Hjälp om balkan!!

Skriv svar
jennie
Ny medlem

Hjälp om balkan!!

Inlägg av jennie » 2 december 2005, 01:46

Hej, har lite skolarbete om detta... Kan någon berätta för mig om bakgrunden till konflikterna på balkan? Inte om specifika krig utan just varför det varit så oroligt där nere. Beror det inte på vätstländernas, eller stormakternas inblandning? Någon som vet?

/jennie

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 2 december 2005, 02:56

Västländernas inblandning är bara en av MÅNGA faktorer. Nationalism, religion och ekonomi är andra. Konflikterna på Balkan är inte så helt enkla att förstå. Och de som anser sig förstå saken har ofta skilda uppfattningar. Det är nämligen ett politiskt kontroversiellt område. Men väldigt fascinerande. Detta är mitt förslag till metodik om man vill studera ämnet utan några särskilda förkunskaper.

Situationen har ändrats många gånger under årens lopp. Bara under förra seklet skedde det stora ändringar av situationen i samband med första världskriget, sedan i samband med andra världskriget och slutligen på 1990-talet. Vid alla de tre tillfällena var det starka nationalistiska rörelser som var drivkraft. De tog chansen att stå fram och agera öppet i samband med att utvecklingen runt om i världen gjorde det möjligt att ändra på kartan.

Jag tror att du bör börja arbetet med att studera den faktiska händelseutvecklingen i korta drag utan att gå in i detaljer. Konflikterna där nere är nämligen inte av nytt datum. De har blossat upp med jämna mellanrum. Det vill säga gör en helt kort sammanfattning av hur landgränserna förflyttats med mera genom åren. Tänk också på vilka olika folk som bor i vilket område och vem som har styrt vem genom tiderna.

Förlora dig inte i detaljer utan studera bara hur det har förändrat sig. Och var noggrannare ju närmare vår tid du kommer. Det finns bra historiska kartor som visar situationen vid olika tidpunkter. Tag en sådan som utgångspunkt så blir det enklare.

När du så har fått en insikt i VAD som faktiskt har inträffat så är det meningsfullt att börja fundera kring VARFÖR så har skett. Använd så någon bra och enkel sammanfattning av världshistorien som uppslagsverk och tänk igenom de stora förändringarna. Och då kommer VARFÖR in i bilden. Men även här - fördjupa dig inte i detaljer. Ämnet är så stort att man kan ägna hela livet åt att studera det.

Jag kan också anvisa en genväg. Leta rätt på en karta som visar i vilka områden olika folkslag bor. Leta så rätt på en vanlig karta med landgränser och jämför var dessa går. Jämför gränserna före 1:a världskriget, i mellankrigstiden, efter 2:a världskriget och i dag. Då har du en utgångspunkt att fundera ifrån.

jennie
Ny medlem

Inlägg av jennie » 2 december 2005, 13:09

Ah tack för din hjälp!

Skriv svar