Ryssland och EU

Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Ryssland och EU

Inlägg av Robert Sköld » 25 maj 2004, 13:33

Hur ställer sig Ryska Federationen till Europeiska Unionen. Jag har på känn att de inte vill vara en del av den, men förs det några diskussioner i Ryssland om ett medlemskap?

Och kanske den största frågan, har EU något intresse av att ha med Ryssland?

/Robert Sköld

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 25 maj 2004, 13:38

Frågan bottnar ju i det vanliga: Är Ryssland en egen "världsdel" eller inte? Hur skall man bedöma denna fantastiska jättegåta?

Rent konkret är ju inte ryskt medlemskap en total omöjlighet (när alla krav är uppfyllda då) men frågan är varför. EU är ju delvis ett projekt för att återta handlingskraft som gått förlorad från nationerna i och med globaliseringen. Behöver Ryssland återta något, är frågan?

Mer frågor än svar... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 25 maj 2004, 13:39

Utan någon speciell källa att hänvisa till, så tror jag att OSS funkar som något alternativ till EU för Ryssland. Jag tror inte att storryssarna vill underkasta sig Bryssel, men jag kan tänka mig att vissa separatister, som t.ex. olika grupper i Kaukasus, vill ha skydd av EU.

Bara en spontan tanke.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ryssland och EU

Inlägg av Hans » 25 maj 2004, 13:41

Lite läsning om EU's perspektiv: http://europa.eu.int/comm/external_rela ... sia/intro/

Utdrag:

EU Objectives

Overall, the EU’s main interests are to foster political and economic stability in Russia; to contribute to the strengthening of the rule of law through the development of efficient institutions as well as effective legislative, executive and judicial systems; to support measures for a better investment climate in Russia and enhance legislative harmonisation with the EU, and to co-operate in combating "soft" security threats in the fields of justice and home affairs, environment and nuclear safety.



MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 25 maj 2004, 13:48

Nu har jag inte årtal och exakta avtal i skallen och har inte riktigt tid att leta upp dem heller, men för några år sen lanserades storstilade planer på att omvandla OSS till en inre marknad och i förlängningen möjligen en politisk union a la EU. Tyvärr har man fått backa från en del då det är en del annat som måste byggas upp innan marknader och annat ens fungerar i ett land. Precis som med EU fungerar nog idén dåligt att sjösätta rakt av och en integration av funktionalistiskt eller neofunktionalistiskt slag med små steg i början är nog en naturligare väg.

Det är svårt att börja med det stora, med andra ord. :) Men jag är övertygad om att möjligheten att skapa ett EU-liknande nätverk i öster finns, men det kommer att ta tid.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 25 maj 2004, 13:48

Jag tror Ryssland har lika stor chans att komma med i EU som USA och Kina.

Men tanken är intressant, om Ryssland kommer med i EU kanske vi borde döpa om EU till 'Nya-Sovjetunionen' ;) Ryssland skulle ju tveklöst få ett väldigt stort antal röster.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 maj 2004, 13:59

Tack för länken och citatet Hans!

Lite intressant med hur många röster Ryssland skulle få om de mot all förmodan skulle komma med i Eu. Frågan är om Frankrike, England och Tyskland skulle acceptera det.

På det hela taget tror jag inte Ryssland vill eller kommer gå med i EU, fast det är en av Europas folkrikaste nationer.

/Robert

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 25 maj 2004, 14:40

Robert_Kropotkin skrev:Tack för länken och citatet Hans!

Lite intressant med hur många röster Ryssland skulle få om de mot all förmodan skulle komma med i Eu. Frågan är om Frankrike, England och Tyskland skulle acceptera det.

På det hela taget tror jag inte Ryssland vill eller kommer gå med i EU, fast det är en av Europas folkrikaste nationer.

/Robert
1) Väl bekomme.
2) Röstfördelningen är komplicerad, mattematik och diplomati - med andra ord många, men troligtvis inte riktigt motsvarande folkmängden.
3) Knappast idag.
4) Knappast idag, men vi kan ju fundera på hur saker och ting ser ut om tjugo år - lek med ett fungerande EU med Turkiet, Vitryssland och Ukraina, ett stabilt och demokratiskt Ryssland - tja, varför inte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 maj 2004, 01:33

Det stod i dagens upplaga av Sydsvenskan att Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Kazakstan har fördjupat sitt samarbete. Nu syftar man till att skapa en tullunion. Det verkar tyvärr inte som om det finns någon nätupplaga av artikeln. :( Sammanfattningsvis så är Ukraina rädd för att ett fördjupat samarbete negativt kommer att inverka på landets möjlighet att så småningom bli medlem i EU. Det framgår också i artikeln att ingen av länderna är överens om vad samarbetet egentligen ska syfta till eller vilken funktion det har idag. Det enda de är överens om är den senaste aktionen fördjupar samarbetet.

/Martin

joker
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 februari 2004, 23:02
Ort: Sverige

Inlägg av joker » 29 maj 2004, 02:08

Jag tror inte Ryssland kommer vilja vara en del av EU inom överskådlig tid. Jag tror ännu mindre att EU kommer vilja ha med Ryssland inom överskådlig tid.

Jag tror inte att det är förenligt med Rysslands självbild att underkasta sig beslut från en liten skitstad i ett land man kör igenom med traktor på en dag. Ryssland är större än EU. Frågan känns lika relevant som om USA skulle söka medlemskap i Kanada för att bli en provins. Dessutom kan Ryssland numera påverka EU inifrån via Cypern.

EU å sin sida vill inte ha med ett så jävla skitstort land som Ryssland. EU har haft nog med att överbrygga motsättningarna mellan de nuvarande små dekis-välfärdsstaterna, och kommer få det tuffare med de nya medlemmarna, med några miljoner innevånare var. Ryssland skulle bli unionens klart dominerande medlem. Finns nog inget intresse av det hos de franska bönderna, som ju trots allt har vetorätt i alla frågor.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 maj 2004, 10:14

joker skrev:Dessutom kan Ryssland numera påverka EU inifrån via Cypern.
Hur går det till?

Du har rätt i att varken EU eller Ryssland vill att landet ska gå med i EU. Troligare är att Ukaraina, Vitryssland och Moldavien någon dag kommer med i EU.

/Martin

joker
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 februari 2004, 23:02
Ort: Sverige

Inlägg av joker » 29 maj 2004, 14:08

Martin Lundvall skrev:
joker skrev:Dessutom kan Ryssland numera påverka EU inifrån via Cypern.
Hur går det till?

Du har rätt i att varken EU eller Ryssland vill att landet ska gå med i EU. Troligare är att Ukaraina, Vitryssland och Moldavien någon dag kommer med i EU.

/Martin
Kommentaren kanske var lite väl drastisk, Cypern är ju inte någon rysk klientstat. Ryska "affärsmän" som står Kreml nära har dock ett mycket stort ekonomiskt inflytande på Cypern. Förhållandet gäller även omvänt. Ryssland blockerade ett beslut om Cyperns återförening i FNs säkerhetsråd efter överläggningar mellan de båda ländernas regeringar.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 29 maj 2004, 14:22

Som jag och Martin tidigare nämnt är ett fördjupat samarbete inom OSS troligast i framtiden. Möjligen går Ukraina, Moldavien och ett demokratiskt Vitryssland med i EU men inte mer. Det fördjupade OSS lär få starka band med EU. :)

Mvh Petter

Skriv svar