Ryssland och EU
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Ryssland och EU
Hur ställer sig Ryska Federationen till Europeiska Unionen. Jag har på känn att de inte vill vara en del av den, men förs det några diskussioner i Ryssland om ett medlemskap?
Och kanske den största frågan, har EU något intresse av att ha med Ryssland?
/Robert Sköld
Och kanske den största frågan, har EU något intresse av att ha med Ryssland?
/Robert Sköld
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Frågan bottnar ju i det vanliga: Är Ryssland en egen "världsdel" eller inte? Hur skall man bedöma denna fantastiska jättegåta?
Rent konkret är ju inte ryskt medlemskap en total omöjlighet (när alla krav är uppfyllda då) men frågan är varför. EU är ju delvis ett projekt för att återta handlingskraft som gått förlorad från nationerna i och med globaliseringen. Behöver Ryssland återta något, är frågan?
Mer frågor än svar...
Mvh Petter
Rent konkret är ju inte ryskt medlemskap en total omöjlighet (när alla krav är uppfyllda då) men frågan är varför. EU är ju delvis ett projekt för att återta handlingskraft som gått förlorad från nationerna i och med globaliseringen. Behöver Ryssland återta något, är frågan?
Mer frågor än svar...
Mvh Petter
Re: Ryssland och EU
Lite läsning om EU's perspektiv: http://europa.eu.int/comm/external_rela ... sia/intro/
Utdrag:
EU Objectives
Overall, the EU’s main interests are to foster political and economic stability in Russia; to contribute to the strengthening of the rule of law through the development of efficient institutions as well as effective legislative, executive and judicial systems; to support measures for a better investment climate in Russia and enhance legislative harmonisation with the EU, and to co-operate in combating "soft" security threats in the fields of justice and home affairs, environment and nuclear safety.
MVH
Hans
Utdrag:
EU Objectives
Overall, the EU’s main interests are to foster political and economic stability in Russia; to contribute to the strengthening of the rule of law through the development of efficient institutions as well as effective legislative, executive and judicial systems; to support measures for a better investment climate in Russia and enhance legislative harmonisation with the EU, and to co-operate in combating "soft" security threats in the fields of justice and home affairs, environment and nuclear safety.
MVH
Hans
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Nu har jag inte årtal och exakta avtal i skallen och har inte riktigt tid att leta upp dem heller, men för några år sen lanserades storstilade planer på att omvandla OSS till en inre marknad och i förlängningen möjligen en politisk union a la EU. Tyvärr har man fått backa från en del då det är en del annat som måste byggas upp innan marknader och annat ens fungerar i ett land. Precis som med EU fungerar nog idén dåligt att sjösätta rakt av och en integration av funktionalistiskt eller neofunktionalistiskt slag med små steg i början är nog en naturligare väg.
Det är svårt att börja med det stora, med andra ord.
Men jag är övertygad om att möjligheten att skapa ett EU-liknande nätverk i öster finns, men det kommer att ta tid.
Mvh Petter
Det är svårt att börja med det stora, med andra ord.
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Tack för länken och citatet Hans!
Lite intressant med hur många röster Ryssland skulle få om de mot all förmodan skulle komma med i Eu. Frågan är om Frankrike, England och Tyskland skulle acceptera det.
På det hela taget tror jag inte Ryssland vill eller kommer gå med i EU, fast det är en av Europas folkrikaste nationer.
/Robert
Lite intressant med hur många röster Ryssland skulle få om de mot all förmodan skulle komma med i Eu. Frågan är om Frankrike, England och Tyskland skulle acceptera det.
På det hela taget tror jag inte Ryssland vill eller kommer gå med i EU, fast det är en av Europas folkrikaste nationer.
/Robert
1) Väl bekomme.Robert_Kropotkin skrev:Tack för länken och citatet Hans!
Lite intressant med hur många röster Ryssland skulle få om de mot all förmodan skulle komma med i Eu. Frågan är om Frankrike, England och Tyskland skulle acceptera det.
På det hela taget tror jag inte Ryssland vill eller kommer gå med i EU, fast det är en av Europas folkrikaste nationer.
/Robert
2) Röstfördelningen är komplicerad, mattematik och diplomati - med andra ord många, men troligtvis inte riktigt motsvarande folkmängden.
3) Knappast idag.
4) Knappast idag, men vi kan ju fundera på hur saker och ting ser ut om tjugo år - lek med ett fungerande EU med Turkiet, Vitryssland och Ukraina, ett stabilt och demokratiskt Ryssland - tja, varför inte.
MVH
Hans
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Det stod i dagens upplaga av Sydsvenskan att Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Kazakstan har fördjupat sitt samarbete. Nu syftar man till att skapa en tullunion. Det verkar tyvärr inte som om det finns någon nätupplaga av artikeln.
Sammanfattningsvis så är Ukraina rädd för att ett fördjupat samarbete negativt kommer att inverka på landets möjlighet att så småningom bli medlem i EU. Det framgår också i artikeln att ingen av länderna är överens om vad samarbetet egentligen ska syfta till eller vilken funktion det har idag. Det enda de är överens om är den senaste aktionen fördjupar samarbetet.
/Martin
/Martin
Jag tror inte Ryssland kommer vilja vara en del av EU inom överskådlig tid. Jag tror ännu mindre att EU kommer vilja ha med Ryssland inom överskådlig tid.
Jag tror inte att det är förenligt med Rysslands självbild att underkasta sig beslut från en liten skitstad i ett land man kör igenom med traktor på en dag. Ryssland är större än EU. Frågan känns lika relevant som om USA skulle söka medlemskap i Kanada för att bli en provins. Dessutom kan Ryssland numera påverka EU inifrån via Cypern.
EU å sin sida vill inte ha med ett så jävla skitstort land som Ryssland. EU har haft nog med att överbrygga motsättningarna mellan de nuvarande små dekis-välfärdsstaterna, och kommer få det tuffare med de nya medlemmarna, med några miljoner innevånare var. Ryssland skulle bli unionens klart dominerande medlem. Finns nog inget intresse av det hos de franska bönderna, som ju trots allt har vetorätt i alla frågor.
Jag tror inte att det är förenligt med Rysslands självbild att underkasta sig beslut från en liten skitstad i ett land man kör igenom med traktor på en dag. Ryssland är större än EU. Frågan känns lika relevant som om USA skulle söka medlemskap i Kanada för att bli en provins. Dessutom kan Ryssland numera påverka EU inifrån via Cypern.
EU å sin sida vill inte ha med ett så jävla skitstort land som Ryssland. EU har haft nog med att överbrygga motsättningarna mellan de nuvarande små dekis-välfärdsstaterna, och kommer få det tuffare med de nya medlemmarna, med några miljoner innevånare var. Ryssland skulle bli unionens klart dominerande medlem. Finns nog inget intresse av det hos de franska bönderna, som ju trots allt har vetorätt i alla frågor.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Kommentaren kanske var lite väl drastisk, Cypern är ju inte någon rysk klientstat. Ryska "affärsmän" som står Kreml nära har dock ett mycket stort ekonomiskt inflytande på Cypern. Förhållandet gäller även omvänt. Ryssland blockerade ett beslut om Cyperns återförening i FNs säkerhetsråd efter överläggningar mellan de båda ländernas regeringar.Martin Lundvall skrev:Hur går det till?joker skrev:Dessutom kan Ryssland numera påverka EU inifrån via Cypern.
Du har rätt i att varken EU eller Ryssland vill att landet ska gå med i EU. Troligare är att Ukaraina, Vitryssland och Moldavien någon dag kommer med i EU.
/Martin
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom