känd bild..

Kampuchea
Medlem
Kontakt:

känd bild..

Inlägg av Kampuchea » 11 juli 2005, 23:10

hejsan. jag behöver en känd bild att pryda min uppsats, men vet inte "vad den heter" eller vart man kan få tag på den. bilden föreställer den uttalat oskyldiga civilisten som på nära håll får huvudet sönderskjutet utav vad som tros vara en sydvietnamesisk milismedlem/polis.

bilden är klassisk, och jag tror att dom flesta av er härinne som är så kunniga vet vilken bild jag menar. vart kan jag få tag på den?

mvh

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 11 juli 2005, 23:20

Polisen som mördade en misstänkt FNL man hette Nguyen Ngoc Loan. Använd det namnet på Google's bildsök så borde du hitta vad du letar efter. http://www.google.se/imghp?hl=sv&tab=wi&q=

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Re: känd bild..

Inlägg av Gerle » 12 juli 2005, 06:01

Kampuchea skrev:uttalat oskyldiga civilisten som på nära håll får huvudet sönderskjutet utav vad som tros vara en sydvietnamesisk milismedlem/polis.
Är det överhuvudtaget möjligt att skriva en mer tendentiös mening?

Din "Uttalat oskyldig civilist" hette Nguyen Van Lem, kallades också Bay Lep och var enligt många kapten i en FNL-pluton, hade dagen före själv dödat familjemedlemmar till en underlydande åt Nguyen Ngoc Loan.

Han som enligt dig "tros vara en sydvietnamesisk milismedlem/polis" var general, Sydvietnams högste polischef.

Jag uppskattar mer objektivt skrivna inlägg, speciellt om det verkligen är så att man letar efter information hellre än att försöka provocera, vilket vissa känsliga individer säkert skulle kunna tro att du försöker göra.

Fotografen som tog bilden håller med om påståendet att Nguyen Van Lem deltagit i dödandet av poliser och deras familjemedlemmar, källor ger siffror mellan sex och trettiofyra. Änkan till Nguyen Van Lem säger att han var FNL-medlem.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juli 2005, 00:30

Intressant uppslag -- är det möjligen en allmän uppfattning att "han som blir skjuten" är oskyldig som ett lamm? Just eftersom han blir summariskt avrättad i ett erkänt snuskigt krig?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 13 juli 2005, 08:21

Ingen är egentligen oskyldig.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 13 juli 2005, 13:58

Jag hade hoppats att man var tvungen att vara tämligen okunnig för att tro att den avrättade var en "oskyldig civilist". Men så är det kanske inte?

Vad jag däremot vet är att om man bara var läskunning och hade tillgång till svenska dagstidningar vid tiden strax efter avrättningen så blev man upplyst om att ifall det finns människor som förtjänar att få en kula i tinningen så var den avrättade en mycket stark kandidat.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 13 juli 2005, 14:09

map358 skrev:Jag hade hoppats att man var tvungen att vara tämligen okunnig för att tro att den avrättade var en "oskyldig civilist". Men så är det kanske inte?

Vad jag däremot vet är att om man bara var läskunning och hade tillgång till svenska dagstidningar vid tiden strax efter avrättningen så blev man upplyst om att ifall det finns människor som förtjänar att få en kula i tinningen så var den avrättade en mycket stark kandidat.
Saken är väl (som jag förstått det) dock den att om han var skyldig eller inte knappast hör till saken samt att vi har svårt att veta något om detta då han avrättades utan rättegång?

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 13 juli 2005, 15:27

Jag har också läst det där som Gerle skriver, om att den avrättade inte var en så värst snäll
gosse och känner väl därför inte så mycket för honom. Men just det här filmklippet ska visst
ha visats friskt på svenskt TV när det begav sig, och bilden blev väl till och med någon form
av "årets bild?" och ska likt bilden på den springande flickan ha blivit en symbol för Vietnam-
kriget. Det känns som att media här presenterade bilderna minst sagt tendentiöst då under
de glada och flummiga vänsterdecennierna (eller ja, mer vänster än idag...)

