Jugoslaviska maffian
Jugoslaviska maffian
I Sverige har olika jugoslaviska gangstrar som Arkan, Jockso och Milan Sevo fått en hel del uppmärksamhet. Det har också framkommit att maffian har haft ett viss stöd från jugoslaviska underättelsetjänsten(de källor jag har till detta är endast tv-nyheter och dokumentärer från dokument utifrån och 8 dagar etc..
1. Nån som vet nått mer om den organiserade brottslighetens historia i Jugoslavien? Hur har den uppkommit etc.?
2. Hur aktiga är/har jugoslavmaffian (varit) i olika delar av Europa?
3. Hur aktivt stöd fick maffian från Jugoslavien innan Milosevic kom till makten?
4. Exakt vilka verksamheter har maffian ägnat sig åt i Sverige?
1. Nån som vet nått mer om den organiserade brottslighetens historia i Jugoslavien? Hur har den uppkommit etc.?
2. Hur aktiga är/har jugoslavmaffian (varit) i olika delar av Europa?
3. Hur aktivt stöd fick maffian från Jugoslavien innan Milosevic kom till makten?
4. Exakt vilka verksamheter har maffian ägnat sig åt i Sverige?
Först Jugoslavien finns inte längre, många av dessa personer kommer ifrån Serbien och Montenegro.
Traditionellt har dom följt med arbetskraft invandringen i länder som t.ex Tyskland och Sverige, den har också drivit verksamheter i Grekland och På Cypern för att tvätta pengar.
Generellt så har smuggling varit den främsta inkomstkällan, cigaretter, alkohol och droger samt dobbleri.
Traditionellt har dom följt med arbetskraft invandringen i länder som t.ex Tyskland och Sverige, den har också drivit verksamheter i Grekland och På Cypern för att tvätta pengar.
Generellt så har smuggling varit den främsta inkomstkällan, cigaretter, alkohol och droger samt dobbleri.
"Juggemaffian" är ju ett diversifierat begrepp.
En gren återfinns ju i Kosovo-området. Under den serbiska apartheid-liknande politiken som fördes efter Titios död exkuderades de etniska albanerna från den offentliga förvaltningen-
Kort och gott: de portades från alla offentliga anställningar. Eftersom albanerna varken var korkade eller lågutbildade så gav de sig på handel i stället.
Resultatet blev att albanerna blev en ekonomisk överklass, jämfört med serberna som hankade sig fram på lågavlönade offentliga anställningar som lärare, byråkrater, läkare och så vidare.
Dessutom byggde albanerna upp ett parallellt "offentligt system" med skolor, sjukvård och allt vad som behövs.
Den omfattande handeln - som snabbt blev internationell tack vare alla kosovoalbaner i diasporan - i kombination med det underjordiska offentliga systemet var en synnerligen kriminogen kombination som resulterade i den albanska maffiagrenen.
Styrkan i den kriminella organisation som bildades bevisas av att UCK växte fram ur den albanska maffian, som ju vädrade morgonluft i de separatistiska strävanden som kom till ytan i början av 90-talet.
Många av de albanska ledarna, bland annat Hashim Taci, är ju djup insyltade i den kriminella världen.
De politiska motsättningar som i dag finns i fd Jugoslavien överbryggas dessutom av de kriminella ligorna. Kan de tjäna pengar så samarbetar serber, albaner, kroater och makedonier görna med varandra-
En gren återfinns ju i Kosovo-området. Under den serbiska apartheid-liknande politiken som fördes efter Titios död exkuderades de etniska albanerna från den offentliga förvaltningen-
Kort och gott: de portades från alla offentliga anställningar. Eftersom albanerna varken var korkade eller lågutbildade så gav de sig på handel i stället.
Resultatet blev att albanerna blev en ekonomisk överklass, jämfört med serberna som hankade sig fram på lågavlönade offentliga anställningar som lärare, byråkrater, läkare och så vidare.
Dessutom byggde albanerna upp ett parallellt "offentligt system" med skolor, sjukvård och allt vad som behövs.
Den omfattande handeln - som snabbt blev internationell tack vare alla kosovoalbaner i diasporan - i kombination med det underjordiska offentliga systemet var en synnerligen kriminogen kombination som resulterade i den albanska maffiagrenen.
