Osama, prins eller bandit?

Blitzkrieg
Utsparkad

Osama, prins eller bandit?

Inlägg av Blitzkrieg » 4 augusti 2004, 09:40

Som många kanske vet så var ju Osama bin laden prins i saudi arabien innan han tog till flykt från Amerikanarna. saudierna tog ju ifrån honom hans saudiska pass då. tycker någon att han hade förtjänat att vara prins över saudi arabien eller bara en bandit?

/Rasmus

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Osama, prins eller bandit?

Inlägg av tryggve » 4 augusti 2004, 09:48

Blitzkrieg skrev:Som många kanske vet så var ju Osama bin laden prins i saudi arabien innan han tog till flykt från Amerikanarna. saudierna tog ju ifrån honom hans saudiska pass då. tycker någon att han hade förtjänat att vara prins över saudi arabien eller bara en bandit?

/Rasmus
Är han verkligen direkt släkt med det Saudiska kungahuset? Jag har aldrig hört att han var prins?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 4 augusti 2004, 10:46

Hej!

Är ganska säker på att han inte är saudiskt prins. Han och den kungliga familjen i S A är inte direkt vänner heller. Han gillar den inte eftersom de bl a tillåter amerikanska trupper (otrogna) på helig mark mm.
Hans familj är dock en av de rikaste i Saudi Arabien även om han inte är en prins.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/155236.stm

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 4 augusti 2004, 20:00

han är inte prins. Hans far var väl någon form av mästerarkitekt eller något sådant...han var inte oljeschejk i alla fall, även om man kan tro det eftersom de är stormrika! Han har väl runt 50 syskon också. Och som sagt, han avskyr kungahuset och de avskyr honom. Fnurran mellan dom uppstod då USA genomförde Operation Dessert Shield, dvs pumpade in amerikanska soldater i saudiarbaien för att skydda landet från irakisk aggression. Bin Laden tyckte det var ett hån och vägrade acceptera otrogna soldater på helig mark, försvaret mot en eventuell irakisk invasion skulle saduierna själva stå för tyckte han.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 4 augusti 2004, 20:17

Stämmer som ni säger, hans far är någon form av hovarkitekt och ritar och bygger i princip allt som byggs av kungafamiljen.

Jag vet inte hur hans familj ställer sig till Usama men kungafamiljen och Usama är inte de bästa vänner.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 augusti 2004, 22:22

Usama bin Ladins far Mohammed bin Ladin var (han dog 1968, flygkrasch) från början en jemenitisk byggnadsarbetare som kom till Saudiarabien 1925 och byggde upp ett enormt fastighets- och byggimperium. Usama är hans 17 barn av drygt 50 (har sett både siffran 52 och 54).

Kuriosa: Äldste sonen Salem bin Ladin (som dog 1986 i en flygkrasch) kunde sjunga House of the Rising Sun på sju språk.

Mvh Petter

Blitzkrieg
Utsparkad

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 4 augusti 2004, 22:56

Mackan L skrev:Hej!

Är ganska säker på att han inte är saudiskt prins. Han och den kungliga familjen i S A är inte direkt vänner heller. Han gillar den inte eftersom de bl a tillåter amerikanska trupper (otrogna) på helig mark mm.
Hans familj är dock en av de rikaste i Saudi Arabien även om han inte är en prins.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/155236.stm

Du har fel ångående att Han skulle vara sur för att Saudierna tillåter amerikanska trupper på sin mark. Däremot så är han sur på Kuwait för att dom anlitade Amerikanarna istället för al-qaida i gulfkriget. och han blev prins eftersom Hans släkt är rikast i Landet.

Blitzkrieg
Utsparkad

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 4 augusti 2004, 23:02

Perra skrev:han är inte prins. Hans far var väl någon form av mästerarkitekt eller något sådant...han var inte oljeschejk i alla fall, även om man kan tro det eftersom de är stormrika! Han har väl runt 50 syskon också. Och som sagt, han avskyr kungahuset och de avskyr honom. Fnurran mellan dom uppstod då USA genomförde Operation Dessert Shield, dvs pumpade in amerikanska soldater i saudiarbaien för att skydda landet från irakisk aggression. Bin Laden tyckte det var ett hån och vägrade acceptera otrogna soldater på helig mark, försvaret mot en eventuell irakisk invasion skulle saduierna själva stå för tyckte han.

