Dödssiffror i Vietnam
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Dödssiffror i Vietnam
Hur många dog egentligen i kriget i Vietnam 1960-1975?
990 000 NVA/FNL soldater.
64 000 Nordvietnamesiska civila under Operation Rolling thunder 1965-1968 (lägg därtill 2000 som dog under julbombningen 1972).
150 000 kambodjanska civila, främst av amerikanska bombningar 1968-1972.
50 000 civila i Laos, främst av amerikanska bombningar.
350 000 civila Sydvietnameser, dödade av olika orskaker. Därav amerikanska bombningar, FNLs terror, och diverse andra krigsorsaker.
300 000 ARVN soldater.
58 000 Amerikanska soldater.
Summa: 1 962 000.
Jag har dock hört siffror så höga som 4 000 000.
Finns det någon här som har andra siffror på stupade på alla sidor under kriget? Ett par hundratusen blev ju mördade av den Nordvietnamesiska regeringen, och även ganska många av den Sydvietnamesiska. Någon som har siffror på det?
990 000 NVA/FNL soldater.
64 000 Nordvietnamesiska civila under Operation Rolling thunder 1965-1968 (lägg därtill 2000 som dog under julbombningen 1972).
150 000 kambodjanska civila, främst av amerikanska bombningar 1968-1972.
50 000 civila i Laos, främst av amerikanska bombningar.
350 000 civila Sydvietnameser, dödade av olika orskaker. Därav amerikanska bombningar, FNLs terror, och diverse andra krigsorsaker.
300 000 ARVN soldater.
58 000 Amerikanska soldater.
Summa: 1 962 000.
Jag har dock hört siffror så höga som 4 000 000.
Finns det någon här som har andra siffror på stupade på alla sidor under kriget? Ett par hundratusen blev ju mördade av den Nordvietnamesiska regeringen, och även ganska många av den Sydvietnamesiska. Någon som har siffror på det?
Senast redigerad av 1 Panzerfaust, redigerad totalt 11 gånger.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Rätt, men USA terrorbombade inte dom stora städerna på samma sätt som under avk, utan dom bombade främst vägar, militäranläggningar mm. Dock så dog det fasligt många på landsbyggden i deras försök att med napalm bränna ner skogarna.KA skrev:Eftersom USA släppte tiotals fler bomber över bla Laos, Kambodja, Vietnam - än över Tyskland under WW2 lär ju en och annan dött.
De använde vanliga GP ( general purpose) bomber över djungel och vägar mm ( levererades i 'mattor' från bla B-52).Panzerfaust skrev:Rätt, men USA terrorbombade inte dom stora städerna på samma sätt som under avk, utan dom bombade främst vägar, militäranläggningar mm. Dock så dog det fasligt många på landsbyggden i deras försök att med napalm bränna ner skogarna.KA skrev:Eftersom USA släppte tiotals fler bomber över bla Laos, Kambodja, Vietnam - än över Tyskland under WW2 lär ju en och annan dött.
Napalm var ju mer taktiskt från några vanliga stridsflygplan.
Däremot användes det STORA mängder avlövningsmedel 'Agent Orange' som skadade och dödade måmga på båda sidor - främst Vietnameser
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Vi ska samtidigt komma ihåg att om jag inte har helt fel så dör/lider fortfarande den vietnamiskiska befolknignen ganska hårt av Agent Orange.Panzerfaust skrev:Hur många som dog i cancer pga Agent Orange är väldigt svårt att fastställa. Jag tror dock att det är betydligt mindre än av bomberna.
Det föds i Japan fortfarande barn med missbildningar pga atombomberna.
Sen kan man ju diskutera hur smart det är att bomba sönder djungeln totalt, chansen att träffa nåt av betydelse är ju inte så stor.