Styrkan i den kriminella organisation som bildades bevisas av att UCK växte fram ur den albanska maffian, som ju vädrade morgonluft i de separatistiska strävanden som kom till ytan i början av 90-talet.
Många av de albanska ledarna, bland annat Hashim Taci, är ju djup insyltade i den kriminella världen.
De politiska motsättningar som i dag finns i fd Jugoslavien överbryggas dessutom av de kriminella ligorna. Kan de tjäna pengar så samarbetar serber, albaner, kroater och makedonier görna med varandra-
Tja, den ursprungliga sicilianska mafian lär ju ha varit en frihetsrörelse mot Frankrikes styre, så paralleller i historien finns. Vad den sedan utvecklades till känner vi nog alla till. Men det är nog korrektare att tala om att de parallella samhällsstrukturerna och inte maffian ordnade sjukvård och dylikt. Kriminella maffialiknande grupperingar har sedan tagit över mycket av de kanaler och strukturer som skapades och använder dem för sina egna syften. Välfärdssamhället har där en... underordnad roll.
-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
Jugoslavien finns inte längre och är ett begrepp som endast existerat i mindre än 70 år vilket är knappt en generation.
Maffian består av Serber och Montenegriner och varför det är så vet jag inte. De har kanske en sådan kultur?
Slovensk och Kroatisk brottslighet i utlandet är mycket sällsynt så de bör inte blandas ihop med "jugoslaver" som många svenskar gör. Alltid lika tråkigt med ignorans.
Maffian består av Serber och Montenegriner och varför det är så vet jag inte. De har kanske en sådan kultur?
Slovensk och Kroatisk brottslighet i utlandet är mycket sällsynt så de bör inte blandas ihop med "jugoslaver" som många svenskar gör. Alltid lika tråkigt med ignorans.
Att den s.k. jugoslaviska maffian är ett högst heterogent begrepp påpekar redan Frogman i den här tråden. Icke desto mindre är samlingsnamnet på företeelsen just "jugoslaviska maffian", precis som termen "italienska maffian" i själva innefattar av ett nästan oräkneligt antal grupperingar, allianser och motsättningar. Den s.k. jugoslaviska maffian i dess olika skepnader tog form och blev känd i Sverige innan Jugoslaviens sammanbrott. Vi skiljer ju vanligen inte på Finland och Sverige under 30-åriga kriget, för att dra en parallell. See?Kroatiche369 skrev:Jugoslavien finns inte längre och är ett begrepp som endast existerat i mindre än 70 år vilket är knappt en generation.
Lite nära gränsen där, tror jag. What sayeth ye olde moderator? Vad ska vi då säga om att Kroatien, tillsammans med Bosnien-Hercegovina, Serbien-Montenegro och Albanien, är ett av de främsta transitländerna för asiatiskt heroin på väg till västeuropa, enligt FN. Knappast de 5% serberna av kroatisk nationalitet som helt på egen hand sköter den kommersen. Som Grum sade, så är krminalitet inte beroende av etnicitet. Däremot kan man möjligen tänka sig att Sloveniens och Kroatiens förhållandevis smärtfria frigörelse från resten av forna Jugoslavien, och efterföljande relativa ekononiska välstånd gör att det var lättare att inte bli beroende av kriminella fraktioner och aktiviteter för att överleva ekonimiskt? Fattigdom lär ju föda kriminalitet.Kroatiche369 skrev: Maffian består av Serber och Montenegriner och varför det är så vet jag inte. De har kanske en sådan kultur?
Kroatiche369 skrev: Slovensk och Kroatisk brottslighet i utlandet är mycket sällsynt så de bör inte blandas ihop med "jugoslaver" som många svenskar gör. Alltid lika tråkigt med ignorans.
Det är mycket riktigt tråkigt med ignorans. Det är bara det att jag har hört det argumentet från praktiskt taget alla etniciteter från forna Jugoslavien, i alla möjliga frågor. "Det är [sätt in fritt vald etnicitet här] som gör sånt!" Så förlåt mig om jag är en smula skeptisk, men har du några oberoende källor till ovanstående påstående? Inte så att jag säger emot dig, jag vill bara veta vad ditt utlåtande baseras på.