Tror jag sett dem i någon bok för högstadiet/gymnasieskolan också.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 13 juli 2005, 21:02

Flensburg skrev:Ingen är egentligen oskyldig.
Barn är oskyldiga, sen får kyrkan komma med sin arvssynd hur mycket de vill, jag bryr mig inte. Barn är oskyldiga, så är det bara.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 13 juli 2005, 22:18

Gerle skrev:Barn är oskyldiga, sen får kyrkan komma med sin arvssynd hur mycket de vill, jag bryr mig inte. Barn är oskyldiga, så är det bara.
HAr jag svårt att förstå, det enda som skiljer oss från barn är ju vår utvecklade och av uppfostran präglade moral. Sedan att vissa beter sig illa även i vuxen ålder är ju dock beklagligt. Barn mobbar, slår och stjäl ju precis lika mycket som vuxna.

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 14 juli 2005, 00:49

Ednew skrev:
map358 skrev:Jag hade hoppats att man var tvungen att vara tämligen okunnig för att tro att den avrättade var en "oskyldig civilist". Men så är det kanske inte?

Saken är väl (som jag förstått det) dock den att om han var skyldig eller inte knappast hör till saken samt att vi har svårt att veta något om detta då han avrättades utan rättegång?
Jag tycker att det har ganska mycket med saken att göra om den skjutne var en oskyldig civilist eller en mördare och våldtäktsman. Att han inte fick en chans i en rättegång är en sak, men jag hävdar fortfarande att den allmänna bilden i massmedia var att han i Sydvietnam ansågs ha fått vad han förtjänade. Det är min uppfattning att när det rapporterades så var det endast ute på vänsterkanten man hävdade att den dödade var en oskyldig civilist.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 14 juli 2005, 04:16

Ednew, barn upp till en viss ålder naturligtvis, sedan har de fördärvats av sin omgivning.

Map, jag tror precis som du att rapportering kan ha skiljt sig mycket mellan olika tidningar etc beroende på olika länders politiska klimat, etc.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 14 juli 2005, 11:22

map358 skrev:Jag tycker att det har ganska mycket med saken att göra om den skjutne var en oskyldig civilist eller en mördare och våldtäktsman. Att han inte fick en chans i en rättegång är en sak, men jag hävdar fortfarande att den allmänna bilden i massmedia var att han i Sydvietnam ansågs ha fått vad han förtjänade. Det är min uppfattning att när det rapporterades så var det endast ute på vänsterkanten man hävdade att den dödade var en oskyldig civilist.
Men poängen är ju att han var oskyldig. (I alla fall om du tror på ett sunt rättsväsende) varje människa är oskyldig innan brott bevisats i en domstol.
Edit: Undantag torde finnas
Senast redigerad av 2 Ednew, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 14 juli 2005, 11:39

Ednew skrev:
map358 skrev:Jag tycker att det har ganska mycket med saken att göra om den skjutne var en oskyldig civilist eller en mördare och våldtäktsman. Att han inte fick en chans i en rättegång är en sak, men jag hävdar fortfarande att den allmänna bilden i massmedia var att han i Sydvietnam ansågs ha fått vad han förtjänade. Det är min uppfattning att när det rapporterades så var det endast ute på vänsterkanten man hävdade att den dödade var en oskyldig civilist.
Men poängen är ju att han var oskyldig. (I alla fall om du tror på ett sunt rättsväsende) varje människa är oskyldig innan brott bevisats i en domstol.
Så eftersom Hitler och Himmler aldrig dömdes för sina brott i domstol så är de oskyldiga 8O :roll:

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: känd bild..

Inlägg av Sarvi » 14 juli 2005, 12:39

Gerle skrev:Fotografen som tog bilden håller med om påståendet att Nguyen Van Lem deltagit i dödandet av poliser och deras familjemedlemmar, källor ger siffror mellan sex och trettiofyra. Änkan till Nguyen Van Lem säger att han var FNL-medlem.
Fotografen hette Eddie Adams - han avled f.ö. förra året - DN hade en liten dödsruna om honom, och länkar till en intervju med honom om just den bilden. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=322352

Skriv svar