Biafra
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Biafra
Var det någon mer än jag som kollade på programmet om Biafra som gick på Discovery mix (Civilization) idag? Mycket intressant var det.
JAg vet väldigt lite om denna konflikt, men biafra var väl en utbrytarrepublik från Nigeria. Var stormakterna inblandade i denna konflikt?
/Robert Sköld
JAg vet väldigt lite om denna konflikt, men biafra var väl en utbrytarrepublik från Nigeria. Var stormakterna inblandade i denna konflikt?
/Robert Sköld
Re: Biafra
Jo, Biafra var en republik i Nigeria. Jag vet inte om en delrepubik/provins med det namnet existerar i Nigeria idag, eller om man delade upp eller döpte om republiken efter kriget.Robert_Kropotkin skrev:Var det någon mer än jag som kollade på programmet om Biafra som gick på Discovery mix (Civilization) idag? Mycket intressant var det.
/Robert Sköld
Jag har för mig att Sovjetunionen och Storbritannien sålde vapen till Nigeria. Biafra fick skaffa vapen på svarta börsen, och några länder erkände väl Biafra som självständigt. Men inte var det många.
- Kapten_Gars
- Medlem
http://www.brushfirewars.org/aircraft/m ... fran_1.htm
Har info om Von Rosen och hans miniflygvapen i Biafra.
En av de sista svensk äventyrarna...
Har info om Von Rosen och hans miniflygvapen i Biafra.
En av de sista svensk äventyrarna...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej!
Ett av mina vanliga tjatobjekt, Ralph Herrmanns biografi över Carl Gustav von Rosen (både lång och kort version, den korta hann kompletteras med von Rosens död) kompletteras här med Gunnar Haglunds "Gerillapilot i Biafra", som nämns i Kapten Gars länk. I båda böckerna finns en hel del intressant, inte bara gällande svenskarnas byggande av BAF (Biafran Air Force) utan även kring kriget som sådant.
Mycket rekommendabla böcker.
Mvh Petter
Ett av mina vanliga tjatobjekt, Ralph Herrmanns biografi över Carl Gustav von Rosen (både lång och kort version, den korta hann kompletteras med von Rosens död) kompletteras här med Gunnar Haglunds "Gerillapilot i Biafra", som nämns i Kapten Gars länk. I båda böckerna finns en hel del intressant, inte bara gällande svenskarnas byggande av BAF (Biafran Air Force) utan även kring kriget som sådant.
Mycket rekommendabla böcker.
Mvh Petter
Gunnar Haglunds "Gerillapilot i Biafra" tål att tjatas om, för det är en förbaskat bra skildring av en ganska okänd händelse, von Rosens insats i Biafra.
Nu vet jag inte om den är 100% tillförlitlig, men den är spännande, och jag lärde mig mycket om konflikten när jag läste den. Sedan har jag faktiskt inte hittat så förbaskat mycket annan litteratur om konflikten i Biafra.
Nu vet jag inte om den är 100% tillförlitlig, men den är spännande, och jag lärde mig mycket om konflikten när jag läste den. Sedan har jag faktiskt inte hittat så förbaskat mycket annan litteratur om konflikten i Biafra.
Finns en film som heter "Jesus Christ Airlines" som handlade om
hur förnödenheter flögs in till Biafra ifrån dåvarande Portugisiska
öarna Sao Tome and Principe.
Tydligen flög Syd Afrikanska piloter för Nigerias räkning och på andra
sidan Joint Christian Aid flög alla möjliga bl.a Islänningar!
Finns sedlar ifrån Biafra tiden, Biafra var erkänt av bl.a Haiti och en gäng
Afrikanska länder.
hur förnödenheter flögs in till Biafra ifrån dåvarande Portugisiska
öarna Sao Tome and Principe.
Tydligen flög Syd Afrikanska piloter för Nigerias räkning och på andra
sidan Joint Christian Aid flög alla möjliga bl.a Islänningar!
Finns sedlar ifrån Biafra tiden, Biafra var erkänt av bl.a Haiti och en gäng
Afrikanska länder.
-
Gutekrigaren
- Medlem