/Sven
-
Kroatiche369
- Utsparkad
Det baseras på personlig erfarenhet vilket dina böcker och fakta aldrig kan tävla med.
Såvida du inte bor i stockholm och själv umgåtts i dessa kretsar så
har du inte mycket att komma med. Jag har sett/ser det med egna
ögon och de flesta vet att det ligger till så för utom kanske några få
som vill vara "politiskt korrekta".
Serberna ÄGER restaurang branchen i stockholm och där frodas
kriminaliteten i allra högsta grad. Ta en titt på gamla efterlyst
program or whatever och försök hitta ETT Kroatiskt namn.
Om du ens kan se skillnaden på namnen vilket jag starkt tvivlar på.
Tråkigt att folk fortfarande blandar ihop dessa folkgrupper som är
så olika de bara kan bli.
Såvida du inte bor i stockholm och själv umgåtts i dessa kretsar så
har du inte mycket att komma med. Jag har sett/ser det med egna
ögon och de flesta vet att det ligger till så för utom kanske några få
som vill vara "politiskt korrekta".
Serberna ÄGER restaurang branchen i stockholm och där frodas
kriminaliteten i allra högsta grad. Ta en titt på gamla efterlyst
program or whatever och försök hitta ETT Kroatiskt namn.
Om du ens kan se skillnaden på namnen vilket jag starkt tvivlar på.
Tråkigt att folk fortfarande blandar ihop dessa folkgrupper som är
så olika de bara kan bli.
Jag kom just att tänka på filmen Tredje Vågen som gick på bio för inte så länge sedan. Där sa polischefen nåt i stil med:Sarvi skrev:Att den s.k. jugoslaviska maffian är ett högst heterogent begrepp påpekar redan Frogman i den här tråden. Icke desto mindre är samlingsnamnet på företeelsen just "jugoslaviska maffian", precis som termen "italienska maffian" i själva innefattar av ett nästan oräkneligt antal grupperingar, allianser och motsättningar.
Stämmer hans aforism?Förut var all kriminalitet som en bläckfisk, med ett huvud med långa tentakler. Idag är det mer ett komplicerat spindelnät, där olika delar inte känner till varann mer än vagt.
I den moderna maffian funkar det som i bibeln. Den ena handen vet inte vad den andra gör.
Var det någon som tog lite illa vid sig? Du kan säga precis vad du vill, men så länge du är en anonym röst på ett internetforum får du finna dig i att dina uttalanden och ståndpunkter granskas. Det är möjligt att du är det pensionerade överhuvudet för hela maffian i Sverige, med all världens kunskap om ämnet, men ur min synvinkel kan du lika gärna fabulera ihop allt. Problemet ligger ju i nätets anonymitet, eller hur? Därför tenderar vi forummedlemmar att värdera tryckt kunskap (rapporter, böcker, tidskrifter) högre än hörsägen. Dessa är ju granskade av mycket fler än bara oss här, och av personer med mycket större kunskap om ämnet ifråga. Du kan mycket väl ha rätt i det du säger, men då du inte kan hänvisa till någonting mer påtagligt än dig själv, så är det bara dina åsikter och inga fakta. Du får försöka undvika att ta det personligt, för det är det absolut inte.Kroatiche369 skrev:Det baseras på personlig erfarenhet vilket dina böcker och fakta aldrig kan tävla med.
Men jag är fortfarande nyfiken på vad du grundar antagandet om den serbiska/montenegrinska kulturens faibless för kriminellt beteende på? Om vi lämnar Stockholmsperspektivet en smula, så undrar jag om din teori om serbisk/montenegrinsk etnicitet på medlemmar av den organiserade brottsligheten håller streck även i övriga västvärlden? Eller domineras den eventuella organiserade brottsligheten med Balkan-anknytning i andra länder kanske av andra etniciteter?
Återigen, försök att undvik att ta det här personligt. Bidra till diskussionen istället.
/Sven
-
Kroatiche369
- Utsparkad
Knappast, det är nog mer önsketänkande från din sida.Sarvi skrev:
Var det någon som tog lite illa vid sig?
