Ryska Karelen

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Ryska Karelen

Inlägg av Robert Sköld » 10 november 2003, 01:27

Jag satt och läste lite i ett allmän-geografiskt verk, om Ryska delrepubliker. Under befolkningssammanstättning i Ryska Karelen stod det att 70% var ryssar, 11 % Kareler, och 8% Vitryssar. Det var just det sista som fångade mitt intresse, hela 8% vitryssar. Vet någon anledningen till att just vitryssar är en tämligen stor minoritet i Karelen? Kan det ha något att göra med tvångsförflyttningar, arbetskraftsinvandring eller nått annat som hörde Sovjettiden till?
Min källa, "Geography, Realms and Regions" förtäljer inget om detta.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 november 2003, 03:53

Jag vet inte hur mycket tvång som var inblandat i just detta fall, men migrationen var ju stor och av många olika slag i Sovjet. Inflyttningen av ryssar och vitryssar skedde till stor del under 50-talet, medan många ukrainare (den fjärde största folkgruppen, drygt hälften av vitryssarnas andel) flyttade dit under 60-talet. Jag skulle tippa på någon form av odramatisk arbetskraftsmigration (det var väl inte direkt höjdpunkt för deportationer just då), men om någon vet bättre, så ...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 november 2003, 04:14

Mycket intressant, jag blev lite förvånad först faktiskt, trodde jag läste fel. Det är ju trots allt en ansenlig bit att flytta. Jag vet inte vilken typ av expertis som fanns i Vitryssland under sovjet, det kan ju vara tex gruvarbetare som behövdes eller liknande.

/Robert SKöld

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 10 november 2003, 15:31

Varifrån härstammar 'Karelerna' i ovan nämnda uppräkning, omdöpta finnar måntro?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 10 november 2003, 15:34

Många flyttades väl tämligen omgående, mer eller mindre tvångsmässigt, för att säkerställa nytt territorium. T ex fylldes Viborg ganska snabbt med sovjetisk befolkning av allehanda ursprung 1944.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 november 2003, 15:54

Visst kan det vara som du säger Besuchov, men man får komma ihåg att 400.000 karelare var på flykt in i Finland efter vinterkriget. Dessutom har stora delar av det som är Ryska karelen idag aldrig varit finskt. Det fanns väl en Finsk-ugrisk minoritet i Ryssland innan andra världskriget?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 november 2003, 17:09

Den här sidan har mycket information om både dagens Karelska republik och Karelens historia: http://hem.passagen.se/mihe2110/index.htm . För övrigt så ingår inte Viborg i karelska republiken utan den staden tillhör Sankt Petersburgs län.

Den bifogade kartan föreställer språksituationen före andra världskriget.
Bilagor
karelska.jpg
karelska.jpg (76.83 KiB) Visad 3833 gånger
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 11 gånger.

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 10 november 2003, 17:45

Länken verkar inte funka men min slutsats från kartan är alltså att det redan då fanns en 'karelsk' folkgrupp skilld ifrån finnar och ryssar. Stämmer detta?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 november 2003, 19:20

Jag kunde inte heller se länken Örjan. Men Karelare har väl länge utvecklat en slags kulturell särart i de Ryska delarna. Man har historiskt sett skapat en finsk-rysk-karelsk blandkultur, eller är jag ute och cyklar då?`

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 november 2003, 20:29

Besuchov skrev:[...] men min slutsats från kartan är alltså att det redan då fanns en 'karelsk' folkgrupp skilld ifrån finnar och ryssar. Stämmer detta?
Jo, karelerna är en egen folkgrupp som inte skall blandas ihop med finnarna. De har ett eget språk, karleska, som har varit ett separat språk (med flera skilda dialekter) under hela tiden dessa språk har varit skriftspråk - de äldsta bevarade texterna på karleska är från 1200-talet.