Såg på ett program där en amerikan pratade om deras bombningar i Vietnam och han sa att "tack vare" den hårda bombningen så bildades stora kratrer där det inte gick att odla. Vilket enligt han var bra.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Bombningen av djungeln var inte helt slumpmässig, man hade stora mängder sensorer som gav utslag när det fanns ljud, vibrationer, förändringar i magnetfältet etc som tydde på att ex vis lastbilar eller soldater fanns i området. Och annan spaning som pekade ut var man borde bomba.Jonteman skrev:Sen kan man ju diskutera hur smart det är att bomba sönder djungeln totalt, chansen att träffa nåt av betydelse är ju inte så stor.
Såg på ett program där en amerikan pratade om deras bombningar i Vietnam och han sa att "tack vare" den hårda bombningen så bildades stora kratrer där det inte gick att odla. Vilket enligt han var bra.
Angående kommentaren om "tack vare" och "bra" får man väl försöka sätta sig in i hans perspektiv, om man inte kan odla minskar födan för gerillan, om befolkningen flyttar in till städerna för att få mat kan man lättare kontrollera dem, då är de enda som finns ute i landsbygden gerillan, utan mat... Kan man tänka sig att det var så han menade?
"300 000 ARVN soldater.
58 000 Amerikanska soldater"
Få se. ARVN är det soldaterna från Australien? Eller är de alla allierade tillhopa? I vilket fall måste det vara ett skrivfel. 3000 låter mera rimligt.
På tal om USA´ förluster. En stor del av deras stupade officerare dödades i själva verket av sina egna. Det var enklare att döda en färsking officer som man inte litade på, hellre än att utsätta sig för dödliga faror i onödan.
Få se. ARVN är det soldaterna från Australien? Eller är de alla allierade tillhopa? I vilket fall måste det vara ett skrivfel. 3000 låter mera rimligt.
På tal om USA´ förluster. En stor del av deras stupade officerare dödades i själva verket av sina egna. Det var enklare att döda en färsking officer som man inte litade på, hellre än att utsätta sig för dödliga faror i onödan.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
ARVN=Army of the Republic of VietNam. 300 000 är inget skrivfel.Stefan skrev:"300 000 ARVN soldater.
En stor del? Hur många, kanske en procent, en promille? Har vi nån källa tillgänglig?Stefan skrev:På tal om USA´ förluster. En stor del av deras stupade officerare dödades i själva verket av sina egna. Det var enklare att döda en färsking officer som man inte litade på, hellre än att utsätta sig för dödliga faror i onödan.
Re: Dödssiffror i Vietnam
Par hundratusen? Var har du läst det?Panzerfaust skrev: Finns det någon här som har andra siffror på stupade på alla sidor under kriget? Ett par hundratusen blev ju mördade av den Nordvietnamesiska regeringen, och även ganska många av den Sydvietnamesiska. Någon som har siffror på det?
Gerle. Apropå de amerikanska officerarna dödade av sina egna. Nej, inte promille, utan uppåt 30% (!).
Handfasta källor har jag inte, ej heller minns de uppgivna siffrorna; tror det var 15 ooo befäl totalt, och då som sagt, ca en tredje del av dem.
Första gången jag hörde uppgiften var från en stress-hanteringspsykolog som arbetade mycket åt försvaret.
Jag tog upp uppgiften för ett par år sedan här på forumet; efter lite tvekan analyserade flera fram att det kunde stämma. I Usa leds ju plutonerna av sergeanterna, och plutonofficeraren sitter vid sitt skrivbord och deltar knappt i plutonens inre arbete. Tänk er då situationen med en sammansvetsad pluton, underklassgrabbar, som får då en färsking överklasslöjtnant utan nån aning om verkligheten ute i djungeln men som är ivrig att meritera sig så han får avancera, ger han order om nattlig anfall är det enklare att göra sig av med honom än att faktiskt anfalla... Hellre 1 död än 15.
Nu nyligen deltog jag i en militärhistoria-kurs på försvarshögskolan, lade märke till att den kompetente läraren helt i förbigående talade om detta som något numera välkänt i innekretsar.
Nu säger ju det sig själv att jänkarna själva inte går ut med detta på löpsedlar.
Handfasta källor har jag inte, ej heller minns de uppgivna siffrorna; tror det var 15 ooo befäl totalt, och då som sagt, ca en tredje del av dem.
