Sovjetunionens upplösning
Sovjetunionens upplösning
Vilken var huvudorsaken till att det forna Sovjetunionen upplöstes? Var det Vitrysslands kommunistiska maktmissbruk (läste om detta nånstans att de under en tid hade gjort ett par misstag som folket inte gillade), eller var det av någon annan orsak?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det fanns inte bara en huvudorsak, det var flera faktorer som samverkade.
Mycket viktigt var emellertid att sovjetsiak staten inte fungerade, kommandoekonomi och kommunistpartiets krav på inflytande i landet hade kört landet i botten. Sedan tillkommer Gorbatjovs liberalisering av landet och de reformer man lovade att genomföra som snabbt skulle förbättra landets situation. När så inte skedde växte missnöjet och kravet på ännu omfattande reformer växte. Sen har vi situationen i Östeuropa.
En del anser att det var Reagans förtjänst som Sovjetunionen brakade samman, jag tror inte det. Fast om du vill skapa dig en egen uppfattning så kolla i denna tråden, på sidan fyra eller fem så tror jag vi brakade loss.
Så det var ett kort och ej fullständigt svar. Jag tror inte man kan förstå varför landet föll om man inte vet hur samhället var organiserat. Ett intressant faktum är att de som gick i bräschen för nedmonteringen av samhället oftast hade varit med i kommunistpartiet. Det var altså ingen folklig omdaning.
/Martin
Mycket viktigt var emellertid att sovjetsiak staten inte fungerade, kommandoekonomi och kommunistpartiets krav på inflytande i landet hade kört landet i botten. Sedan tillkommer Gorbatjovs liberalisering av landet och de reformer man lovade att genomföra som snabbt skulle förbättra landets situation. När så inte skedde växte missnöjet och kravet på ännu omfattande reformer växte. Sen har vi situationen i Östeuropa.
En del anser att det var Reagans förtjänst som Sovjetunionen brakade samman, jag tror inte det. Fast om du vill skapa dig en egen uppfattning så kolla i denna tråden, på sidan fyra eller fem så tror jag vi brakade loss.
Så det var ett kort och ej fullständigt svar. Jag tror inte man kan förstå varför landet föll om man inte vet hur samhället var organiserat. Ett intressant faktum är att de som gick i bräschen för nedmonteringen av samhället oftast hade varit med i kommunistpartiet. Det var altså ingen folklig omdaning.
/Martin
Äsch, jag läste tydligen helt snett angående Vitryssland. Artikeln jag läste handlade om landets tillkomst i unionen, och inte deras agerande.
http://www.belarus.nu/article.asp?Artic ... Id=FaktaBR
http://www.belarus.nu/article.asp?Artic ... Id=FaktaBR
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Man tager vad man haver.Inte vodkabolschevik? Bolschevik eller bolsjevik? Kanske blondinbolschevik?Ursjäkta OT.
![]()
MVH
Hans
Angående artikeln så glömmer en faktor som jag tycker är viktig. Tjernobyl tas inte alls upp, många av folkfronterna startades för att kritisera mot lokala miljöproblem och senare började de kräva mer. Sen hade man förenklat och utelämnat en del. Sjusjkevitj fick avgå för att Lukasjenko anklagade honom för att korruption, detta ledde till en misstroendeomröstning som Sjusjkivt förlorade. Sen hade de skrivit fel på datumen, augistikuppen inträffade den 18 augusti och inte den 19.
/Martin
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Värt att nämna i sammanhanget är väl också att en stor anledning till varför Sovjetunionens ekonomi inte fungerade var väl de enorma mängder resurser som lades på militären? Man klarade väl helt enkelt inte en kapprustning av den digniteten, utan att göra avkall på andra sektorer. Vilket USA hade mindre problem med.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Man hade också en rad flaskhalsar, tex. så hade man problem med kommunikationerna (Man hade inte byggt ut dessa tillräckligt, och med tanke på att Sovjet/Ryssland alltid varit ett land med stors avstånd, så är detta inte så bra) som lede till att jordbruksprodukter ruttnade i sina silos. Dessutom statsade man hårt på tung industri (Som alltid i öst) vilket negligerade konsumtionsindustrin. (Att satsa på tung industri hade alltid varit en medveteten strategi då man skulle ha möjligheten att omställa prdouktionen till militärproduktion om de västliga länderna skulle få för sig att anfalla)
/Martin
/Martin
- Dûrion Annûndil
- Medlem
En följdfråga:Robert Sköld skrev:Värt att nämna i sammanhanget är väl också att en stor anledning till varför Sovjetunionens ekonomi inte fungerade var väl de enorma mängder resurser som lades på militären? Man klarade väl helt enkelt inte en kapprustning av den digniteten, utan att göra avkall på andra sektorer. Vilket USA hade mindre problem med.
/Robert Sköld
Betyder det i realiteten att Sovjetunionens ekonomi tyngdes ner av ett socialt skyddsnät för medborgarna som USA inte hade (sjukvård, äldreomsorg, bostäder, garanterad lön, och annat som i USA inte tillfaller staten att bekosta i samma utsträckning)?
Mvh -Dan
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Robert Sköld
Angående USA pekar du på dess stora "mångfald vad det gäller produkter och tjänster" och angående Sovjet är det "en generell välfärd."
Välfärd är knappast synonymt med mångfald eller?
Mångfalden av varumärken m.m i USA var/är ju knappast något som kostar något för statskassan medan välfärden i Sovjet enbart bekostades av statskassan.
?Det jag menade var snarast att USA hade det lättare att garantera ett liv med mångfald vad det gäller produkter och tjänster, för sina medborgare. Sovjetunionen prioriterade säkerligen bort en hel del på grund av att man inte kunde sköta både en kapprustning och en generell välfärd.
Angående USA pekar du på dess stora "mångfald vad det gäller produkter och tjänster" och angående Sovjet är det "en generell välfärd."
Välfärd är knappast synonymt med mångfald eller?
Mångfalden av varumärken m.m i USA var/är ju knappast något som kostar något för statskassan medan välfärden i Sovjet enbart bekostades av statskassan.
Re: Sovjetunionens upplösning
En bidragande orsak var ju att flera Sovjetrepubliker bröt sig loss och utropade autonomi och självständighet. Ett kuppförsök fick Gorbatjov i att inse det inte fanns mycket att göra så han avgick.gurgel skrev:Vilken var huvudorsaken till att det forna Sovjetunionen upplöstes? Var det Vitrysslands kommunistiska maktmissbruk (läste om detta nånstans att de under en tid hade gjort ett par misstag som folket inte gillade), eller var det av någon annan orsak?
/mvh Viktor
- J.K Nilsson
- Medlem
Re: Sovjetunionens upplösning
Ja Estland, Letland, Litauen och Ryssland förnyade inte sitt medlemskap i Sovjetunionen och ställde de övriga republikerna offside.mrvector skrev:En bidragande orsak var ju att flera Sovjetrepubliker bröt sig loss och utropade autonomi och självständighet. Ett kuppförsök fick Gorbatjov i att inse det inte fanns mycket att göra så han avgick.gurgel skrev:Vilken var huvudorsaken till att det forna Sovjetunionen upplöstes? Var det Vitrysslands kommunistiska maktmissbruk (läste om detta nånstans att de under en tid hade gjort ett par misstag som folket inte gillade), eller var det av någon annan orsak?
/mvh Viktor
J.K Nilsson