Jag har varit på panoramamuseet Borodino i Moskva och där framställs det inte som man hejdade den franska armén. Närmare som ett blodigt, oavgjort slag där de ryska trupperna retrierade i god ordning men fransmännen behöll slagfältet.
/Martin
En sån seger till - och jag är förlorad... - lär ju Napoleon ha sagt efter BorodinoNärmare som ett blodigt, oavgjort slag där de ryska trupperna retrierade i god ordning men fransmännen behöll slagfältet.
... som ett eko av en viss Pyrrhus efter slaget vid Asculum 279 f Kr...varjag skrev:En sån seger till - och jag är förlorad... - lär ju Napoleon ha sagt efter BorodinoNärmare som ett blodigt, oavgjort slag där de ryska trupperna retrierade i god ordning men fransmännen behöll slagfältet.
Det talet är avslöjat som en ren förfalskning. Det gjordes redan på 1950-talet. En parallell till Slavomir Rawicz' rövarhistorier.Ben skrev: Samtalet kommer in på Molotov-Ribbentroppakten och Zubovs kollega hänvisar då till det numera ofta synnerligen ifrågasatta politbyråtalet som Stalin ska ha hållit den 19 augusti, i vilket han påstås ha redovisat skälen för ett allians med Tyskland.
Borodino högtidlighålls varje år, så det har aboslut även idag en symbolisk betydelse utöver "en ordnad reträtt". Jag var själv på plats 2008 och det fullständigt kryllade av folk.pandersson2 skrev:En undran, hur ser man på slaget vid Borodino i Ryssland? Under en frågesport så läste jag nämligen att det var där som ryssarna hejdade den franska armén utanför Moskva. Jag förmodar att det är en rest från sovjetisk historiesyn, eftersom den beskrivning jag fått mig till livs inte går ihop med en sådan beskrivning.
Det är i och för sig inte riktigt hela sanningen. Diskussionen om äktheten har fortsatt ända fram till våra dagar, se exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Stalin's_s ... t_19,_1939 (och ännu tydligare den ryska wikipediaartikeln Сообщение агентства «Гавас» от 28 ноября 1939 г )Överste Weeks skrev:Det talet är avslöjat som en ren förfalskning. Det gjordes redan på 1950-talet. En parallell till Slavomir Rawicz' rövarhistorier.Ben skrev: Samtalet kommer in på Molotov-Ribbentroppakten och Zubovs kollega hänvisar då till det numera ofta synnerligen ifrågasatta politbyråtalet som Stalin ska ha hållit den 19 augusti, i vilket han påstås ha redovisat skälen för ett allians med Tyskland.
Ryske historiken Sergej Slutj sågade det här talet i atomer för sex år sedan (redan 2004). Fortfarande lever det här "spöket" kvar och hamnar på tapeten om och om igen. Verkar vara ett ständigt behov hos vissa att framställa ryssarna i värre dager än det som verkligen var fallet. Inget man förvånas över längre, men värt att bekämpa. Här är Slutjs sågning av "Talet som aldrig ägt rum":Överste Weeks skrev:Det talet är avslöjat som en ren förfalskning. Det gjordes redan på 1950-talet. En parallell till Slavomir Rawicz' rövarhistorier.Ben skrev: Samtalet kommer in på Molotov-Ribbentroppakten och Zubovs kollega hänvisar då till det numera ofta synnerligen ifrågasatta politbyråtalet som Stalin ska ha hållit den 19 augusti, i vilket han påstås ha redovisat skälen för ett allians med Tyskland.
