Västtysk/Tysk Statstelevision

Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Västtysk/Tysk Statstelevision

Inlägg av Robert Sköld » 25 juli 2004, 03:24

Min gode kamrat från Berlin, och jag kom att språka om statstelevisionen i Sverige respektive Tyskland under olika epoker. Till min förvåning fick jag lära mig att den Västtyska/Tyska televisionen inte är politisk neutral, vilket väl våran enligt lag skall vara? (kommentarer om uppdrag granskning etc. undanbedes :))

Som jag uppfattade det så är vissa tyska statliga kanaler "styrda" av en viss ideologi. Vet något mer om detta något "annorlunda" förhållande?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2004, 12:57

Robert,

SVT ska inte kallas för statstelevision då det är ett public serviceföretag. Man drar in en tv-avgift, inte en skatt, för att finansiera företaget. Dessa pengar går sedan till en fond i riksbanken och efter det att riksdagen godkänt budgeten får de tre public serviceföretagen SVT, Sveriges Radio och UR pengarna. För att citera SVT:
Det finns alltså en sorts ekonomisk kontroll på SVT men det är enbart SVTs företagsledning (inte ens styrelsen) som bestämmer om innehållet i SVTs program. I en statstelevision, som finns i diktaturstater, är det diktatorn/staten som bestämmer om innehållet i programmen. SVT står fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.
Jag tror Örjan skrev antigen på Skalman eller Forumhuset att SVT enligt svenska folket från en undersökning från Göteborgs universitet var den mest oberoende och seriösa media i Sverige.

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 25 gånger.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juli 2004, 13:52

Robert_Kropotkin
Min gode kamrat från Berlin, och jag kom att språka om statstelevisionen i Sverige respektive Tyskland under olika epoker. Till min förvåning fick jag lära mig att den Västtyska/Tyska televisionen inte är politisk neutral, vilket väl våran enligt lag skall vara? (kommentarer om uppdrag granskning etc. undanbedes )
Den tyske mediemogulen Leo Kirch stödjer öppet kristdemokraterna och har även gett dom många miljoner i partistöd så man kan nog anta hans medier varit ganska vinklade.

Annars har jag en polare som jobbar inom TV4 och just nu lånas ut för ett sexmånaders jobb för Uppdrag Granskning så det är inte bara Jan Josefssons vänsterkompisar som gör programmet utan privata aktörer hjälper till...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 augusti 2004, 21:48

Nu blev jag nyfiken. Betalar staten för att det ska finnas en socialdemokratisk, liberal kanal o.s.v?

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 9 augusti 2004, 23:00

Martin Tunström skrev:Robert,

SVT ska inte kallas för statstelevision då det är ett public serviceföretag. Man drar in en tv-avgift, inte en skatt, för att finansiera företaget. Dessa pengar går sedan till en fond i riksbanken och efter det att riksdagen godkänt budgeten får de tre public serviceföretagen SVT, Sveriges Radio och UR pengarna. För att citera SVT:
Det finns alltså en sorts ekonomisk kontroll på SVT men det är enbart SVTs företagsledning (inte ens styrelsen) som bestämmer om innehållet i SVTs program. I en statstelevision, som finns i diktaturstater, är det diktatorn/staten som bestämmer om innehållet i programmen. SVT står fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.
Jag tror Örjan skrev antigen på Skalman eller Forumhuset att SVT enligt svenska folket från en undersökning från Göteborgs universitet var den mest oberoende och seriösa media i Sverige.

/Martin

Men visst har politikerna och styrelsen kontroll över SVT även om det inte är formellt så förhandlas det en hel del i korridorerna.
Folk har ju fått sluta till höger och vänster sen Sam slutade där.

Skriv svar