VAM

Lasse
Medlem

VAM

Inlägg av Lasse » 12 februari 2006, 19:19

Hej!
Jag letar efter lite information om VAM, Vitt ariskt motstånd. Lite rörande olika brott de utförde, bildandet, upplösningen av organisationen och dylika. Allt om VAM är av intresse.

Mvh: Lasse.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 februari 2006, 10:49

Svenska wikipedia har skrivit ytterst kortfattat om det http://sv.wikipedia.org/wiki/VAM har du kollat in det?

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 februari 2006, 11:47

En auktoritet är Helene Lööw, hon har skrivit mycket - och bra - i ämnet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 februari 2006, 14:04

Jag vet att det stod mycket om dom i dagspressen runt decennietskiftet 1980/90, en av dem var inblandat i ett morddrama på en campingplats i Nynäshamn under midsommarfirande i mitten av 1980-talet.
Från Susning
VAM är en förkortning för Vitt Ariskt Motstånd. Namnet kommer från den amerikanska organisationen WAR men förlorar lite i översättningen. VAM var ett nätverk av nazistiska grupper i Sverige. Man utförde ett par bankrån och bilstölder. Ledande figurer var Klas Lund samt Christopher Rangne.
Eller stora centralfigur.

http://susning.nu/Klas_Lund

Stefan

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 13 februari 2006, 14:25

Hej.
Tack för allt än så länge :) Google har jag kollat, men då jag inte är så stort fan av sidor gjorda av 13 åringar om nazister med citat som följande "Det hemskaste med nynazismen är att vem som helst kan smittas av den. Den är som en drog, när man väl har börjat är man fast och det är svårt att sluta." och Wikipedia söker jag gärna annan information, vore trevligt om någon här på forumet som är insatt eller iaf har något kunnande om ämnet skulle vilja skriva ner lite?

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 13 februari 2006, 14:32

En sökning som jag precis gjorde (som tog typ en tiondel så lång tid som det tar mig att skriva detta inlägg) ger bla. förljande länk som är rätt långt från 13-åringar som skriver om "dumma nazister".
http://www.sakerhetspolisen.se/Publikat ... t_2000.pdf

/a

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 13 februari 2006, 17:23

Okej visst, jag behärskar mycket väl google men tänkte om det var någon här som kanske hade lust att berätta lite. Om just du inte har lust att berätta: Strunta i det, se om någon annan kanske har lust att göra det? Tack dock för länken till säkerhetspolisen.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 februari 2006, 18:24

Lite OT, men var inte Jackie Arklöw med i VAM?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 februari 2006, 18:37

Per-Erik Larsson skrev:Lite OT, men var inte Jackie Arklöw med i VAM?
Ja.
Som hans far sa i en TV-dokumentär (Fritt citerat).
Pojken måst ju förstå att de fall ju på sin egen orimlighet. Att vara neger och vara med i VAM.
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 februari 2006, 19:33

Sådär - tråden rensad från en massa OT. :) As you were, gentlemen - men undvik gärna inlägg om google-resultat, sökteknik etc nu. Jag tror frågeställaren har fattat poängen.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 februari 2006, 19:46

Är det något speciellt du är ute efter Lasse? Hur mycket vill du veta? Som Stefan sa så stod det mycket om detta i tidningarna. Tyvärr kan man bara söka på tidningsartiklar på internet om man har premunation på söktjänsten, ditt bibliotek har dock det och de tidningar sparade på mirkofilm eller något annt skoj. Fråga på biblioteket. :)
Problemet är väl att du då får mycket information, kanske för mycket, därav frågan vad du vill veta.

/Martin

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 13 februari 2006, 20:22

Du bör också söka på namnet Ragne.. Han var tillsammans med ovan nämna person en ledargestalt.. I en domstol efter ett bankrån (?) så höll han ett tal där han mycket tydligt förklarade vad VAM ville och stod för, inte allt för trevliga saker i en demokrati :? Om du hittar det så får du nog reda på mycket om deras ideologi..

Föregångarna var väl NRP's RAG och hela BBS/skinheadsrörelsen.. Efterträdarna bör väl vara Nationella Alliansen där man hittade samma ledare som i VAM.. Senare är det väl Svenska Motståndsrörelsen (SMR) som tagit över deras roll..

Tack och lov är sådana här grupperingar oftast kortlivade och relatit obetydliga även om de ständigt dyker upp under nya namn.. Tråkigt dock att de hann med en del tråkigheter..

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 13 februari 2006, 20:54

Hej!
Intressant, tack :) UNgefär hur många medlemmar bestod VAM av? Gärna ifall någon har länkar till tidningsartiklar eller scannade artiklar de skulle kunna lägga upp här, vore högst intressant. Stod säkerligen mycket om detta i tidningarna i den aktuella perioden, men detta var tyvärr före min tid.

Hur var det förövrigt med kungsankravallerna eller dylika, deltog VAM i sådant och demonstrationer eller enbart bankrån och dylika?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 13 februari 2006, 22:13

Kan i sammanhanget rekomendera boken "Sverigedemokraterna -den nationella rörelsen" av Stieg Larsson och Mikael Ekman, där kopplingar mellan SD och VAM tas upp.

/Robert Sköld

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2006, 11:18

Om jag inte missminner mig så var Klas Lund med i den artikeln som fyra stora dagstidningar hade om de personer som hade kapacitet för att skada samhället i september 1998, tror nog att denna artikel kan får på internet. Om inte det var Klas Lund så var det andra nynazister med koppling till VAM som var med.

Stefan

Skriv svar