"Ryssarna" - vilka rör det sig om? Samtliga invånare i det dåtida Sovjetunionen eller vissa individer i den högsta ledningen och deras handgångna män? Tyvärr finns det ibland en tendens att uppfatta negativa bedömningar av Stalin och Stalins agerande som ett angrepp på varenda invånare i det dåtida Sovjetunionen och varenda invånare i dagens Ryssland. Stalin blir alltså inte bara likställd med det forna Sovjetunionen utan också med dagens Ryssland - den som kritiserar Stalin är fientlig mot dagens ryssar.mythcracker skrev:
Ryske historiken Sergej Slutj sågade det här talet i atomer för sex år sedan (redan 2004). Fortfarande lever det här "spöket" kvar och hamnar på tapeten om och om igen. Verkar vara ett ständigt behov hos vissa att framställa ryssarna i värre dager än det som verkligen var fallet. Inget man förvånas över längre, men värt att bekämpa. Här är Slutjs sågning av "Talet som aldrig ägt rum":
Ben skrev:"Ryssarna" - vilka rör det sig om? Samtliga invånare i det dåtida Sovjetunionen eller vissa individer i den högsta ledningen och deras handgångna män? Tyvärr finns det ibland en tendens att uppfatta negativa bedömningar av Stalin och Stalins agerande som ett angrepp på varenda invånare i det dåtida Sovjetunionen och varenda invånare i dagens Ryssland. Stalin blir alltså inte bara likställd med det forna Sovjetunionen utan också med dagens Ryssland - den som kritiserar Stalin är fientlig mot dagens ryssar.mythcracker skrev:
Ryske historiken Sergej Slutj sågade det här talet i atomer för sex år sedan (redan 2004). Fortfarande lever det här "spöket" kvar och hamnar på tapeten om och om igen. Verkar vara ett ständigt behov hos vissa att framställa ryssarna i värre dager än det som verkligen var fallet. Inget man förvånas över längre, men värt att bekämpa. Här är Slutjs sågning av "Talet som aldrig ägt rum":
Sedan må det ha hänt att man förfalskat dokument under Chrusjtjov- och Jeltsinperioderna, men av det följer knappast att Stalin- och Bresjnevperioderna karaktäriserades av en fri och i alla avseenden objektiv historieskrivning där ingenting förtegs, friserades eller förvanskades.
Jag tror du misstolkar innehållet i atombombsdiskussionen. Min ståndpunkt där var att man inte kan bevisa något med förvanskade källor. Av ditt långa inlägg i den här diskussionen tycker jag mig kunna dra slutsatsen att du delar den principiella uppfattningen.mythcracker skrev:
Du är själv ett exempel på den typ av människor som alltid är ute efter att framställa ryssarna sämre än de var. Du vill t.ex. inte erkänna att den sovjetiska offensiven i Manchuriet hade en avgörande betydelse för Japans omedelbara kapitulation.
/MC
Det finns exempel på antiryskhet hos ryssarna själva, framför allt hos 1-3% av befolkningen som kallar sig för "intelligentia". På 1800-talet hade vi en sådan figur vid namn Tjernysjev Nikolaj Gavrilovitj. Han hade köpt västs idéer till 100% och ansåg att Ryssland var bara skit. Det blev faktiskt lego även bland den ryska toppen att hacka ner på det "gamla" och "efterblivna" Ryssland efter Peter den stores reformer.Ben skrev:OK, så du menar alltså att en västerlänning inte kan vara kritisk mot Stalin utan att med automatik bli fiende till dagens ryssar och dagens Ryssland?
Kan en nutida rysk medborgare vara kritisk mot Stalin? Eller innebär dylikt att han bör betraktas som "fosterlandets fiende"?
Jag har frågat dig om din ståndpunkt. Det visade sig att du inte hade någon.Ben skrev:Jag tror du misstolkar innehållet i atombombsdiskussionen. Min ståndpunkt där var att man inte kan bevisa något med förvanskade källor. Av ditt långa inlägg i den här diskussionen tycker jag mig kunna dra slutsatsen att du delar den principiella uppfattningen.mythcracker skrev:
Du är själv ett exempel på den typ av människor som alltid är ute efter att framställa ryssarna sämre än de var. Du vill t.ex. inte erkänna att den sovjetiska offensiven i Manchuriet hade en avgörande betydelse för Japans omedelbara kapitulation.
/MC
Vad är då "antiryskhet"? Är kritik mot tsar Peter, Chrusjtjov, Stalin och Jeltsin "antiryskhet"? Eller är det bara kritik mot vissa av dem som är "antiryskhet"?mythcracker skrev:
Det finns exempel på antiryskhet hos ryssarna själva, framför allt hos 1-3% av befolkningen som kallar sig för "intelligentia". På 1800-talet hade vi en sådan figur vid namn Tjernysjev Nikolaj Gavrilovitj. Han hade köpt västs idéer till 100% och ansåg att Ryssland var bara skit. Det blev faktiskt lego även bland den ryska toppen att hacka ner på det "gamla" och "efterblivna" Ryssland efter Peter den stores reformer.
/MC