Bråk med danmark om ö....

Skriv svar
Konstantin
Medlem

Bråk med danmark om ö....

Inlägg av Konstantin » 9 augusti 2002, 03:12

Jag har hört att någon gång, kanske på 70-80 talet så ska Sverige och Danmark har bråkat en massa om äganderätten till någon obebodd ö mellan länderna. Anledningen till detta var att man trodde att det finns olika där. Den som har berättat det här för mig har påstått att det var nära att det blev krig!!!! 8O

Sedan så upptäckte man tydligen att det inte fanns någon olja på ön så då var plötslig ingen intresserad av att äga ön....

Är detta sant eller ej :o ????

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 augusti 2002, 12:19

Det stämmer, även om det knappast var risk för krig. Har för mig att det var 1986.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 9 augusti 2002, 14:47

Vilken ö var det?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 augusti 2002, 18:19

exakt, vilken ö var det?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 augusti 2002, 18:26

En inte alltför vågad gissning är väl Anholt? Den är i och för sig inte obebodd.

/Johan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 augusti 2002, 20:40

Ok. Var ligger då denna Hesselø? I Sundet?

/Johan

Confident
Tidigare medlem

Hesselöincidenten 1983

Inlägg av Confident » 19 mars 2005, 20:32

Ursäkta att jag lyfter fram en så här pass gammal tråd.

Jag tror det rör sig om Hesselöincidenten 1983 då danskarna ville försöka borra efter olja på botten av Kattegatt. Detta skulle ske alltför nära den svenska kusten. Olof Palme och hans danska kollega (Poul Schlyter?) möttes för att diskutera problemet.

Hesselö är en liten, liten ö cirka 15 kilometer utanför det själländska fastlandet, endast bebodd av en famlij på fyren.

Ön är vid vackert, klart väder fullt synlig från Kullen på den svenska sidan, drygt 25 km bort.
:)

mvh/Dagwood

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 mars 2005, 18:31

Det verkar som att vi skalmannare på denna tråd har svårt att komma på vilken ö det är frågan om, visserligen hände det på 80-talet, men det skall vi äldre kunna komma ihåg, jag har redan startat hjärnkontoret. Men jag tror också att det var Anholt själv.

Stefan

Confident
Tidigare medlem

Hesselö

Inlägg av Confident » 20 mars 2005, 20:32

Men! :D

Det är Hesselö! Det hela handlade om borrförsök efter olja i södra Kattegatt, och det var runtomkring den lilla, flacka ön Hesselö. Inte Anholt.

mvh/Dagwood

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 20 mars 2005, 20:56

Ja, det var Hesselö. Nationalencyklopedin sez so!

Konflikten grundade sig i att danskarna gav tillstånd till provborrningar efter olja söder om ön trots att man inte var överens med Sverige hur kontinentalsockeln och fiskerätter skulle delas i Kattegatt. Efter lite diplomati och förhandlingar delades det omstridda området logiskt nog i två lika stora delar. Så var den saken ur världen - tänk om alla konflikter hade gått så smidigt att lösa.

Någon allvarlig risk för krig har nog endast förelegat i konfliktspelares överhettade hjärnor. ;)

/Sarvi - som själv har haft en överhettad konfliktspelshjärna. :)
Riksdagens utrednings rapport om fred och säkerhet 1969-1989 (SOU 2002:108) skrev: Territorialhavsutvidgningen år 1979 och Hesselökonflikten år 1983
Regeringen föreslog mot bakgrund av FN:s tredje havsrättskonferens (UNCLOS III) riksdagen att den 1 juli 1979 utsträcka territorialhavets bredd från fyra nautiska mil till tolv. Riksdagenbeslutade i enlighet med propositionen. Skulle Danmark också utvidgat sitt sjöterritorium på samma sätt som Sverige skulle svenskt och danskt territorium gått ihop i såväl Kattegatt som Bornholmsgattet. Detta skulle möjliggjort att andra stater kunnat tillämpa en ny regel för genomfart av internationella sund, kallad "Transit Passage". Vidare skulle Öresunds status som s.k. historiskt sund förändrats.

"Transit Passage" ger, i motsats till "Innocent Passage", rätt för andra staters örlogsfartyg att utnyttja områdets hela bredd, dvs. även inre vatten. Vidare har ubåtar rätt till genomsegling i uläge. För att förhindra en sådan situation överenskom Sverige och Danmark att lämna en sex nautiska mil bred kanal av fritt hav genom Kattegatt och Bornholmsgattet.
Sverige och Danmark hyste olika uppfattningar om hur kontinentalsockeln skulle delas i området kring den lilla danska ön
Hesselö i södra delen av Kattegatt. Förhandlingar med Danmark hade inletts år 1978, sedan Danmark ändrat baslinjernas dragning. Positionerna var länge låsta och inte förrän i november 1984 kunde den s.k. Hesselökonflikten lösas förhandlingsvägen.

Skriv svar