Pininfarina

Skriv svar
Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Pininfarina

Inlägg av Orlando » 19 januari 2005, 13:46

Hej!

Efter att nyligen ha bytt bil vart jag lite intresserad av denne man.

Det som står på Wikipedia.com om honom ser ut att vara helt uppåt väggarna då det inte stämmer överens för fem öre med det som står hos pininfarina.it
Wikipedia.com skrev:Giuseppe Farina, better known as Pininfarina, was an Italian car stylist. He founded the famous styling house Pininfarina, synonymous with some of the best-known classic Italian sports cars.

His nickname Pinin was so common that a law was appositely issued to legally change his surname to Pininfarina since the signature that Giuseppe Farina put on the cars he designed was "pininfarina". Pinin is a nickname for "Giuseppe" in the dialect of Turin, where Pininfarina was born.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Pininfarina
pininfarina.it skrev:Battista “Pinin” Farina was born in Turin, November 2, 1893.
.....In 1961, the President of the Italian Republic, acting on a proposal made by the Minister of Justice, authorized the change of his last name to Pininfarina in consideration of his achievements in social and industrial activities.
At age 11 he began working in his brother Giovanni's bodyshop, the "Stabilimenti Farina". During the First World War he personally supervised the construction of the "Aviatic" trainer planes, for which he received a commendation from the Office of Military Aviation.
Källa: http://www.pininfarina.it/eng/history/b ... arina.html

Som ni ser så verkar det som om de två källorna hänvisar till två helt olika personer.
Det första som slog mig var att det kanske är samma person? Han kanske hette "Battista Giuseppe Farina"?

Efter en sökning på google får jag upp följande:
homeoff1.com skrev:Giuseppe Farina
Nationality: Italian
Place of Birth: Turin, Italy
Date of Birth: 30 October 1906
Date of Death: 30 June 1966
Drivers Championships: 1: 1950
Races: 34
Pole Positions: 5 (14.7%)
Wins: 5 (14.7%)
Källa: http://www.homeoff1.com/profiles/driver ... aspx?id=45

Som ni ser misstämmer födelsedatumet,
pininfarina.it skrev:Battista “Pinin” Farina was born in Turin, November 2, 1893.
Och även dödsdatumet,
pininfarina.it skrev:In 1966, about one month before his death (happened on April 3 1966)
Källa: http://www.pininfarina.it/eng/history/b ... arina.html

Min fråga är då, varför kallades Battista Farina för "Pinin" ? Och vem är Giuseppe Farina (att han tävlade i motorsport har jag förstått) och vad har han med Pininfarina att göra?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 19 januari 2005, 17:37

Battista Farina (dvs designern) kallades "Pinin" för att han var tämligen kort, ordet betyder tydligen "liten" eller motsvarande.

Jag har för mig att han ägnade sig en del åt racing innan han började med bildesign?

Giuseppe Farina var inte samma person men racerförare han också. Han råkade bara heta Farina han också... ;) Jag tror inte de var bröder, men otroligt är det ju inte.

Vad för bil? Peugeot, Alfa eller Ferrari? :) Eller kanske Hyundai*? :D

Mvh Petter

* De har faktiskt en Pininfarina-ritad bil på marknaden, Getz tror jag det är.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 20 januari 2005, 09:29

Gutekrigaren skrev:Battista Farina (dvs designern) kallades "Pinin" för att han var tämligen kort, ordet betyder tydligen "liten" eller motsvarande.
Jag har för mig att han ägnade sig en del åt racing innan han började med bildesign?
Detta var faktiskt en av mina gissningar, tack för klargörandet.
Gutekrigaren skrev:Giuseppe Farina var inte samma person men racerförare han också. Han råkade bara heta Farina han också... ;) Jag tror inte de var bröder, men otroligt är det ju inte.
wikipedia.com är alltså helt ute och cyklar.
Gutekrigaren skrev:Vad för bil? Peugeot, Alfa eller Ferrari? :) Eller kanske Hyundai*? :D
Alla fel ;) Bilen som införskaffats är en Coupé Fiat '99 så nu väntar jag bara på att det här vita massan skall försvinna från marken.

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 20 januari 2005, 10:25

Här finns lite mer info om föraren Giuseppe Farina, han gick under smeknamnet Nino Farina.
http://www.grandprix.com/gpe/drv-fargiu.html

Ser ut som två helt olika personer alltså, inte helt ovanligt. Kompliceras av att båda har koppling till bilar, är från ungefär samma tidsperiod och hette samma sak.