Under historisk tid har karelerna antalsmässigt dominerat Karelen (tillsammans med andra östersjöfinska folk som vepser och lyder) ända fram till 1900-talet. Betydande utflyttning av karaler från Karelen har skett vid flera tillfällen. I början av 1600-talet, när svenskarna erövrade ryska delar av Karelen och försökte tvångsomvända dem till protestantismen, flyttade en stor del av karelerna längre in i Ryssland, till Tverområdet och ett par andra områden, eftersom de var ortodoxa. Befolkningsminskningen kompenserades av inflyttning av lutherska finnar. Ännu på 1920-talet bodde mer än hälften av alla kareler i Tverområdet och inte i Karelen.

När stora delar av det då finska Karelen anslöts till det ryska Karelen i samband med andra världskriget, flydde 400.000 kareler in i Finland, där de bor kvar än idag. Befolkningsminskningen den gången kompenserades som sagt av inflyttning av främst ryssar, vitryssar och ukrainare.

Däremellan, efter finska inbördeskriget, skedde också en tämligen omfattande inflyttning av finska kommunister från den förlorande röda sidan i inbördeskriget, som under kom att bekläda större delen av partiposterna i Ryska Karelen. Även många ryssar flyttade in under 1920-talet, vilket gjorde att karelerna, som så sent som 1920 utgjorde 60% av områdets befolkning, snart kom i minoritet.

Följaktligen är finnarna den femte största folkgruppen i Ryska Karelen, efter nämnda ryssar, kareler, vitryssar och ukrainare. På sjätte plats kommer den andra gamla östersjöfinska folkgruppen, vepserna, som utgör mindre än en procent av befolkningen. Det finns en enda stad i Ryska Karelen som har karelsk majoritet, nämligen Olonets, med drygt hälften kareler.

I Finland ligger endast Nordkarelen (med centralort Joensuu) och en liten bit av västra Viborgområdet (med Villmanstrand som centralort). Ryska Karelen utgörs av Karelska republiken (Fjärrkarelen/Östkarelen) och resten av Viborgområdet.

I Fjärrkarelen finns för övrigt den finska nationalkulturens rötter, nämligen den kultur som nationaleposet Kalevala tog inspirationen (och ibland orden) från. Den uppfattades ofta som "urfinsk" kultur och var mycket sägenomspunnen. Dock var de som sagt sedan mycket lång tid ett separat folk.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 november 2003, 19:38

Besuchov skrev:Länken verkar inte
Det är verkligen förargligt. Den funkar inte för mig heller nu, detta trots att jag var inne på den igår när jag klippte ut adressen och klistrade in den i mitt inlägg.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 11 november 2003, 19:40

Örjan skrev:
Besuchov skrev:Länken verkar inte
Det är verkligen förargligt. Den funkar inte för mig heller nu, detta trots att jag var inne på den igår när jag klippte ut adressen och klistrade in den i mitt inlägg.
Problemet är en punkt i slutet, här är en fungerande länk: http://hem.passagen.se/mihe2110/index.htm

/Marcus

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 12 november 2003, 10:07

Viborg ligger väl i Leningrads Oblast (Län)? För inte har de bytt namn på det.

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 12 november 2003, 10:16

Thorbjörn Wikström skrev:Viborg ligger väl i Leningrads Oblast (Län)? För inte har de bytt namn på det.
Javisst, det stämmer. Länet heter fortfarande Leningrad, trots att staden Leningrad inte gör det. Detsamma gäller flera andra av de städer som bytt (tillbaka) namn på sistone. Jekaterinburg, som under sovjettiden hette Sverdlovsk, ligger t ex fortfarande i Sverdlovskaya oblast (Sverdlovsk-länet).

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 1 januari 2004, 22:58

När vi ändå är inne på Karelen, var inte Karelen efter WW2 egen del republik (ett tag?) som t.ex Estland i Sovjetunionen. Vad skulle ha hänt om det var egen delrepublik vid Sovjetunionens sammanbrott, skulle
det bildats en egen stat med Viborg som huvudstad? Samtliga delrepubliker (Kaliningrad/Königsberg var väl en del av Ryska SSR när
Sovjetunionen gick i konkurs?) blev självständiga.

Skriv svar