Han blev prins eftersom hans släkt är rikast i saudi. Men saudiska kungahuset ville inte ha honom som prins längre (konstigt men sant) när han började med terrorism.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 augusti 2004, 23:08

Blitzkrieg: Både Mackan och Perra har rätt. Usama bin Ladin och al-Qaida är mycket negativa till amerikansk trupp på helig mark, dvs Saudiarabien. Och bin Ladin är inte prins, allra minst för att han är rik. Som jag skrev ovan var hans far jemenit, en grupp saudierna såg ner på vid den tid fadern var verksam. Just Usama har det än värre. Hans mor (som inte har fler barn) är syriska, inte egyptiska som faderns övriga fruar var. Ännu mindre prinsämne med andra ord.

En rikedom han inte skapat helt på egen hand, även om han varit extremt driftig. Han är som sagt sjuttonde barnet i familjen och långt ifrån överhuvudet.

Uppgifterna ovan går att belägga med vilken Time eller Newsweek som helst där personporträtt av bin Ladin finns.

Mvh Petter

Blitzkrieg
Utsparkad

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 4 augusti 2004, 23:25

Gutekrigaren skrev:Blitzkrieg: Både Mackan och Perra har rätt. Usama bin Ladin och al-Qaida är mycket negativa till amerikansk trupp på helig mark, dvs Saudiarabien. Och bin Ladin är inte prins, allra minst för att han är rik. Som jag skrev ovan var hans far jemenit, en grupp saudierna såg ner på vid den tid fadern var verksam. Just Usama har det än värre. Hans mor (som inte har fler barn) är syriska, inte egyptiska som faderns övriga fruar var. Ännu mindre prinsämne med andra ord.

En rikedom han inte skapat helt på egen hand, även om han varit extremt driftig. Han är som sagt sjuttonde barnet i familjen och långt ifrån överhuvudet.

Uppgifterna ovan går att belägga med vilken Time eller Newsweek som helst där personporträtt av bin Ladin finns.

Mvh Petter

Jag håller med om att han har jememitiska rötter eftersom hans släkt utvandrade för århundrade sen. Osama hade en nära relation till kungahuset fram tills dess att han hade gått förlångt med sin terorism.

/Rasmus

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 augusti 2004, 13:02

Osama - prins, knappast. Profet - möjligen. Martyr - säkert!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Blitzkrieg

Inlägg av tryggve » 5 augusti 2004, 13:19

Blitzkrieg skrev: Du har fel ångående att Han skulle vara sur för att Saudierna tillåter amerikanska trupper på sin mark. Däremot så är han sur på Kuwait för att dom anlitade Amerikanarna istället för al-qaida i gulfkriget. och han blev prins eftersom Hans släkt är rikast i Landet.
Hm, uppgifter jag sett talade om att Usama bin Ladin bröt med Saudiarabien just under Desert Shield. som tidigare ha sagts i denna tråd.Han ska ha erbjudit att skicka "sina" krigare som kämpade i Afghanistan till SA för att skydda landet mot irakisk invasion, men kungahuset i SA litade valde att ta emot amerikanska trupper, och Usama bin Ladin kunde då inte acceptera att man tog emot dessa soldater och bröt med kungahuset.

Konflikten eskalerade, och han fråntogs sitt saudiska medborgarskap.