Jag tror jag hittade lösningne, nog var dom släkt alltså.
Nino Farina was an attained a doctorate economist and a nephew of the world-famous autodesigner Battista Farina (Pininfarina).
http://de.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Farina

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 januari 2005, 11:34

Intressant fråga och oväntat svar - jag trodde dom var samma person. Battista (Pinin)Farina designade ngra av världens vackraste karosser, för att inte säga konstverk. Dessvärre, mest skådebröd då de oftast satt ovanpå italienska motorer som var temperemantsfulla som operasopraner och chassin som rostade ikapp med karossplåten.....Den välsituerade köparen inhandlade aldrig bara en - utan två, då den ena alltid stod på verkstad.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 20 januari 2005, 12:43

varjag skrev:Intressant fråga och oväntat svar - jag trodde dom var samma person. Battista (Pinin)Farina designade ngra av världens vackraste karosser, för att inte säga konstverk. Dessvärre, mest skådebröd då de oftast satt ovanpå italienska motorer som var temperemantsfulla som operasopraner och chassin som rostade ikapp med karossplåten.....Den välsituerade köparen inhandlade aldrig bara en - utan två, då den ena alltid stod på verkstad.
Att karossen rostade nått fruktansvärt var ju knappast italienska bilar speciellt ensamma om. Det gäller alla bilar under perioden.

Den riktiga skillnaden i rostskydd kommer ju först när tyskarna börjar galva bilararna dvs. efter Pinin's död.

Efter andra världskriget i racingsammanhang stog det ju till större delen mellan Italien och Tyskland. Så att säga att de tidiga Ferrari maskinerna bara var skådebröd är inte speciellt rättvist. Italienska chassin var ju överlägsna amerikanska vid tidpunkten.

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 20 januari 2005, 14:52

Italienarna var också väldigt duktiga innan 2vk, det finns mycket traditioner där och kanske framförallt på motorsidan. Sen kom Mercedes med betydligt större budget och mycket bättre organisation på 30-talet och dominerade, strax efter också Auto Union. Auto Union kom aldrig tillbaks efter kriget men Mercedes kom tillbaka 1954 bara för att dra sig tillbaka från all racing i över 30 år efter olyckan i Le Mans 24h 1955. Den korta tid dom var tillbaka i Grand Prix sammanhang dominerade dom än en gång.

Vad gäller rost så kanske det är värt att komma ihåg att det också råder lite andra väderförhållanden i Italien än i Sverige. Sportbilar brukar också ofta få stå i garaget den värsta tiden av året.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 januari 2005, 15:34

Är motorsport tillåten och inte nån annan sport? Finns det en begränsning på vilka sporter som får förekomma på Skalman? :D

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 januari 2005, 16:10

Tänk på hur alfasüd hade det. för att tysta ned vägljudet sprutades skum in i karossenshålrum. Smaskens sa rostmasken. Rostskydd har funnits i olika former och havsklimat med salt gör inte saken bättre, jag vill påstå att italienarna kan det här med att låta bli att använda rostskydd, Alfa Romeo 164 hade delvis galvad kaross. Enkelbelagd plåt som det sedan svetsades i, rosten kommer som ett brev på posten.

Pininfarinan gjorde en lite hacka på att sälja designen till Peggen 405 och Alfa Roemeo 164, Alfa köpte designen samtidit som fransoserna körde ritningarna till 405 i kopieringsapparaten med 150% förstoring.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 20 januari 2005, 16:29

Stefan Lundgren skrev:Är motorsport tillåten och inte nån annan sport? Finns det en begränsning på vilka sporter som får förekomma på Skalman? :D

Stefan
Battista "Pinin" Farina designade även flygplan till det Italienska flygvapnet.
pininfarina.it skrev:During the First World War he personally supervised the construction of the "Aviatic" trainer planes, for which he received a commendation from the Office of Military Aviation.
Had hade även en stor del i uppbyggnaden av Italiens industri efter andra världskriget.

Så lite större inverkan än Patrik Sjöberg har han nog haft på historien.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 20 januari 2005, 18:43

Var det inte Peugot 605 som "delade" design med Alfa Romeo 164? De två bilarna är i samma storleksklass, Peugot 405 är snäppet mindre.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 januari 2005, 19:42

real parakeet skrev:Var det inte Peugot 605 som "delade" design med Alfa Romeo 164? De två bilarna är i samma storleksklass, Peugot 405 är snäppet mindre.
Designhuset sålde designen till peugot till modellen 405, peugot skalade sedan upp designen till 605. Alfa romeo köpte sin design direkt av Pininfarinan. Om man tittar noga så ser man att det är samma design, plåtvecket, baklysena, strålkastarna, inrednignen, m.m.

J.K Nilsson

Skriv svar