Förklara Tjetjenienkriget för mig!!

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Förklara Tjetjenienkriget för mig!!

Inlägg av Gröfaz » 5 september 2004, 17:55

Nu när man har sett gisslandramat på tv så blir man ju som sagt nyfiken på bakgrunden till kriget i Tjetjenien överhuvudtaget, varför det började, viktiga operationer av ryssarna osv.
Så skulle någon lärd här på forumet kunna tänka sig att kortfattat berätta för mig som inte är insatt i kriget dess ursprung osv. :)

** Jag har sökt om kriget här på skalman men inte hitatt nått av värde, och på Goggle dyker det bara upp krångliga amerikanska sidor.. :? **

Skulle bli glad för svar, jag vet att jag inte är ensam om att vilja veta mer om kriget nu efter gisslandramat.. :|

MVH:erik

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2004, 18:34

Ursprungligen ville Tjetjenien gå ur den efter Sovjetunionens fall nybildade Ryska Federationen. Av maktpolitiska skäl ville dock inte ryska centralregeringen acceptera detta, och följden blev en väpnad konflikt där de tjetjenska "regerings"-styrkorna lyckades hävda sig så väl att ryssarna drog sig tillbaka i mitten av 1990-talet (under Jeltsin). Putin ville dock inte acceptera Tjetjeniens oberoende (troligen av rädsla för ytterligare upplösning av Ryssland när det gäller andra områden), och fortsatte kriget i sådan skala att tjetjenerna förlorade.

Den pågående ockupationen har därefter skapat det gerilla och terrorkrig som pågår nu.

Vill man läsa om saken så finns det massor på biblioteken (särskilt Universitetsbiblioteken), eller så kan man köpa boken Tjetjenien - Sanningen om kriget av Anna Politkovskaja i bokhandeln för 150 - 200 kronor.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 5 september 2004, 19:50

Lyssnade på BBC i natt och då påpekade man ytterligare ett par ting. De som önskar självständighet för Tjetjenien är långt ifrån en homogen grupp. Tvärtom är det ett antal olika "movements", med sinsemellan ganska olika agenda. Den gruppen som svarat för de mest spektakulära terrordåden som den nu aktuella skolockupationen och attentatet mot teatern i Moskva har inte bara ett fritt Tjetjenien som målsättning. De vill också upprätta en fundamentalistisk islamsk stat i Tjetjenien OCH i hela Kaukasusområdet.

Det påpekades också att denna grupp bara har ett måttligt stöd på hemmaplan i Tjetjenien.

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Re: Förklara Tjetjenienkriget för mig!!

Inlägg av Prknus » 5 september 2004, 20:18

Tjetjenerna hade nästintill fullt oberoende 1996-1999 när man så bestämde sig för att invadera Dagestan. Då gick ryssarna in och det sk andra tjetjenkriget var ett faktum.
Putin som då (1999) var nytillträdd prämiärminister tyckte att man skulle sätta hårt mot hort mot "banditerna" (På den tiden tillsatte och avsatte Yeltsin ministrar nästan på månadsbasis).

Jag vet inte hur man ska kommentera eländet. Kravet på oberoendet från Ryssland känns nästan som ett svepskäl från separatisternas sida för att jävlas med ryssarna. Kan inte tänka mig att deras situation skulle förändras avsevärt. Den gemene tjetjenen har har nog inget emot att leva kvar som en del av Ryssland bara han garanteras någorlunda dräglig tillvaro.

Putins hårda linje är dock en återvänsgränd. Det kommer att bli mycket värre innan det blir bättre, om han nu inte ändrar sin politik.

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 5 september 2004, 20:55

Det stora problemet är att kampen för Checheniens oberoende allt sedan det första Chechenien kriget tog slut i ökande grad kidnappats av de utländska islamister som anlänt för att "hjälpa till". Detta blir ett problem eftersom dessa ser kriget i Chechenien som en del i en större konflikt. Så även om Ryssarna kapitulerar och ger Chechenien oberoende så är inte hela det territorium dessa krigare anser att ryssarna ockuperar "befriat". Det var precis det som hände mellan de båda Chechenien-krigen.

Enda lösningen jag kan se är att man siktar på något i stil med det som USA försöker sig på i Irak (och inte lyckas så bra med hittills). Man åtar sig att när tiden är mogen återge Chechenien sin självständighet och börjar därefter ett långsiktigt arbete med att bygga upp en livskraftig stat med kapacitet att kontrollera sitt eget territorium och därigenom förhindra att Chechenien blir en bas för attacker mot Ryssland på längre sikt.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 6 september 2004, 08:57

Tjetjenienkonflikten har sitt ursprung från 1800-talet då Ryssland under stora stridigheter införlivade området. Under Stalin deporterades hela befolkningen och närmare hälften försvann. Efter att Sovjetunionen kollapsade vägrade Tjetjenien att ratificera avtalet om att vara en del av den Ryska Federarionen, till skillnad från alla övriga delar i Ryssland. Därefter räknar sig landet självständigt. Under Jeltsin gick ryska armen till anfall men besegrades och vapenvila uppnåddes. När Putin blev vald till efterträdare anklagade Ryssland tjetjenerna för att ha attackerat Ryssland samt för att genomfört bombattentat i Moskva varefter Tjetjenien ånyo invaderades.

