Kopiösa mängder av bombdåd
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Kopiösa mängder av bombdåd
Sedan ett par år sedan så tycker jag att rapporteringen kring bombdåd har ökat kraftigt. En hypotes kan dras att 2000-talets början kommer att kännetecknas som bombperioden eller dylikt hos framtida statsvetare och historiker. Det finns nog ni som inte tycker som jag antagligen, men det har hänt lite för mycket under den senaste tiden. Den senaste som jag vet hände i Kabul i förrgår som lyckligvis inte krävde några människoliv. För ett par dagar sedan sprängdes ett tåg i södra Ryssland och undrar var det kommer att inträffa nästa gång. Samt alla bombdåd som händer i Israel men det har ju förekommit trådar om platsen lite där och var på Skalman.
Stefan Lundgren
Stefan Lundgren
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 8 gånger.
Beror väl till viss del även på mängden bombdåd. Ser man på 70- och 80-talens vänsterterrorister, arabiska flygkapningar, ETA, korsikanska separatister, IRAs frekventa bombdåd och -hot i London och whatnot, så tror jag snarare att det är så att 90-talet var ett lågvattenmärke vad gäller terroristdåd under efterkrigstiden. Med vissa spektakulära undantag som bland annat Omahadådet, diverse bombdåd i Nordafrika och Spanien osv.
Men det är klart att till exempel bombdåd i Algeriet fick inte samma genklang i västliga massmedia under 90-talet som bombdåd ö.h.t. efter 11 september 2001. Dessutom tycks just självmordsbombningarna blivit en utbredd taktik bland islamistiska terrorgrupper, till skillnad från tidigare decenniers terrorister som helst försökte klara sig undan med livhanken i behåll.
Men det är klart att till exempel bombdåd i Algeriet fick inte samma genklang i västliga massmedia under 90-talet som bombdåd ö.h.t. efter 11 september 2001. Dessutom tycks just självmordsbombningarna blivit en utbredd taktik bland islamistiska terrorgrupper, till skillnad från tidigare decenniers terrorister som helst försökte klara sig undan med livhanken i behåll.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Det är frågan om denna ökning i rapporteringen beror på en liknande ökning av bombdåd, eller en ökning av just rapporteringen. Numera har de flesta konflikter en bevakning på sig så att bilder från bombdådet kan rapporteras i direktsänding i vissa fall, eller med åtminstone färska bilder från ett reportage med en sammanställning av vad bombdådet ställt till med. Så det är möjligt att tidigare bombdåd saknade "nyhetsvärde" i den meningen att det inte fanns några smaskiga bilder. Nu kan ju vem som helst ta bilder med en liten videokamera. (Likt polistbrutaliteten i USA verkar ha ökat på senare år med tanke på att det visas sådana dåd bevittnade med videokamera - vilket väl knappast stämmer med verkligheten, brutaliteten borde stävjas av uppmärksamheten på senare år.)
Å andra sidan så kan den möjligheten att bombdåd uppmärksammas i media bidra till att politiska grupper ser fördelarna med sådan taktik, för att få uppmärksamheten, något som påpekas i diskusioner om medias påverkan...
Möjligen finns det även numera fler konflikter som är av sådan karaktär att bombdåd är den enda möjligheten att "kämpa", då "konventionella" strider med skottlossning och dylikt skulle vara dömda att misslyckas mot en motståndare som har regelrätt militär på sin sida.
Möjliga alternativ, men jag vet inte mer än nån annan.
Å andra sidan så kan den möjligheten att bombdåd uppmärksammas i media bidra till att politiska grupper ser fördelarna med sådan taktik, för att få uppmärksamheten, något som påpekas i diskusioner om medias påverkan...
Möjligen finns det även numera fler konflikter som är av sådan karaktär att bombdåd är den enda möjligheten att "kämpa", då "konventionella" strider med skottlossning och dylikt skulle vara dömda att misslyckas mot en motståndare som har regelrätt militär på sin sida.
Möjliga alternativ, men jag vet inte mer än nån annan.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Durion
Jag syftar mera på bombdåden som rapporteras kring massmedia. Vet ju att polisen i USA inte har det bästa ryktet och det är många som inbillar sig att den amerikanska polisen enda målsättning är att stjuta skallarna av folk. Det var inte direkt min tråd skulle handla om.
Det som räknas till det kan man lika gärna referera till en artikel i Expressen för några veckor sedan. Där stod det att bombdåden har ökat i världen under den senaste tiden. Det som inträffar i Irak, Israel och andra länder i världen, som hände på Bali som tyvärr ganska många svenskar blev inblandade i. Nu senaste: attentatet mot det ryska tåget, i Kabul och nu igår i Moskva(dom varnade för att en av attentatskvinnorna skulle fortfarande vara i livet).
Stefan
Jag syftar mera på bombdåden som rapporteras kring massmedia. Vet ju att polisen i USA inte har det bästa ryktet och det är många som inbillar sig att den amerikanska polisen enda målsättning är att stjuta skallarna av folk. Det var inte direkt min tråd skulle handla om.
Det som räknas till det kan man lika gärna referera till en artikel i Expressen för några veckor sedan. Där stod det att bombdåden har ökat i världen under den senaste tiden. Det som inträffar i Irak, Israel och andra länder i världen, som hände på Bali som tyvärr ganska många svenskar blev inblandade i. Nu senaste: attentatet mot det ryska tåget, i Kabul och nu igår i Moskva(dom varnade för att en av attentatskvinnorna skulle fortfarande vara i livet).
Stefan
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Jadu, Mattias, jag kanske inte har underlag för det, men man märker ju att det förekommer rapporter om det i tidningarna, trots att man är fokuserat på ett annat håll så ramlar alltid ett bombdåd ner som nyhet. I expressen i samband med den stora bombdådet i Istanbul så var det en lista över bombdåd. Det verkar som att terroristerna eller självmordsbombarna verkligen går in för att döda så många som möjligt nu. Men inte vet jag om denna hypotes stämmer;
men om man tar följande bombdåd
Kinhasa, dådet mot den amerikanska ambassaden, kommer inte ihåg dödssiffran, men det var ju iallafall tresiffrigt.
Likaså på Bali, det måste man ana att terrorismen har ju ökat på den senate tiden, iallafall när det gäller dödstalen.
Stefan
men om man tar följande bombdåd
Kinhasa, dådet mot den amerikanska ambassaden, kommer inte ihåg dödssiffran, men det var ju iallafall tresiffrigt.
Likaså på Bali, det måste man ana att terrorismen har ju ökat på den senate tiden, iallafall när det gäller dödstalen.
Stefan
Min lilla teori är att det råder något som kan liknas vid en depression världen över. Sedan minst 10 år så har hopplösheten ökat. I ett sådant klimat kan människor känna ett desperat behov av att förändra situationen. Fanatismen har har lättare att slå rot- själva saken och viljan att förändra blir viktigare än ens eget liv.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt: