Moderna krig
Moderna krig
Hej! Jag undrar om någon vet förlusterna mellan Iran och Irak under deras krig 1980 -88. Vissa hävdar att Irak förlorade mer man i stupade under det 1:a Gulfkriget än under hela kriget mot Iran exempelvis. Finns det någon god litteratur på svenska att rekommendera om ämnet?
Hälsning Willowtip
Hälsning Willowtip
Re: Moderna krig
Har ingen litteratur på svenska men jag ställer mig frågande till att Irak skulle ha förlorat mer folk 1991 än 1980-1988.Willowtip skrev:Hej! Jag undrar om någon vet förlusterna mellan Iran och Irak under deras krig 1980 -88. Vissa hävdar att Irak förlorade mer man i stupade under det 1:a Gulfkriget än under hela kriget mot Iran exempelvis. Finns det någon god litteratur på svenska att rekommendera om ämnet?
Hälsning Willowtip
Upskattningarna för 1980-1988 liger väl på minst några hundra tusen och för 1991 ligger de på 25 000-75 000.
MVH
Hans
Svårt att få nån bra statestik ifrån dom krigen, klart att båda var blodiga,
man skall inte heller glömma att invasionen av Kuwait 1990 inte var helt
fri från förluster på Irakiska sidan, femtioåtta Irakiska helikoptrar (mestadels Mil-8?) störtade/blev nedskjutna under första timmarna.
Dom var fulla av Irakiska kommando soldater som hade som uppdrag
att ta till fånga emiren av Kuwait bl.a
Källa, Ala Bashir "Saddams livläkare".
man skall inte heller glömma att invasionen av Kuwait 1990 inte var helt
fri från förluster på Irakiska sidan, femtioåtta Irakiska helikoptrar (mestadels Mil-8?) störtade/blev nedskjutna under första timmarna.
Dom var fulla av Irakiska kommando soldater som hade som uppdrag
att ta till fånga emiren av Kuwait bl.a
Källa, Ala Bashir "Saddams livläkare".
Jag har för mig att en del uppgifter skattar antalet stupade irakier till 200-250 000 under kriget 1980-88. Iran ska ha förlorat 500-600 000 stupade.
Men frågan är ju hur tillförlitliga uppgifterna är, många uppskattningar i väst visar ju på nästan total brist på kunskap. Se bara på rapproterna om att det inte förekom speciellt många luftstrider, när det i själva verket handlar om hundratals plan skom skjutits ned i luftstrider....
Men frågan är ju hur tillförlitliga uppgifterna är, många uppskattningar i väst visar ju på nästan total brist på kunskap. Se bara på rapproterna om att det inte förekom speciellt många luftstrider, när det i själva verket handlar om hundratals plan skom skjutits ned i luftstrider....
Tror man lärde sig en hel del från vietnamkriget, bodycounts och fri press går inte ihop så man skippade båda och körde ner liken med bulldozers och bjöd in journalister från FOX.LasseMaja skrev:Nej men det var inte det jag menade, jag tror nog att den andra sidan har en rättså god insikt i hur stora förluster man åsamkade sin motståndare men att det av en eller annan orsak så vill man inte offentliggöra dessa uppgifter.mrsund skrev:Inte på den Irakiska sidan.
100.000 eller 200.000 inget man vill folket ska höra eller?