Nynazistiska hjältar

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Nynazistiska hjältar

Inlägg av Hohenzollern » 7 november 2005, 18:46

Hej alla.

Det är väl allmänt känt att Rudolf Hess är en hjälte bland många nynazistiska kretsar idag, min fråga är varför?
Har Hess uträttat något som har gått mig förbi under NSDAP-tiden? Borde det inte vara mer logiskt att hylla Hitler, Goebbels eller någon av figurerna i den "inre kretsen"?

Ha en trevlig kväll, Staffan.

Jag är osäker på trådens relevans i förhållande till Efterkrigshistoria, men visste ingen lämpligare subkategori.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 november 2005, 18:54

Det enda jag känner till var att Hess satt i husarrest under många år, han var nog ganska så inaktiv skulle jag tippa. Många av de som var med under nazistpartiet gick ju ner under jorden efter kriget. Som exempelvis Eichmann, han flyttade till Argentina och höll en låg profil där. Jag vet inte om de gjorde nåt över huvudtaget.

Om Hess kan jag skriva om en sak. När han tog livet av sig så beslöt dom att hålla hans gravplats hemligt eftersom man fruktade att det skulle bli välfärdplats för nynazister.

Din fråga är dels intressant och dels ge bra svar, men nu har jag iallafall försökt.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 november 2005, 19:05

Hess var ju Hitlers ställföreträdare, och den som skrev Mein Kampf efter Hitlers diktamen.
Sedan gjorde väl hans livstidsdom i Spandaufängelset att han blev lite av en martyr.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 7 november 2005, 19:15

Det var ju andra nazister som låstes bakom galler också. Så jag förstår nog fortfarande inte vad som var så märkligt med Hess. Dessutom borde ju hans flykt till England kunna tolkas som förräderi?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 november 2005, 19:18

Det kan ju vara så att de flesta i nazitoppen hängdes, utom Hess.
Speer fick ju 20 år, men han var ju inte alls lika högt uppsatt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 november 2005, 19:25

Månne var hans främsta merit att han levde längst? Död 1987, för tusan, jag minns ju vad jag gjorde i augusti 1987... Alla andra topparna dog ju långt tidigare, i en annan tidsålder nättopp.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 november 2005, 19:25

Per-Erik Larsson skrev:Det kan ju vara så att de flesta i nazitoppen hängdes, utom Hess.
Jag tror att just det är det viktigaste - dels att han levde länge, dels att han sågs som martyr eftersom han framlevde sina dagar i fängelse många årtionden efter krigsslutet.

/ Probstner

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 7 november 2005, 23:22

Jag har för mig att det finns en teori i dessa kretsar att Hess skickades på hemligt fredsuppdrag av Hitler till England och när engelsmännen avvisade fredstrevaren så var Hitler tvungen att fördöma honom. Teorin brukar avrundas med att Hess blev mördad av britterna för att hindra att detta läckte ut. I denna teori är Hess ett tragiskt offer för de elaka engelsmännens ovilja att sluta fred med Hitler osv osv.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 november 2005, 11:08

Probstner skrev:
Per-Erik Larsson skrev:Det kan ju vara så att de flesta i nazitoppen hängdes, utom Hess.
Jag tror att just det är det viktigaste - dels att han levde länge, dels att han sågs som martyr eftersom han framlevde sina dagar i fängelse många årtionden efter krigsslutet.

/ Probstner
Instämmer - den höga ålder Hess uppnådde, framkallade medlidande med honom som tog sig uttryck i hyllningar, även om Hess roll i kriget, aldrig var speciellt stor.
Hade det inte varit för Sovjet - hade Hess benådats och släppts fri långt innan han avled, men Moskva vägrade. Om Hess 'ärende till England' var hans eget hugskott eller på uppdrag av Hitler - lär vi aldrig få veta - då den enda säkra källan dog i Spandau. Jag tenderar också åt den 'officiella versionen' - men Englands hemligstämpling av handlingarna på obestämd tid (?) tyder på att man även i London inte har helvitt mjöl i påsen.
En annan IKON, för nynassarna, var länge Amiral Dönitz som till sin död förblev en stenhård försvarare av 3:e Riket, sina krigsmeriter och den tyska politiken. Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2005, 13:16

varjag skrev:En annan IKON, för nynassarna, var länge Amiral Dönitz som till sin död förblev en stenhård försvarare av 3:e Riket, sina krigsmeriter och den tyska politiken.
Naturligtvis spelar det in, även ang. Hess, att de aldrig ångrade sig. Folk som Speer ses väl som avfällingar i NN-kretsarna.

Simon_HBG
Medlem

Re: Nynazistiska hjältar

Inlägg av Simon_HBG » 8 november 2005, 14:55

Louis Davout skrev:Det är väl allmänt känt att Rudolf Hess är en hjälte bland många nynazistiska kretsar idag, min fråga är varför?
Han brukar ju benämnas "Rudolf Hess - martyr för fred och frihet" av dagens nazister.

Inte helt 100% på detaljerna, men att dom hyller honom för att han försökte få fred mellan Storbritannien och Tyskland är väl ganska klart..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 november 2005, 16:09

De sista åren var väl Spandaufängelset i drift ENBART för att hysa Hess? Han var för skröplig att flyttas, så han ensam satt kvar medan alla väntade på att skulle vika in kepsen? Klart det - också - isåfall bidrar till en kultförklaring.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 8 november 2005, 16:17

Är det sant att sovjeterna lät Hess skriva sina memoarer, för att sedan bränna dom?
Sedan lät de honom börja om, bara för att bränna dom igen.
Låter ju som psykisk tortyr, men det kanske bara är en skröna?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 november 2005, 16:59

Per-Erik Larsson skrev:Är det sant att sovjeterna lät Hess skriva sina memoarer, för att sedan bränna dom?
Sedan lät de honom börja om, bara för att bränna dom igen.
Låter ju som psykisk tortyr, men det kanske bara är en skröna?
Jag har aldrig hört detta nämnas förut. Det låter ju som en typisk skröna, men jag är verkligen inte specialinsatt i ämnet Hess, så expert på det är jag inte...

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 8 november 2005, 18:32

En viktig punkt i hyllandet av Rudolf Hess bland dagens nynazistiska kretsar har att göra med själva fredstrevaren, att han försökte skapa fred i kriget mellan "broderfolken", något som därför betraktas som en stor martyrdom då "enighet bland de germanska länderna" ofta står/stått högt på nazi-relaterade organisationers dagordningar.

Skriv svar