You're too kind.tryggve skrev:Min poäng var mer att Nelsonandan kanske är bra i krig, men kanske inte så lyckad att tillämpa i fredstid. Vilket Gutekrigaren redan har påpekat på ett bättre sätt än jag.
Mvh Petter
Svar 1: japp, allvarligare, U137 kunde iaf skyllas på felnavigering, och strandade pga klantig besättning. Här skulle situationen varit annorlunda.dc skrev:Om vi då utvecklar scernaiot, vi behöver inte spränga minor, en sjb har lyckats skada den kränkande whiskeyklassbåt tillräckligt för att den skall tvingas upp. Skadorna är av den grad att den är manöveroduglig utan ordentliga reparationer( förstörda propellrar och roder t ex). Vi befinner oss på Hårsfjärden. Ubåten ligger på ytan och en båt från minspärren i närheten närmar sig den.
Helt enkelt, hade läget varit ännu allvarligare än vid U 137 i Karlskrona?
Hade t ex ett försök till bordning med eldstrid som följd kunnat utlösa fullskaligt krig?
Eftersom det här inträffade under en tid när vi var inställda på att hålla oss neutrala i ett krig mellan supermakterna så fanns det otvivelaktigt planering för att hantera internering av främmande makts soldater/sjömän. Om planeringen hade följts i denna situation är en annan sak, chansen/risken för att det blivit någon form av ad hoc-lösning var nog stor.Giggegubb skrev:Men frågan är oerhört intressant. Vad fanns det egentligen för svensk planering om en ubåtsjakt hade resulterat i en upptvingad ub? Fanns det egentligen ngn planering?
En relevant synpunkt. Detta skedde alltså utan (oss veterligen) nämnvärd blodspillan eller politiska kriser eller ens pinsamheter. Dessutom utan att chikanera vilken sida det än nu var som gjorde intrånget.Spaningsledaren skrev:de svenska insatsbestämmelserna skärptes för att vid en ev. kommande incident kunna förstöra ubâten - och kränkningarna upphörde. I och med detta ansâg sig Sverige ha âterupprättat sin förmâga att hävda sitt eget territorium. Vilket alltsâ var det helt avgörande.
Menar du verkligen Hårsfjärdsjakten 1982 nu? Det kan väl knappas sägas att kränkningarna upphörde efter det?Spaningsledaren skrev:Det visade sig vara bâde tidsödande och ganska dyrbart att fâ slut pâ den här trafiken. Dock blev det svenska förmâgan allt bättre och till slut inträffade det som brukar inträffa i liknande fall: En främmande ubât blev fullständigt inspärrad i Mysingen och kunde inte komma ut utan svenskt godkännande. Det tillstândet gavs, ubâten tuffade ut, de svenska insatsbestämmelserna skärptes för att vid en ev. kommande incident kunna förstöra ubâten - och kränkningarna upphörde. I och med detta ansâg sig Sverige ha âterupprättat sin förmâga att hävda sitt eget territorium. Vilket alltsâ var det helt avgörande.
Så länge ubåtsbesättnigen hade överlevt så hade man nog kunnat kontrollerat läget. Problemet var som äldre sjöofficer yttrade det till mig nån gång 82-85, "Det riktigt stora problemet är inte att sänka ubåten, det riktigt stora problemet är för dom som ska åka över till Leningrad och lämna kistorna."Giggegubb skrev:Svar 1: japp, allvarligare, U137 kunde iaf skyllas på felnavigering, och strandade pga klantig besättning. Här skulle situationen varit annorlunda.dc skrev:Om vi då utvecklar scernaiot, vi behöver inte spränga minor, en sjb har lyckats skada den kränkande whiskeyklassbåt tillräckligt för att den skall tvingas upp. Skadorna är av den grad att den är manöveroduglig utan ordentliga reparationer( förstörda propellrar och roder t ex). Vi befinner oss på Hårsfjärden. Ubåten ligger på ytan och en båt från minspärren i närheten närmar sig den.
Helt enkelt, hade läget varit ännu allvarligare än vid U 137 i Karlskrona?
Hade t ex ett försök till bordning med eldstrid som följd kunnat utlösa fullskaligt krig?
Svar 2: om ubåten varit sovjetisk/wp hade det lätt kunnat spåra ur, även om fullskaligt krig kanske inte brutit ut. Om den, som Nojjnäs antyder, varit amerikansk/NATO hade situationen säkert lösts fredligare, oss demokratiska stater emellan. Att ånga på med en svensk militärbåt rakt mot en skadad ubåt hade i vilket fall varit olämpligt. Jag tror snarare att man från svensk sida skulle drabbats av total beslutsvånda och inte gjort något överilat. Detta kan lätt förklaras i efterhand med att "man beslutade att frysa läget".Men detta är förstås spekulationer.
Den mytomspunna "bordningsstyrkan" lär ha satts upp under Gåsefjärden och planerna borde blivit mer detaljerad alteftersom tiden gick.Giggegubb skrev: Men frågan är oerhört intressant. Vad fanns det egentligen för svensk planering om en ubåtsjakt hade resulterat i en upptvingad ub? Fanns det egentligen ngn planering? Jag vill minnas tidningsuppgifter (från Hårsfjärden 1982?)att militären rekvirerat skolor för att kunna internera besättningen från upptvingad ub.
Ja, så vitt vi vet så förekom ingen mer främmande ubåt inne på Hårsfjärden, det är riktigt. Men nog bedrevs det ubåtsjakter under hela 80-talet. Skulle samtliga dessa då ha varit hjärnspöken/minkar menar du?Spaningsledaren skrev:Nja, nu gör du mig osäker kring enskildheterna. Tvärstopp överallt blev det väl inte. Dock fâr man kanske ocksâ skilja pâ skyddade farvatten, svenska inre vatten och yttre. Nâgon senare, med Hârsfjärdenincidenten jämförbar innästling, har jag ingen minnesbild av. Andra vet kanske bättre besked. Dock vill jag minnas att kränkningarna verkligen, sâvitt kunde bedömas, tog slut.
Ubåtskränkningarna tog inte slut i.o.m. att en ubåt släptes ut från Hårsfjärden 1982.Spaningsledaren skrev:Min enkla tanke var att mâle med en bredare pensel för det mere stridslystna gänget. Vi verkar vara överens om att det tog slut.
F.ö. ung. allting!