VIETNAMKRIGET

StardustGirl
Ny medlem

VIETNAMKRIGET

Inlägg av StardustGirl » 21 maj 2004, 19:20

Hej! Jag har frågor om Vietnamkriget, är mycket tacksam för svar!

Huvudfråga: Varför vann inte USA kriget?

Jag skulle gärna vilja att ni gick in på de amerikanska soldaternas låga motivation, låga ålder och att de var oerfarna, FNL och Nordvietnams krigsföring som kanske var ny för USA och att det var en så stor opinion mot kriget, främst i USA.

Tack på förhand! :D

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 21 maj 2004, 19:44

Du verkar ju redan veta en hel del själv varför USA förlorade kriget så varför inte diskussionen själv istället för att be skalman medlemmar skriva en uppsats åt dig med de frågeställningarna du vill ha :roll:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 20:00

StardustGirl: Läs en bok. :) Alt. en hörbok. Hörböcker är grymt underskattade ska du veta. Tyvärr är utbudet inte direkt spystort, men det växer stadigt. :D

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 21 maj 2004, 20:13

Hur ofta registrerar sig en tjej på forumt, hur ofta registrarar sig två tjejer samma dag, hur ofta registrarar sig två personer samma dag och startar varsin tråd om Vietnamkriget även om en tråd redan finns högt upp på samma forumdel? Hur ofta startar två personer, registrarade samma dag varsin tråd om samma ämne där det uppenbart är läxhjälp det handlar om?

Lite unikt, är det inte?

Som svar på första frågen. Scrolla ner på den här sidan så ser du först en fråd och sen en andra tråd om Vietnam. I den första hittar du en bra länk, i den andra hittar du fyra sidor med information och länkar.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 21 maj 2004, 20:24

Ickx
Hur ofta registrerar sig en tjej på forumt, hur ofta registrarar sig två tjejer samma dag,
Intressant slump...

StardustGirl
Ny medlem

Mmm

Inlägg av StardustGirl » 21 maj 2004, 21:51

ursäkta då om man skriver hit..om ingen gjorde de skulle de inte bli mkt av denna sida menmen :roll:

förresten trodde jag att nån kanske tyckte de va kul o berätta lite om sina kunskaper...jag tycker nämligen att de e kul att disskutera om sådana saker! vill veta andras åsikter

//C

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2004, 21:57

Jo de flesta av de som är här tycker om att diskutera. Diskutera är dock inte samma sak som att rabla upp massa fakta. Något som de flesta inte gillar att göra är andras läxor.

Dessutom har du väl fått lite tips, bland annat några länkar. Börja med det och om du har några fler frågor är du välkommen att ställa dem. Fast om du kastar det fram en teori istället för en fråga så är det troligare att du får något bra svar.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 22:01

Ja, det är en av anledningarna till att jag lär mig allt det här, fr att kunna dela med mig. Men när det kommer till skolarbeten så tycker jag man ska lära sig att man får jobba lite själv. Nu är väl inte jagnågon mönsterpojke när det gäller det, men jag försöker ta reda på saker själv först, och sen disskutera. :)
Och mycket lär jag få ta reda på, då jag just nu är inne på att bli något historieyrke. Historiker till slut. :)

Ta inte ila upp, vi gillar att dela med oss av våra kunskaper och disskutera. Men det finns en slags osynlig "gräns" vid skolarbeten. Vet inte hur jag ska förklara det bättre.

StardustGirl
Ny medlem

Unga Soldater

Inlägg av StardustGirl » 21 maj 2004, 22:03

jag har hört...bara hört att de amerikanska soldaterna bara var i snitt 19 år i kriget...i jämförelse med 2a världskriget där det var 26 eller nått...undrar om dom visste vad dom gav sig in på...och jag fattar inte hur dom kunde skicka så unga soldater...det tjänar väll ingen på?

//C

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 22:05

Vad skulle de tjäna på att skicka iväg gamlingar då?

Försöker du byta ämne va? ;)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 21 maj 2004, 22:06

Faktum är ju att den låga åldern berodde på deras värnpliktssystem. Skulle Sverige hamna i en större konflikt idag så skulle de Svenska soldaterna inte vara mycket äldre än 19. Att vara värnpliktig är ju inget som man ger sig in på, det är ju något man tvingas till.

Försöker du byta ämne va?
Sluta gnälla, om det är diskussion vi vill ha så ska vi ju inte klaga om hon försöker få igång det.

StardustGirl
Ny medlem

mm

Inlägg av StardustGirl » 21 maj 2004, 22:08

hehe först är jag en "sno-andras-arbetet-tjej" o nu försöker jag smita från ämnet :P

mjoo...men asså...jag tror att om man skickar lite äldre soldater så har de mer rutin och starkare psyke...dessutom har jag oxå hört att de missbrukade opium...inte konstigt om de blev dödade då...

//C

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 21 maj 2004, 22:11

Äldre soldater innebär ju att en större del av den arbetsföra befolkningen försvinner. Dessutom är det lättare att "forma" en ung person än en äldre.

Men du har helt rätt i din bedömning, något äldre soldater har visat sig ganska framgångsrikt. U.K. brukar ju ha något äldre medelålder på sina trupper och dom brukar ju uppföra sig lite mer proffisionellt än t.ex. sina amerikanska motsvarigheter.

StardustGirl
Ny medlem

mer

Inlägg av StardustGirl » 21 maj 2004, 22:18

sen det där med de amerikanska soldaterna inte hade nått att strida för egentligen...då måste dom från vietnam varit mycket mer motiverade...det skulle iaf jag vara om jag stred för mitt land och inte nånstans långt borta..för USA var väll aldrig hotat av vietnam?

och så har jag aldrig fattat varför USA la sig i...det är väll bättre att vietnam blev kommunistiskt än att massa blir dödade o så :(
(och märk väl att detta påstående inte har nått att göra me mitt arbete)

hehe jag börjar ju intressera mej för detta :P

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 22:49

Ressel skrev:Faktum är ju att den låga åldern berodde på deras värnpliktssystem. Skulle Sverige hamna i en större konflikt idag så skulle de Svenska soldaterna inte vara mycket äldre än 19. Att vara värnpliktig är ju inget som man ger sig in på, det är ju något man tvingas till.

Försöker du byta ämne va?
Sluta gnälla, om det är diskussion vi vill ha så ska vi ju inte klaga om hon försöker få igång det.
Du missade min smiley tror jag. :)

@StardustGirl: USA hatade kommunismen på den tiden, och det sista de ville var att ett till land skulle bli kommunistiskt. Jämför med nazismen. Inte skulle du vilja att ett land blev nazistiskt? Ungefär så kände dom. Fast 10 gånger starkare. :)
Ang. byta ämne så var det med glimten i ögat. Det är klart du ska fråga saker. Annars lär du ju inte veta någonting. :)

Kul att du vill veta mer än skoluppgiften. :D *tummen upp*

Skriv svar