själv kommit upp på bryggan till 12-04 vakten när en kraftigt berusad 1:e styrman är på väg att köra upp på Ayatolla Khomeinis klippor vid Hormuzsundet 1988. Han styrde rakt över trafiksepareringsfarlederna och vägrade lyssna så jag försökte förgäves purra (den lika berusade) skepparen men fick till slut liv i andre styrman som kunde ta över. Vi var på väg in i Persiska viken och det var mitt under brinnande krig mellan Iran-Irak.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 10 juni 2016, 18:37

Amund skrev: Du måste skämta - I självaste handelsflottan!
Men du vet väl att även solen har sina fläckar.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 18:38

Åter till U137 :)

Ett par inlägg om trolig ap-fylla, tror ni att den ordinarie besättningen verkligen hade vågat ta fram läkarspriten när Avrukevitj, chefen för XX Ubåtsbrigaden var ombord och dessutom tillsammans med en extern Oznaz grupp?

Det är ju tre separata enheter som normalt inte åker tillsammans och i vart fall Oznazgruppen hade ju ett uppdrag som dom skulle utföra för dom åkte väl bara med när det var dags för något spännande.

Så om U137 inte hade gått på grund så hade dom ju ändå inte kunnat lösa uppdraget för Oznazgruppen var redlöst berusade?

När Marinchefen Anderson kliver ombord morgonen efter århundradets fest och skakar hand med Gustjin, Besdin och vilka mer, han nämner ju inte med ett ord att dom luktar bakfylla, är rödögda och vilka mer symptom man nu har efter ett sådant sjöslag, eller att dom fortfarande var berusade.

Att hela besättningen utom just Gustjin och Besedin skulle haft flera promille i blodet finner jag för osannolikt.

Jag tror fortfarande på ett navigationsfel under de två minuter dom hade på sig att lägga om från 030 till 020 grader vilket gjorde att dom kom 8m fel.
Sedan vill jag såklart tillägga att jag tror inte heller på medveten grundstötning för då hade inte en andra ubåt försökt dra loss U137 halva natten.
Men det vet vi ju redan.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 10 juni 2016, 18:42

Men det finns få ting som är så pass effektivt som brännvin när det gäller att få folk att förbrödra sig. Samtidigt finns det nog få folk där korken sitter så löst i flaskan som just hos våra grannar på andra sidan Östersjön. Men detta är ju bara en teori, som jag ser som högst tänkbar. Det behöver inte vara världens största fyllefest. Kanske en liten vodkakväll för de ansvariga varvid någon rejält underordnad skall ta vakten. Det väsentliga är att inte någon navigerade aktivt. Kanske det också var en parallell vodkakväll för de underordnade. Och den som har vakten vågar inte störa det högre befälet när han blir osäker, eller så har han somnat.

Pang, tjogg, krasch. Och den som inte nyktrar till tvärt vid en sådan händelse finns inte. Så vet vi ju att promillen sjunker rejält av sig själv under många nattimmar. Alla vuxna män vet väl också hur man sköljer käften och använder lämpliga medel för att ta väck dålig andedräkt.

Jag ser detta fortfarande som en högst tänkbar teori. Ett annat alternativ är helt enkelt "idiotteorin". Den som inte fattar vad han håller på med utan bara går på inställd kurs efter autopiloten. Sådant har jag sett så många gånger inom självaste handelsflottan att jag vägrar att tro att den sorten inte förekommer också i det statliga "Kalle Anka Bolaget".
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 10 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 18:44

Thule3 Är du säker på att det inte är en mini farkost ?
Det där ser ut som en liten mindre 10m farkost, den har ett litet torn och en "mindre-farkost-form", finns det fler bilder?

vilket år är fotografiet ifrån, den skarpare bilden gör att fotot ser lite nyare ut men det hindrar väl inte att farkosten varit i bruk ett tag?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 10 juni 2016, 18:49

Thule3 skrev:Här är den lille " på kajen i Severodmorsk JHAN //Thule
Vilken lille är det enligt dig och vart kommer bilden ifrån?
Donkeyman skrev:
- Man kan dra en rak kurslinje helt utifrån "storhavet" och in till grundstötningen. Det skulle alltså gå att köra rätt in på autopilot. Det finns inte något som säger att någon skulle ha navigerat aktivt.

Så en spekulation. Varför skulle inte "broder alkohol" varit inblandad. De kommer från en vällyckad övning och har bara den sista enkla etappen kvar till hemmahamn. Sista natten med gänget. Då åker korken ur och någon mycket underordnad person får ta hand om vakten. Kanske det åker upp några rejäla glas med "hoppa högt" även till de stackare som missar festen. Sådant har hänt förr, i vart fall i handelsflottan och antagligen även i det grå bolaget.
Så du påstår att de ljuger när de säger att de bytt kurs efter 30m kurvan ???

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 18:55

Bilden kommer från denna länk vad jag vet nu. Jag tror att det är en Mini Losharik, men vet ej säkert ? Man satte ju Ryska flaggan under Nordpolen med en miniubåt ! //Thule'
http://www.uarctic.org/media/857300/arctic_eng.pdf

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 18:56

Donkeyman Men det finns få ting som är så pass effektivt som brännvin när det gäller att få folk att förbrödra sig. Samtidigt finns det nog få folk där korken sitter så löst i flaskan som just våra grannar på andra sidan Östersjön.
Det torde stämma, jag postade en artikel om livet i Stilla Havs flottan för ganska länge sedan där en av deras Bester Räddningsfarkoster inte kunde rycka ut vid en olycka för någon hade snott kopparkabel och sålt så den gick inte igång :)

Jag vänder mig bara emot att vi greppar efter halmstrån till att dom navigerade tok-fel och nu är inne på redlös berusning.

