Bildinfo om känd bild ?

Skriv svar
roninn
Medlem

Bildinfo om känd bild ?

Inlägg av roninn » 27 juni 2002, 18:33

I senaste nyhetsbrevet från SMB där major Johansson reder ut begreppen med några uppstudsiga beväringar ;) står att en bok de skall ge ut är Tredje Rikets undergång av Beevor.

Där mitt på sidan är en bild på en ung tysk ( blont hår rädd blick ev luftwaffemarkeringar på vapenrocken). Denna bild har jag sett i mängder av böcker. Någon som vet om det har efterforskats i tyskens identitet ?

Liknande man har gjort för den "napalmskadade flickan från Vietnam" ( springer naken på en väg ) eller Afghanskan på utsidan på National Geographic ( hon med de intensiva ögonen )

nån med info ?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

bilden

Inlägg av hangatyr » 27 juni 2002, 19:57

Jag har den som framsidesbild på en bok om VKII, så här står det om bilden:En förskrämd femtonåring tillhörande Luftwaffes markpersonal briser i gråt när han på våren 1945 tagits till fånga av amerikanarna i närheten av Giessen i västra Tyskland

Lustigt nog är den bild som visas i nyhetsbrevet i en annan vinkel , vilket kanske betyder att en hel bildserie togs?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 28 juni 2002, 00:10

Han borde vara drygt 70 nu och troligtvis fortfarande i livet. Det är kanske lite känsligt.

Stefan
Medlem

Den nakna flickan + ytterligare en känd bild

Inlägg av Stefan » 28 juni 2002, 20:18

Den nakna napalmbrända vietnamflickan du frågar efter klarade sig.

Minns inte så noga detaljer, men jag har sett ett reportage-artikel om henne för några år sedan.

Jag minns inte på rak arm om hon togs om hand direkt efter fotot, eller först senare; men hon fick behandling; senare hjälp med sitt fortsatta liv.
Till slut hamnade hon i Kanada, skaffade sig läkarutbildning och så.
Därmed inte sagt att allt var idel solsken; dels hade hon kvar en del besvär - fysiska men även psykiska, har jag för mig.

............................................

På tal om kända bilder.
Den jättekända om "evakuering" av ett getto - , där judarna går med händerna i luftende på väg till att transporteras till dödsläger; längst framme en 10-års pojke, samt en väl synlig leende vakt med mauser i handen.
Den lille pojken har tydligen klarat sig tack vare någon tillfällighet; och han vaktmannen blev igenkänd och fick några år för sitt deltagande...

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Ögon tjejen...

Inlägg av Flavius Aëtius » 29 juli 2002, 22:01

Tjejen med ögonen hade nog gul hy eller nått efter en olycka..kommer inte ihåg riktigt dom visade ett pogram om henne på CBS 60 M.. för ett bra tag sedan...

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 29 juli 2002, 23:19

Den här Luftwaffe pojken har jag nog aldrig sett, eller iaf inte stött på överallt.

Ingen som kan vara så vänlig att visa denna bild här??

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 31 juli 2002, 10:14

Jonteman skrev:Den här Luftwaffe pojken har jag nog aldrig sett, eller iaf inte stött på överallt.

Ingen som kan vara så vänlig att visa denna bild här??
Ok, nu är inte detta orginakl bilden då orginalet är ett foto, men det är en tavla baserad på det fotot Bild
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 31 juli 2002, 12:00

Den där bilden har blivit symbol för Tredje Rikets fall, liksom har den napalmbrända flickan blivit för Vietnamkrigets grymheter.

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 1 augusti 2002, 13:25

Den napalmbrända flickan figurerade i media för några år sen i samband med någon årsdag av freden i Vietnam eller nåt liknande tror jag.

Såg hennes tal i TV.Väldigt gripande.

Rommel
Det heter fotografi/ Fotografera, kortnamn foto Ok?Repetera!
:lol:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 1 augusti 2002, 16:43

Någon som vet vem den sovjetiska soldaten var som satte sovjetiska flaggan på Riksdagshuset i Berlin?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 1 augusti 2002, 17:27

Bilden där man sätter upp SU-flaggan på RDhuset är retuscherad. Soldaten hade visst lite för många klockor på ena armen för att verka ärlig...

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Foto

Inlägg av Flavius Aëtius » 1 augusti 2002, 20:54

I boken slaget om berlin så står det bara Yevgenij Khaldei och jag tror det är fotografen

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 2 augusti 2002, 16:46

Dalmas,

Jo, jag visste det där om hans arm. Stalin lär, enligt sovjetiska källor, ha blivit rasande över bilden och beordrade omedelbar retuschering.

Skriv svar