Första gången jag hörde uppgiften var från en stress-hanteringspsykolog som arbetade mycket åt försvaret.
Jag tog upp uppgiften för ett par år sedan här på forumet; efter lite tvekan analyserade flera fram att det kunde stämma. I Usa leds ju plutonerna av sergeanterna, och plutonofficeraren sitter vid sitt skrivbord och deltar knappt i plutonens inre arbete. Tänk er då situationen med en sammansvetsad pluton, underklassgrabbar, som får då en färsking överklasslöjtnant utan nån aning om verkligheten ute i djungeln men som är ivrig att meritera sig så han får avancera, ger han order om nattlig anfall är det enklare att göra sig av med honom än att faktiskt anfalla... Hellre 1 död än 15.
Nu nyligen deltog jag i en militärhistoria-kurs på försvarshögskolan, lade märke till att den kompetente läraren helt i förbigående talade om detta som något numera välkänt i innekretsar.
Nu säger ju det sig själv att jänkarna själva inte går ut med detta på löpsedlar.
- Kapten_Gars
- Medlem
Så av ca de ca 44 000 man i US Army och USMC som stupade i strid så skulle 15 000 varit officerar och en 30% dödades av sin egna.
Sifforna låter minst sagt orimliga
Låter mest som ännu en av alla de myter som cirkulerar i försvarmakten om USA's försvarmakt för att man skall känna sig bättre till mods med sin egen brist på modern utrustning, utbildning och kompetens...
Därmed inte sgat att det dödades ett stort antal amerkianska officerar av sina egna. Bevisligen så var problment så stort att man efter kriget både inom och utom USA genomförde omfattande utredningar av vad som hänt och genomförde reformer baserat på de utredningarna.
/Daniel
Sifforna låter minst sagt orimliga
Låter mest som ännu en av alla de myter som cirkulerar i försvarmakten om USA's försvarmakt för att man skall känna sig bättre till mods med sin egen brist på modern utrustning, utbildning och kompetens...
Därmed inte sgat att det dödades ett stort antal amerkianska officerar av sina egna. Bevisligen så var problment så stort att man efter kriget både inom och utom USA genomförde omfattande utredningar av vad som hänt och genomförde reformer baserat på de utredningarna.
/Daniel
KaptenGars.
Så du har också hört talas om saken som ett faktum, fastän du betvivlar att det var fullt så många. Eller missförstår jag dig?
Först. Totalsiffran vi talar om är visst inte 44, utan 58 tusen, och siffran 58 tusen låter bekant för mig.
I många armeer är det officerarna som går åt; de väljs ut av prickskyttar, de går ofta i täten., osv. Piloter har ofta officersgrad, så varje död jaktbombarpilot är ju en död officerare.
Så en hög andel av de döda= officerare är fullt rimligt.
Sedan om det är sant att många av dem dödades av sina egna höjer ju andelen döda officerare, eller hur?
Och vi är ju överens att många officerare dödades av sina egna, det var inte bara några enstaka, det medger du själv annars hade man inte gjort problem av det och gjort stora utredningar och arme-reorganisationer.
Den frågan som är kvar om det var uppåt 30 procent eller säg 5 procent.
Så du har också hört talas om saken som ett faktum, fastän du betvivlar att det var fullt så många. Eller missförstår jag dig?
Först. Totalsiffran vi talar om är visst inte 44, utan 58 tusen, och siffran 58 tusen låter bekant för mig.
I många armeer är det officerarna som går åt; de väljs ut av prickskyttar, de går ofta i täten., osv. Piloter har ofta officersgrad, så varje död jaktbombarpilot är ju en död officerare.
Så en hög andel av de döda= officerare är fullt rimligt.
Sedan om det är sant att många av dem dödades av sina egna höjer ju andelen döda officerare, eller hur?
Och vi är ju överens att många officerare dödades av sina egna, det var inte bara några enstaka, det medger du själv annars hade man inte gjort problem av det och gjort stora utredningar och arme-reorganisationer.
Den frågan som är kvar om det var uppåt 30 procent eller säg 5 procent.