Definition av efterkrigstiden

Skriv svar
Ressel
Medlem

Definition av efterkrigstiden

Inlägg av Ressel » 3 maj 2004, 19:40

Jag har funderat lite om epoken "efterkrigstiden". Man kan ju säga att den tog sin början när andra världskriget avslutades men dess bortre gräns är lite mer diffus. Jag anser att den tar slut i.o.m. kommunismens fall i europa och en ny världsordning klarnar och en sorts mellankrigstid råder tills den 11 september 2001 då forna fiender förenas i kampen mot terrorism.
Världen ser ju totalt annorlunda ut idag och jag anser därför inte att man kan ha samma namn på den rådande epoken som man hade på kalla kriget.

Kan man säga att vi är inne i "terroristtiden"? Låter kanske lite löjligt men ni förstår nog min tanke.

Vad anser ni om mina tankar? Kom men egna ideér!

Mvh Hans
:)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 maj 2004, 19:51

De senaste årens statsvetenskapliga tidskrifter är fulla med analyser kring detta, och de tar alla upp problemet utifrån olika utgångspunkter. Man ska väl dock inte dra för stora växlar av den nuvarande situationen och överdramatisera mindre händelser.

Vad som egentligen har hänt är att USA har blivit något mer interventionistiskt, vilket inte är ens sant om man anser 9/11-attackerna utgöra ett väpnat angrepp på USA (som då agerar i självförsvar). Oavsett tolkning så är det inte mycket nytt, den gamla världsordningen och förhållandet mellan stormakterna är kvar, turismen och utlandsarbete ökar osv. T ex var relationen mellan USA och Ryssland troligen bättre under 1990-talet, men det berodde mer på kontakterna mellan Clinton-Jeltsin än i geostrategiska termer.

Vad man kanske kan konstatera är att 1990-talets optimism (utanför Balkan...) har blivit något fördunklad. Dock av analytiker, snarare än vanligt folk (dvs turister, utlandsarbetare eller emigranter). Det kan ske avgörande händelser, såväl positiva som negativa, före 2025 som får 2000-talets inledande år att fördunklas (like VK1 "försvann" pga VK2). Det är också omöjligt att sätta etiketter eller skapa tidsinledningar i förhand.

/Forsberg

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 3 maj 2004, 19:57

Vad är det för statsvetenskapliga tidsskrifter du menar? Är inte så hemma på det området så jag skulle uppskatta läs-tips.
Oavsett tolkning så är det inte mycket nytt
Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. NATO länder som USA sammövar idag tillsammans med Ryssland i diverse militära övningar, nått som vore otänkbart för 20 år sen.
Finns fler exempel, t.ex. att länder innanför före detta "järnridån" nu är med i EU.

Men du har rätt i att man inte ska sätta ut etiketter i förhand, men det gör det inte mindre intressant att diskutera. :)

Mvh Hans

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 maj 2004, 21:35

Ressel skrev:Vad är det för statsvetenskapliga tidsskrifter du menar? Är inte så hemma på det området så jag skulle uppskatta läs-tips.
T ex Foreign Affairs, Foreign Policy Review eller International Affairs brukar behandla dessa frågor. De är såväl akademiska som opinionsbildande. Utöver dessa finns det säkerligen minst ett tjugotal större tidskrifter plus minst en per större universitetesstat (I Sverige Statsvetenskaplig Tidskrift eller Internationella Studier bl a), liksom periodicals från tankekedjor, fristående forskningsinstitut och officiella (t ex urtikespolitiska institutet).

Det finns mer än man hinner läsa...

/Forsberg

Skriv svar