Tjetjeniens inrikespolitik är svår att följa. Det är en mängd olika grupperingar som är i allians eller krig med varandra. Vissa är lierade med ryssarn. Tjetjenerna största utrikespolitiska stöd har varit från arabländerna, ett par av dem erkände landets självständighet tex. Det verkar även som att stödet i form av frivilliga ökar. De senaste händelserna har i varje fall tytt på det, både avseende taktik och att utländska deltagare skall deltagit. Problemet är att utvärdera uppgifterna. Rysk officiell press är hårt styrd så det är svårt att få opartiska uppgifter. Motsvarande gäller självklart även de informationer man kan få om tjetjenska bulletiner.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 6 september 2004, 20:44

Tack för era svar, nu fick jag en liten bättre översikt över varför det är som det är i Tjetjenien. :(

Men är det någon som har någon lättläst sida att länka?(helst på svenska). Då skulle jag bli glad.

*En av de största anledningarna till att jag är intresserad av detta är också för att jag berättar allt jag läser om Tjetjenien här på skalman till mina föräldrar som också blev lite nyfikna av händelserna.*

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 7 september 2004, 07:44

Jag tar och upprepar vilka proportioner denna konflikt har.

När Stalin slog ner upproriska Tjetjener så gick det åt 240 000, när det demokratiska Ryssland gör samma sak så har det hittills gått åt 130 000. (siffrorna från DN)

Kriget har både under striderna mot Stalin och i dagens moderna form näst intill folkmordsstatus mot det Tjetjenska folket (Tjetjenern är inte så många) Därtill skall man också lägga många Ryska offer.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 7 september 2004, 08:44

LasseMaja,

jag såg även en jämförelse mellan Stalintidens utrensningar 1937 och dagens situation där man konstaterade att det är fler som försvinner i polisens/militärens händer i Tjetjenien nu än då. Majoriteten av tjetjenerna tror jag befinner sig utanför landet i dagsläget. Det är svårt att veta eftersom Ryssland har återsänt många flyktingar från grannprovinserna med motiveringen att läget i Tjetjenien är stabiliserat.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 8 september 2004, 00:28

Gröfaz skrev:Men är det någon som har någon lättläst sida att länka?(helst på svenska). Då skulle jag bli glad.
Jag hoppas att nedanstående ger lite klarhet:

What's a Chechen?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 10 september 2004, 23:27

Finns en del på http://www.comebackalive.com/df/dplaces ... /index.htm
När Estland bytte valuta i början av 1990-talet ifrån Rubeln till Estniska
kronan, så gav Estland bort alla rubler till Tjetjenerna, 3 flygplan fulla.
Ryssarna var inte glada över detta? Varför? Ryssarna ville inte ta dom
som betalning för olja eller naturgas.
Varför Tjetjenerna fick pengarna? Dzhokar Dudajev, som varit hög militär
i Sovjetiska flygvapnet hade stoppat ett blodbad i Baltikum...

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 11 september 2004, 14:03

Det har varit ett par intressanta artiklar i SvD om Tjetjenien. Dels en rysk syn av deras ambassadör och dels en svensk analys om de inofficiella förhandlingar som skall ha skett. De är lite motsägelsefulla, som det mesta är i denna konflikt.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_8092074.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_8115376.asp

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem

Inlägg av Lanrezac » 11 september 2004, 15:15

Tjetjenerna hade nästintill fullt oberoende 1996-1999 när man så bestämde sig för att invadera Dagestan. Då gick ryssarna in och det sk andra tjetjenkriget var ett faktum
FEL... det du nämner som en invasion, var ca 80man under Sjamil Basajev som gick över gränsen och drevs tilbaka av Ryska trupper, något som fördömdes av den Tjetjenska regeringen. En annan orsak var sprängningen av två bostadshus med 300 döda i Ryssland. detta terrordåd tillskrevs snabbt Tjetjenerna, men ingen har någonsin gripits för dåden. En pikant detalj är att något senare grep den Ryska polisen två personer i en lägenhet med nåt hundratal kg sprängämnen. Dom släpptes snart, då det visade sig att dom tillhörde FSB (den ryska säkerhetstjänsten). Den officiella versionen var att FSB "hade provat beredskapen hos polisen" Lite märkligt att göra det med skarpa sprängämnen ???

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 12 september 2004, 16:25

från den ryske ambassadören:
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_8115376.asp

I stället utlovar Putin mer av samma vara: mer våld och lidande för Tjetjeniens befolkning och därmed ökad grogrund för terror. Varför vägrar Putin alla alternativ till sin helt misslyckade politik?

En del av svaret ligger i att Putin kom till makten på en oförsonlig politik mot Tjetjenien, och att det gör det svårt för honom att vända om. Men problemet är djupare.
Det är allmänt känt att den ryska militären och säkerhetstjänsten tjänar miljoner i Tjetjenien, genom smuggling av olja, narkotika, och vapen, och kidnappning, plundring och utpressning av civila.
Kanske Putin inte har nog kontroll över armén för att ta ifrån dem en sådan inkomstkälla?
Att Putin skulle starta ett krig mot Tjetjenien för att plundra de civila, tycker jag låter som renodlad antirysk propaganda. Putin säljer vapen till sina fiender för att armén har ont om pengar?

Tvivelaktigt...

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem

Inlägg av Lanrezac » 12 september 2004, 22:14

Nu var det väl inte Putin utan den ryska militären och säkerhetstjänsten. Mönstret med att sälja vapen till fienden känns igen från Afganistan.
Jag kommer även ihåg en Rysk dokumentär som gick för några år sedan, som vid ett tillfälle visar en rysk överste som hotar en by med artilleribeskjutning om dom inte gick med på hans "krav"

Skriv svar