Skulle inte följande vara rimligare - dom gjorde ett misstag vid kursbytet mellan 030 till 020 grader pga. att dom tagit ett par rejäla groggar?

Än denna spinn - på grund av fylla så trodde dom att dom var Öster om Bornholm när dom i själva verket grundstötte den Svenska skärgården.

Det är ju aldrig någon som är intresserad av alternativ ett när det gäller fylle-tesen, det måste alltid vara fullständig felnavigering enigt ryska kommissionens rapport.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 19:02

Thule3 Bilden kommer från denna länk vad jag vet nu. Jag tror att det är en Mini Losharik, men vet ej säkert ? Man satte ju Ryska flaggan under Nordpolen med en miniubåt ! //Thule'
Rapporten är från 2014 och örlogsfartyget är ett Antisubmarine ship.
Men jag blir fortfarande inte mycket klokare över vad det är för liten farkost som ligger på kajen, inget som jag känner till för den har annorlunda form är alla räddningsfarkosterna + Tritons och är mindre än alla andra, var är det för något?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 10 juni 2016, 19:28

JHAN skrev: Skulle inte följande vara rimligare - dom gjorde ett misstag vid kursbytet mellan 030 till 020 grader pga. att dom tagit ett par rejäla groggar? Än denna spinn - på grund av fylla så trodde dom att dom var Öster om Bornholm när dom i själva verket grundstötte den Svenska skärgården.
Jag tror inte nödvändigtvis att de var "dritings". Det kan mycket väl vara som du skriver. Min poäng är att ett eller annat (till exempel en trevlig sammankomst i mässen) gjorde att man inte navigerade aktivt.

Jämför till exempel den båt (handelsfartyg) som gick på grund utanför Finska kusten för ett antal år sedan. De var inte på fyllan, däremot visade det sig att man satt och såg på en spännande match mellan Finland och Ryssland på TV. Så koncentrationen gick på TV:n och inte på det man kunde se utanför bryggfönstren. Alltså något som gjorde att man inte navigerade aktivt, man hade ställt in autopiloten och "åkte bara med". Ett olycksscenario som upprepats gång på gång genom årens lopp med helt nyktra människor inblandade. Varför skulle inte orsaken till U-137:s grundstötning ligga någonstans i det häradet.

Men Donkeyman som är gammal sjöman och som har mångårig erfarenhet av att jobba med våra grannar från Öst misstänker först en sammankomst med "Broder Alkohol".

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 19:58

Angående att det var Västtyska Type 205 and 206 ubåtar i Hårsfjärden,

Det finns ju ett flertal indikationer på Västtyska ubåtar i Horsfjärden, radar, ambassaden hör av sig, längden passar in och mer.

Jag glömde såklart bort en viktig tysk-indikator, Borkum Riff :D

The Secret War Against Sweden sidan 77 diskuterar detta Västtyska fartyg som uppträdde misstänkt.

Lite surt att man snart måste köpa ovan bok som i pocketversion kostar svindlande 569kr och är möjligen världens dyraste pocketbok. Vi borde få procent så mycket som vi diskuterar Tunander här :D
Tunander är ganska detaljerad och jag tror hans pennfajter med Bengt Gustafsson har blivit lite förenklade, i ovan bok lägger han ut det mera i detalj, jag har faktiskt lite svårt att följa alla hans tidsangivelser.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 10 juni 2016, 19:59

Det fanns ingen direkt sjötrafik kring Hårsfjärden enligt Kviman. Ändå säger Ola F att det enligt krigsdagböckerna finns överstrukna namn på fartyg från västländer , och Tunander har referat till västfartyg som hade anknytning till en operation från väst . Något att fundera över tycker jag. Så återigen , vilka västfartyg rörde det sig om, och hur har Kviman lyckats missa dem ? Kommissionen hade uppgifter på sex ubåtar, varav 3 miniubåtar ?//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 10 juni 2016, 20:10

Donkeyman
Men Donkeyman som är gammal sjöman och som har mångårig erfarenhet av att jobba med våra grannar från Öst misstänker först en sammankomst med "Broder Alkohol".
Ja, jag har ju aldrig satt foten på ett större fartyg och lever väl i illusionen att det råder alkoholförbud när dom är ute och kör :D

jobbade ett par år som ingenjör på en oljebas till och från när det behövdes någon på plats för ett hamnbygge och där levde faktiskt bottenskrapet på öl, dom åt ingen frukost, tog en medhavd minimal smörgås till lunch och middagen bestod av olika sorters öl från klockan 1800 tills dom däckade. Dagtid var dom de suraste som fanns och på kvällarna gick dom lös på varandra i mässen typ som en sämre apbur på skansen.
På fredagarna var det lite lugnt för då var det happy hour på den lokala bordellen som slagit upp på gångavstånd från deras rum.
Det blev otroligt lite jobb gjort med dessa killar och dom var absolut inte värda sin lön på en kvarts miljon i månaden eller så :D

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 10 juni 2016, 21:20

Thule3 skrev:Bilden kommer från denna länk vad jag vet nu. Jag tror att det är en Mini Losharik, men vet ej säkert ? Man satte ju Ryska flaggan under Nordpolen med en miniubåt ! //Thule'
Vem tipsade dig om den sidan eller länken?

Skriv svar