hejsan.
ett tag har jag gått och funderat över varför nationlismen (ultra som mer jordnära) aldrig har tynat bort ifrån just Balkan och framför allt Serbien, till skilnad från övriga Europa efter de två krigen. Visserligen lever den kvar här, men i en förkrympt form och långt ifrån de drömmar som fortfarande dyrkas på Balkan.
har jag misstolkat eller överdrivit? är det någon som håller med eller har en förklaring?
Serbisk nationalism.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror inte att Balkan är något undantag. Om man ser på alla de länder som blev självständiga efter kalla krigets slut så har nationalismen varit stor. I stort sett alla av de nya länderna har haft en mycket starkare nationalism än väst. Se på det senaste valet i Ryssland, se på Tjetjenien, Tjeckoslovakien splittrades, se på nationalismen i Baltikum och de ländernas medborgarlagar mm.
Att sen utvecklingen har gått som den har gjort i f.d. Jugoslavien är olyckligt och har förstärkt nationalismen. Det kommande valet i Jugoslavien visar ju på att människor är missnöjda. Vilket gör en stark grogrund för populistiska löften som enligt mig nationalister oftast står för. I de länder som inte har haft krig och det har gått bra ekonomiskt, socialt och politiskt har nationalismen tynat bort mer och mer.
/Martin
Att sen utvecklingen har gått som den har gjort i f.d. Jugoslavien är olyckligt och har förstärkt nationalismen. Det kommande valet i Jugoslavien visar ju på att människor är missnöjda. Vilket gör en stark grogrund för populistiska löften som enligt mig nationalister oftast står för. I de länder som inte har haft krig och det har gått bra ekonomiskt, socialt och politiskt har nationalismen tynat bort mer och mer.
/Martin