Nån som vet nåt?
//GL
Nej, enligt shiamuslimerna skall Kalif-titeln tillfalla Muhammeds ättlingar.wreezig skrev:En som skulle kunna göra anspråk på att sultantiteln är annars Jordaniens kung Abdullah som innehar sin kungatitel p.g.a sitt direkta släktskap med profeten Muhammed , enligt Sunnimuslimer som turkarna är ska sultantiteln tillfalla Muhammeds ättlingar.
Med "göra anspråk på" menade jag snarare den gamla sultan/kalif-släktens nuvarande huvudman. Han gör ju inte anspråk på mer än Tysklands Hohenzollrare eller Österrikes Habsburgare även om de två sistnämda iaf har en formell titel mig veterligen. Vore mest kul att veta lite om vad de sysslar med...wreezig skrev:Om det finns någon släkting som gör anspråk på tronen känner jag inte till men det betvivlar jag eftersom kalifatet upplöstes 1924 och det således inte finns något att regera över.
Så Ertugrul sitter altså nån stans och väntar på att bli Sultan/Kalif.The OTTOMAN EMPIRE The largest Islamic state in near-modern times, the Ottomans at the height of their power governed all the Levant, North Africa, the Balkans, and Mesoptamia. Regarded as "the sick man of Europe" during the 19th century (a reasonably accurate assessment for the times, as it was increasingly frail and ossified in the face of burgeoning European influence), it ironically survived, albeit for only a few years, the European Empires who were it's most persistent opponents, Austria and Russia. The Osmanli family is one of the few Islamic dynasties to maintain a law of succession that resembles European practice.
Earlier Ottomans
OSMANLI
Mehmet VI (Caliph 1918-1922)..................1918-1922 d. 1926
Abdülmecid II (Caliph 1922-1924)..............1926-1944
Ahmed IV......................................1944-1954
Osman II......................................1954-1973
Mehmet VII....................................1973-1977
Ali...........................................1977-1983
Mehmet VIII...................................1983-1994
Ertugrul......................................1994-
GL skrev:Med "göra anspråk på" menade jag snarare den gamla sultan/kalif-släktens nuvarande huvudman. Han gör ju inte anspråk på mer än Tysklands Hohenzollrare eller Österrikes Habsburgare även om de två sistnämda iaf har en formell titel mig veterligen. Vore mest kul att veta lite om vad de sysslar med...wreezig skrev:Om det finns någon släkting som gör anspråk på tronen känner jag inte till men det betvivlar jag eftersom kalifatet upplöstes 1924 och det således inte finns något att regera över.
//GL