Libanon

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Libanon

Inlägg av Gröfaz » 24 april 2004, 00:12

En god vänn till mig är ifrån Libanon, när jag frågade honom om varför han flyttade till Sverige så säger han att det var för att det var krig där.
Okej, jag vet att det har varit något slags inbördeskrig eller så
i Libanon men:

*Är det någon som kortfattat kan beskriva Libanons roll i konflikterna som försigår i mellanöstern?
Om någon har någon information att dela med sig av om Libanons efterkrigshistoria skulle jag bli ytterst glad!

Mvh:erik :)

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 24 april 2004, 01:50

Utan att försöka verka snorkig så borde din goda vän från Libanon kunna ge ett mycket intressantare perspektiv på sin historia än vad vi någonsin kommer att kunna ge, eller?

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 24 april 2004, 12:50

Nej, tyvärr så kan han inte det. Av någon anledning så verkar han aldrig ha varit intresserad utav sitt hemlands historia, vilket för mig känns lite främmande. Fast det kan ju vara så att han kanske inte vill prata om det av någon anledning.
Det är jag som har blivi intresserad utav Libanons öde för att han verkar så totalt ointresserad!
Man tycker ju att det borde ha varit mycket krig och elände där för att det ligger så pass nära den oroliga staten Israel. Jag har läst någonstans tror jag att både Irak och Israel har anfallit Libanon vid något tillfälle.
Och det har väll dessutom varit inbördeskrig där?

*Skulle bli glad för svar!

Mvhy:erik

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 24 april 2004, 13:21

Det låter som om du är mest intresserad av nutidshistoria. Libanon har varit en minst lika orolig stat som Israel och har präglats länge av inbördeskrig.

Här är en länk:

http://hem.passagen.se/salah.jassin/forsta.htm

Skriv svar