Du meDu kan säga precis vad du vill, men så länge du är en anonym röst på ett internetforum får du finna dig i att dina uttalanden och ståndpunkter granskas.
Kom till Stockholm och ta en närmare titt på nattlivetDet är möjligt att du är det pensionerade överhuvudet för hela maffian i Sverige, med all världens kunskap om ämnet, men ur min synvinkel kan du lika gärna fabulera ihop allt.
Kom till Stockholm och ta en närmare titt på nattlivet sa jagProblemet ligger ju i nätets anonymitet, eller hur? Därför tenderar vi forummedlemmar att värdera tryckt kunskap (rapporter, böcker, tidskrifter) högre än hörsägen. Dessa är ju granskade av mycket fler än bara oss här, och av personer med mycket större kunskap om ämnet ifråga. Du kan mycket väl ha rätt i det du säger, men då du inte kan hänvisa till någonting mer påtagligt än dig själv, så är det bara dina åsikter och inga fakta.
Lite svårt att ta det personligt när du inte känner mig. Då kan det liksomDu får försöka undvika att ta det personligt, för det är det absolut inte.
aldrig bli personligt
Nära bekanta och vänner från förorten som rör sig i dessa kretsarMen jag är fortfarande nyfiken på vad du grundar antagandet om den serbiska/montenegrinska kulturens faibless för kriminellt beteende på?
Ja det gör den i allra hösta grad. Trodde alla visste det.Om vi lämnar Stockholmsperspektivet en smula, så undrar jag om din teori om serbisk/montenegrinsk etnicitet på medlemmar av den organiserade brottsligheten håller streck även i övriga västvärlden?
You wish liksomÅterigen, försök att undvik att ta det här personligt. Bidra till diskussionen istället.
-
Kroatiche369
- Utsparkad
Wendel:
Uppfattat.
Kroatische:
Tack för ditt klargörande svar.
Löwe:
Det varierar, såvitt jag förstår, beroende på organisation och land. Brittiska NCIS (National Crime Intelligence Service) tycker sig märka en skillnad på exempelvis "the Firm", brittisk-italiensk maffia, och vissa nyare kriminella grupperingar. "The Firm" är hierarkisk, med väl definierade medlemmar och klara "ordervägar", för att nyttja en militär term. Nyare grupperingar (dock inte alla) har en lösare struktur, med mer flytande medlemskap. Ofta finns det en kärna av några få tunga brottslingar med många perifera "hang-arounds". Dessa halvpermanenta medlemmar är ibland även medlemmar i andra kriminella grupperingar. Dessa olika grupperingar bildar sedan större nätverk, sammanbundna av nämnda halvmedlemmar, som ibland samarbetar på ett eller flera verksamhetsområden. Men i andra länder råder säkert andra mönster. Generellt sett är den organiserade brottsligheten väldigt heterogen och oftast inte, som man ibland får ett intrycket av, bestående av en enda stenhårt hållen maffia.
/Sven
Uppfattat.
Kroatische:
Tack för ditt klargörande svar.
Löwe:
Det varierar, såvitt jag förstår, beroende på organisation och land. Brittiska NCIS (National Crime Intelligence Service) tycker sig märka en skillnad på exempelvis "the Firm", brittisk-italiensk maffia, och vissa nyare kriminella grupperingar. "The Firm" är hierarkisk, med väl definierade medlemmar och klara "ordervägar", för att nyttja en militär term. Nyare grupperingar (dock inte alla) har en lösare struktur, med mer flytande medlemskap. Ofta finns det en kärna av några få tunga brottslingar med många perifera "hang-arounds". Dessa halvpermanenta medlemmar är ibland även medlemmar i andra kriminella grupperingar. Dessa olika grupperingar bildar sedan större nätverk, sammanbundna av nämnda halvmedlemmar, som ibland samarbetar på ett eller flera verksamhetsområden. Men i andra länder råder säkert andra mönster. Generellt sett är den organiserade brottsligheten väldigt heterogen och oftast inte, som man ibland får ett intrycket av, bestående av en enda stenhårt hållen maffia.
/Sven