Osmans ättlingar idag?

Skriv svar
GL
Medlem

Osmans ättlingar idag?

Inlägg av GL » 1 juli 2004, 22:03

Det brukar ju vara lite liv om de ryska, österrikiska och tyska tronpretendenterna till och från och jag kom fram till att jag inte vet NÅT om pretendenten till den turkiska "tronen". Jag vet inte ens om en sån person existerar, det var väl något av tradition att döda sina bröder och deras familjer när man besteg tronen för att undvika stridigheter om jag inte missminner mig, så man kan ju anta att de inte är så talrika...
Nån som vet nåt? :)

//GL

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 2 juli 2004, 01:00

Intressant fundering men dom här Turkiska Osmanerna hade ju harem???
Så problemet är nog inte att hitta en tronpretendent, problemet är nog att sola bland alla
Ättlingar !!! Men vad vet jag??? 8)

GL
Medlem

Inlägg av GL » 2 juli 2004, 01:19

jo, det stämmer... men hade haremsdamernas barn status som arvingar och överlevde de ett tronskifte?

//GL

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 2 juli 2004, 03:29

De var lika högt värderade som Kalifens barn med de äkta fruarna. Ofta ibland mer. En del stora Kalifer var barn av harlems-slavar.

Thorbjörn

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 juli 2004, 20:04

Det är så att fram till 1909 ärvdes tronen av den förste Sultanens (Osman I) ättlingar , därefter var det tre efterföljare varav den sista endast var Kalif.
Om det finns någon släkting som gör anspråk på tronen känner jag inte till men det betvivlar jag eftersom kalifatet upplöstes 1924 och det således inte finns något att regera över.

En som skulle kunna göra anspråk på att sultantiteln är annars Jordaniens kung Abdullah som innehar sin kungatitel p.g.a sitt direkta släktskap med profeten Muhammed , enligt Sunnimuslimer som turkarna är ska sultantiteln tillfalla Muhammeds ättlingar.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juli 2004, 20:09

wreezig skrev:En som skulle kunna göra anspråk på att sultantiteln är annars Jordaniens kung Abdullah som innehar sin kungatitel p.g.a sitt direkta släktskap med profeten Muhammed , enligt Sunnimuslimer som turkarna är ska sultantiteln tillfalla Muhammeds ättlingar.
Nej, enligt shiamuslimerna skall Kalif-titeln tillfalla Muhammeds ättlingar. :wink:

-Dan

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 juli 2004, 20:27

Nej, enligt shiamuslimerna skall Kalif-titeln tillfalla Muhammeds ättlingar.
Nej, enligt shiamuslimerna skall Kalif-titeln tillfalla Muhammeds ättlingar.
Ooops , nu jönsade jag igen.

Jag blandade ihop den nuvarande politiska situationen med den historiska , du har naturligtvis rätt.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 3 juli 2004, 09:10

wreezig skrev:Om det finns någon släkting som gör anspråk på tronen känner jag inte till men det betvivlar jag eftersom kalifatet upplöstes 1924 och det således inte finns något att regera över.
Med "göra anspråk på" menade jag snarare den gamla sultan/kalif-släktens nuvarande huvudman. Han gör ju inte anspråk på mer än Tysklands Hohenzollrare eller Österrikes Habsburgare även om de två sistnämda iaf har en formell titel mig veterligen. Vore mest kul att veta lite om vad de sysslar med... :)

//GL

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 4 juli 2004, 23:40

Jag hittade faktiskt en Osmans tronpretendent på den här saiten.
http://www.hostkingdom.net/pretends.html
Där står gällande Turkiet/Otomanska Riket.
The OTTOMAN EMPIRE The largest Islamic state in near-modern times, the Ottomans at the height of their power governed all the Levant, North Africa, the Balkans, and Mesoptamia. Regarded as "the sick man of Europe" during the 19th century (a reasonably accurate assessment for the times, as it was increasingly frail and ossified in the face of burgeoning European influence), it ironically survived, albeit for only a few years, the European Empires who were it's most persistent opponents, Austria and Russia. The Osmanli family is one of the few Islamic dynasties to maintain a law of succession that resembles European practice.
Earlier Ottomans
OSMANLI
Mehmet VI (Caliph 1918-1922)..................1918-1922 d. 1926
Abdülmecid II (Caliph 1922-1924)..............1926-1944
Ahmed IV......................................1944-1954
Osman II......................................1954-1973
Mehmet VII....................................1973-1977
Ali...........................................1977-1983
Mehmet VIII...................................1983-1994
Ertugrul......................................1994-
Så Ertugrul sitter altså nån stans och väntar på att bli Sultan/Kalif.
Hasseman

GL
Medlem

Inlägg av GL » 6 juli 2004, 06:39

aaaah, visste inte att det fanns pretendent-listor på den sidan... tack för hjälpen! :)

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 6 juli 2004, 11:43

Jo men nån som vet nått om denne Ertugru?
Var fins han?
Är han ceriös?
mm?

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Inlägg av Christian von Habsburg » 6 juli 2004, 12:07

GL skrev:
wreezig skrev:Om det finns någon släkting som gör anspråk på tronen känner jag inte till men det betvivlar jag eftersom kalifatet upplöstes 1924 och det således inte finns något att regera över.
Med "göra anspråk på" menade jag snarare den gamla sultan/kalif-släktens nuvarande huvudman. Han gör ju inte anspråk på mer än Tysklands Hohenzollrare eller Österrikes Habsburgare även om de två sistnämda iaf har en formell titel mig veterligen. Vore mest kul att veta lite om vad de sysslar med... :)

//GL

Otto von Habsburg är en höjdare inom EU idag och har kvar titeln "Kung av Jerusalem" samt Hertig av någonting. http://otto.twschwarzer.de/

Hohzenhollarna lever också kvar, jag hade en sida om dessa en gång, har tyvärr tappat bort länken.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 juli 2004, 14:03

Jag ska återkomma med vad som har hänt med Osmansättlingar, inget jättestort men letar efter en tidning som hade artikel om det, hittar jag den så ska jag beskriva hur alla Osmanska rikets söner lämnades hungriga till döden, alla deras sista önskan var att få bli begravda i Turkiet, vilket många nekades till, då skrev en av dem "skicka åtminstone en knytnäve jord från Turkiet så att man kan lägga det vid min sida i graven.." dem dog fattiga och hungriga, utspridda i europa. Sorglig slut för dem, det hade jag inte önskat dem.

Sultan Abdülhamids dotter Zekiye Sultan dog i Nice, men hennes kropp begravdes inte, hon önskade få bli begravd i Turkiet och en kyrka Preparerade liket mot förruttnelse för att hon begravdes inte, man ville genomdriva hennes önskan och hennes kropp väntade i 30 år, men till slut begravdes hon av kyrkomännen.

Sultan Vahdettin fick ett grymmare öde, när han las in i en kista hade han inte pengar att betala för den, så italienarna skrev på hans kista "denna kista begrav inte förrän den är betald" Men då kom Ömer Faruk (gift med Vahdettins dotter) och Abdulmecids son, snodde kistan och begravde den.

Detta var bara en liten del av allt elände som hände osmanska ättlingar. Kort sagt, Kemalismen lämnade dem till att dö, förnedrade och utfattiga i Europa. :cry:

//Artificial som förhoppningsvis återkommer med tidningsartikeln

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 31 juli 2004, 22:09

Har letat som fan men hittar tyvärr inte :(

Skriv svar