Att han skulle ha varit prins tror jag inte heller är sant, det finns väl ett stort antal personer (tusentals) i SA som räknas till kungahuset, men de är väl resultatet av många barn och att man tillämpat månggifte.
(Just att så många personer enligt lag ska ha del av oljeinkomsterna brukar framställas som ett allt större problem i SA, men det hör ju inte till den här diskussionen... :) )

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 5 augusti 2004, 21:21

varjag skrev:Osama - prins, knappast. Profet - möjligen. Martyr - säkert!
Osama - prins = Vet ej - Förmodligen Nej

Osama Profet = Nej

Osama Martyr = Ja

Det är riktigt att hans far hade byggimperium, det sägs att han korsade öknen som fattig man men återvände som rik byggimperieögare. Usama HATAR alla länder som låter de otrognas militära närvaro. Vad jag vet, så var det långt innan desert shield som mr Usama hamna i problem med saudi arabien, hans pass drogs in ett antal gånger, till sist lämnade usama saudi arabien och långt innan han kom till afghanistan opererade han i ett annat muslimskt land genom att bygga vägar, skolor och öka fundamentalismen i detta land jag inte kan minnas!

Usama har aldrig sagt sig vara en profet. Jag ser honom som en man som gjorde vad han trodde på, hur sjukt det än kan tyckas, han lämnade lyxiga palatser till dammiga grottor, han trodde verkligen på sin sak, det är synd att han blev sån fundamentalist, han kunde ha gjort bättre nytta utan terror.

Att hans familj respekterades visar broderns död, hela landet var i officiell (saudi arabien) sorgdag med halvflaggor!

//Bedrettin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 5 augusti 2004, 21:27

Jag har då aldrig hört att det skulle varit några problem mellan dem före desert shield.

Landet du söker är Sudan.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 5 augusti 2004, 21:34

Jag mötte Usama bin Ladin

Bild
En gåtfull människa, Usama bin Ladin. En tillbakadragen man vars övertygelse tagit sig våldsamma uttryck. Idag är han världens mest efterspanade terrorist. Foto: Brook Lapping Productions.

Jag mötte Usama bin Ladin
Usama bin Ladin blev världskänd i och med attentatet mot World Trade Center den 11 september 2001. Hans bild fanns i alla tidningar och han blev snabbt föremål för spekulationer och myter kring sin person. Men vem är han egentligen? I Dokument utifrån gör dokumentärmakaren Brian Lapping ett försök att skapa en helhetsbild av en av världens mest fruktade terrorister.

Med hjälp av dokument och vittnesmål från personer som har träffat honom, bott med honom och samarbetat med honom läggs pusselbit till pusselbit.

Usama bin Ladin växte upp i Jedda, Saudi-Arabien. Han var son till en framgångsrik affärsman i byggbranschen som omkom i en helikopterolycka när Usama var 10 år gammal. Efter sig lämnade fadern mer än femtio barn, ett antal fruar och en stor förmögenhet.

Redan under studietiden kommer Usama bin Ladin i kontakt med muslimska fundamentalister, men det är först när han framgångsrikt ger sig in i afghanernas befrielsekrig som hans hat mot supermakterna omsätts i handling. Al-Qaida tar form som en organisation för muslimska volontärer under jihad det heliga kriget mot ryssarna.

Efter hans insatser i kriget gör han ett försök att återvända hem och leva ett vanligt liv. Men han trivs inte. En av hans vänner, Jamal Kashoggi, vittnar om hur bin Ladin känner sig mer och mer främmande i sitt eget land, det heliga landet, som han anser vara "nedsmutsat av amerikaner". Istället blir han själv utkastad och fråntagen sitt medborgarskap. Han söker sig tillbaka till Afghanistan, landet där han en gång hyllades som hjälte.

Bilden av människan bin Ladin är svår att förena med de fruktansvärda dåd han varit med om att iscensätta. Ord som "blyg, nästan timid, lågmäld och ödmjuk, en populär ledare" återkommer gång på gång. Filmsekvenser på en stillsamt leende man klädd i enkla kläder varvas med nyhetsklipp från terroristattentat riktade mot USA.

Robert Fisk, den förste västerländske journalist som träffat bin Ladin vittnar om hur Usama fantiserar om att förinta USA långt innan den 11 september: "Jag ber Gud låta oss förvandla Amerika till en skugga av sig själv..."

Inledning: Claes Elfsberg

Dokument utifrån: Jag mötte Usama bin Ladin
Fick veta det då jag såg denna dokumänter.

//Bedrettin

Skriv svar