Vad gör en President stor/bra?

Skriv svar
Ja77
Medlem

Vad gör en President stor/bra?

Inlägg av Ja77 » 6 juni 2004, 11:57

Det pågår en diskution hur stor/mindre bra Regan var.

Om man ser på vilka amrekanska presidenter som var stor verkar det vara de som krigat eller bli skjutna. Ta bra Kenedy, hadde väldigt många älskarinor, knarkade, "började/trappade" upp Vetnamn kriget men endå är han väldigt stor, vad de för hans karismatiska leende? eller betydde hans ekonomiska reformer så mycket?

Sedan tänker jag på Clinton, vad kommer han bli ihåg kommen för, att han fick en avsugning för myclet, knappast för hans ekonomi eller ganska framgångsrika utrikes politik.

Snälla gör inget höger/vänster snack av tråden, försöker bara fundera ut vad gör en persident stor i amrekanarnas ögon. tex Buch mk2 lär inte vara särskilt populär i Sverige men i USA. Frågan är vad måste man göra för att få ett Hangarfartyg uppkallat efter sig :)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 juni 2004, 15:11

Ger mycket slantar till militären? :)

I övrigt tror jag mycket av en presidents storhet ligger i hur landet "mår" under dennes styre.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 7 juni 2004, 09:29

Robert_Kropotkin skrev:I övrigt tror jag mycket av en presidents storhet ligger i hur landet "mår" under dennes styre.
Tyvärr är det så svårt att mäta, att det oftast istället blir hur mycket pengar man ger till militären.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juni 2004, 09:37

Oerhört svårt att säga, men det får nog anses variera med vad folk i USA tycker, och vad folk utanför USA tycker. D v s vi i Europa kanske tycker Clinton var stor i och med hans utrikespolitik, men i USA kommer man bara att komma ihåg krisen. Trots att han förde en ganska framgångsrik ekonomisk politik.

De amerikaner jag känner anser knappast att en president är "stor" för att han ökar försvarsanslagen, men det finns väl givetvis folk som tycker det med.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 7 juni 2004, 10:39

Tror ni att Buch mk2 blir en stor president (sätt ur amrekanarnas ögon) vi vet vad europa tycker :wink: eller snarare tror ni att han blir omvald?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 7 juni 2004, 10:43

Ja77 skrev:Tror ni att Buch mk2 blir en stor president (sätt ur amrekanarnas ögon) vi vet vad europa tycker :wink: eller snarare tror ni att han blir omvald?
Det tror jag knappast. Många amerikaner verkar se honom som en av de mest korkade presidenterna någonsin.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 juni 2004, 10:54

Gör inte detta till en tråd om Bush, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juni 2004, 12:03

Regan ansågs väl vara den mest korkade presidenten någonsin. Fast Harding (stavning) kanske vinner ;-)

Så jag vet inte, den bild man får av en president målas ju upp väldigt av media. Jag undrar om alla europeiska ledare är så smarta, men USA:s president får väl mer uppmärksamhet...:-)

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 7 juni 2004, 12:16

För att bli riktigt stor måste en president antagligen leda USA framgångsrikt genom ett stort krig eller kris, som FDR eller Lincoln. Kennedys roll och rykte har väl mer och mer reviderats ner på senare tid och Clinton hade både några utrikespolitiska fiaskon som i Somalia och problem med kongressen på hemmaplan att få igenom sin inrikespolitik.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juni 2004, 14:03

M Corleone skrev:För att bli riktigt stor måste en president antagligen leda USA framgångsrikt genom ett stort krig eller kris, som FDR eller Lincoln. Kennedys roll och rykte har väl mer och mer reviderats ner på senare tid och Clinton hade både några utrikespolitiska fiaskon som i Somalia och problem med kongressen på hemmaplan att få igenom sin inrikespolitik.
Sant, Clinton led väl nederlag med en tänkt reform av sjukförsäkringssystemet. Det var väl ett ganska svidande nederlag för hans administration, faktiskt.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 19 juni 2004, 12:32

Kungars makt började begränsas i och med att adelsmännen fick allt större inflytelse över jord, försvar och ekonomin och tillsammans var dem starkare än kungen och hur bra kungen var berodde väl mycket på adelsmännen runt omkring honom? Så jag tycker att dagens presidenter har tagit kungarnas platser och adelsmännens tomrum har självklart fyllts ut dem med av rika människor som hjälper upp presidenten till makten. På det sättet blir ju presidenten bunden av idéerna och värderingarna och beslutsfattningen av människor omkring honom som han är "skyldig" till att lyssna, annars får han bästa vännerna (som är rika och mäktiga) emot sig som fortfarande är rika och mäktiga fast denna gång motarbetar honom. En bra president är den som kontrollerar balansen mellan krigliggande människornas inflytande och sitt eget, detta kan ju exempelvis gälla miljöfrågor vilka jag anser är extremt viktiga. Vill man få genom miljövänliga beslut kan det bli problematisk om presidentens maktvingar är sådana företag som just skapar miljöproblemen mm. jag tror ni har förstått vad jag menar och det är detta som gör en president bra eller dåligt tycker jag, även i demokratier.

MVH
Artificial

Skriv svar