Sovjet bombade egna arméer?
Sovjet bombade egna arméer?
Hej!
Jag har hört av en vän att Sovjet skulle ha fällt atombomber över egna arméer bara för att se effekterna. Nån som vet om detta stämmer?
Låter ju ganska osannolikt men när det gäller Sovjet kan man ju aldrig veta.
Jag har hört av en vän att Sovjet skulle ha fällt atombomber över egna arméer bara för att se effekterna. Nån som vet om detta stämmer?
- Kapten_Gars
- Medlem
Nja riktigt så långt gick de inte. Vad som hände var att man fällde atombomben på ett "fientlig" styrka som bestod av vapen och fordon som var grupperade för strid men tomma. Emot denna styrkan stod ett par riktiga divisioner ur Röda Armen som vidtog de skyddåtgärder man räknade med att använda vid en egen insats med kärnvapen. När bomben detonerat så genomfördes en framryckning och anfall in en det bombade området...
Trupperna som deltog led svårt av strålskador och cancer mm under åren som följde. Deras dödstal i sådan sjukdomar var enormt mycket högre än andra i samma åldersgrupper i sovjet. De flest dog en svår död i förtid.
/Daniel
Trupperna som deltog led svårt av strålskador och cancer mm under åren som följde. Deras dödstal i sådan sjukdomar var enormt mycket högre än andra i samma åldersgrupper i sovjet. De flest dog en svår död i förtid.
/Daniel
¨Kapten_Gars skrev:Nja riktigt så långt gick de inte. Vad som hände var att man fällde atombomben på ett "fientlig" styrka som bestod av vapen och fordon som var grupperade för strid men tomma. Emot denna styrkan stod ett par riktiga divisioner ur Röda Armen som vidtog de skyddåtgärder man räknade med att använda vid en egen insats med kärnvapen. När bomben detonerat så genomfördes en framryckning och anfall in en det bombade området...![]()
/Daniel
Ja77 har rätt
- Kapten_Gars
- Medlem
Mitt inlägg gäller inte JA77's utan det första inkägget i tråden.
JA's inlägg kom nog in i tråden utan att jag märkte det när jag skrev. Därför blir min syftning fel. Det jag beskriver är sovjets handlingar som gick betydligt längre i både skala och skadeverkningar än de amerikanska experimenten.
/Daniel
JA's inlägg kom nog in i tråden utan att jag märkte det när jag skrev. Därför blir min syftning fel. Det jag beskriver är sovjets handlingar som gick betydligt längre i både skala och skadeverkningar än de amerikanska experimenten.
/Daniel
- Dûrion Annûndil
- Medlem
C. Widén: USA gjorde provsprängningar i navior öknen (stavning)
Man byggde också upp delar av samhällen för att se hur stora skadorna blev.
Så john wayn kan mycket väl ha vandrat in eller varit på en plats med fel vindriktning och fått sig en dos. Men det berode nog mer på tobaken, så man kan tänka fundera på om tobaksbolagen kom fram till atom-tolkningen.
Man byggde också upp delar av samhällen för att se hur stora skadorna blev.
Så john wayn kan mycket väl ha vandrat in eller varit på en plats med fel vindriktning och fått sig en dos. Men det berode nog mer på tobaken, så man kan tänka fundera på om tobaksbolagen kom fram till atom-tolkningen.
Det sändes ett program om kärnvapenprovet och dess följdverkningar i Svt 2 med titel "Försökskaniner", av en händelse sparade jag programmet, så jag har friskat upp minnet. Den 14 sep 1954 fälls en atombomb med styrka motsvarande Hiroshimabomben från en Tu-4. Provplatsen är ett militärt övningsområde i Totskoje som ligger 1200 km sydöst Moskva, närmaste större stad är Orenburg.topsy2003 skrev:Hej!
Närmare 45.000 militärer och civila fanns i området för kärnvapenprovet, och i en radie av 16 mil runt Totskoje levde en miljon människor, de flesta var ovetande om att de var levande försökskaniner åt militären.
En timme efter detonationen utfördes övningar med markstyrkor på provplatsen.
Programmet tar upp hur civila och militärer drabbades av sjukdomar, och hur de Sovjetiska myndigheterna mörkade det hela.Veteran berättar skrev:Många hade överhuvudtaget inga skyddskläder. Gasmask kunde man inte använda, det var 45 grader varmt. Stäppen var stekhet och luften var full av damm. De var dödsdömda.
Programmet är producerat 1993.Veteran berättar skrev:Av 44.000 finns ca 1000 halvinvalider i livet.
MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 19 gånger.