Amerikanska legosoldater vill bli en legal armé

mustamato
Medlem

Amerikanska legosoldater vill bli en legal armé

Inlägg av mustamato » 4 april 2006, 00:10

Då det gick fint att diskutera eventuella saudiarabiska kärnvapen borde det väl gå att diskutera legosoldater också, ur ett "historiskt perspektiv".
Private army is ready for hire, company says

NORFOLK, Va. — Stepping into a potential political minefield, Blackwater USA is offering itself as an army for hire to police the world's trouble spots. Cofer Black, vice chairman of the Moyock, N.C., private military company, told an international conference in Amman, Jordan, this week that Blackwater is ready to help keep or restore the peace anywhere it is needed.

[...]

Unlike national and multinational armies, which tend to get bogged down by political and logistical limitations, Black said, Blackwater could have a small, nimble, brigade-size force ready to move into a troubled region on short notice. A brigade consists of from 3,000 to 5,000 solders.
Sandline, Executive Outcomes med flera har ju inte direkt något vidare rykte...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 4 april 2006, 10:17

Sandlines och EOs dåliga rykte kan väl åtmisntonne delvis förklaras med att deras förband vestod främst av fd.soldater ur SADF och SWATF och dessutom sattes in en rad smutsiga små krig. En annan femma var att de överlag var effektiva i strid.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 4 april 2006, 12:23

Jag är inte förvånad. Jag ser det som en naturlig följd av den ökade liberaliseringen i det moderna västerländska samhället. Jag har tidigare träffat på idéer om att exempelvis polisväsende skulle kunna läggas ut på entreprenad så varför inte krigsmakt? Tittar man till Irak idag så finns dom ju redan där i form av olika entreprenörer och säkerhetsföretag.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 4 april 2006, 13:07

Kan ju bli lite trixigt rent juridiskt, eftersom det råkar finnas en internationell konvention mot användandet av legosoldater. Men det hävdas ju lite då och då att FN ska ha övervägt att hyra in EO eller motsv. för insats i Rwanda 1994, någon som vet mer? Sedan är EO:s insats i Sierra Leone ett intressant exempel på hur effektiva dylika företag kan vara. Huruvida det är en god idé rent moraliskt är förstås en het potatis...

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 4 april 2006, 14:11

Sierra Leone var onekligen ett ganska lyckat kapitel i legosoldaternas historia, men där var också förutsättningen att det fanns tydliga parter där legosoldaternas roll blev mer av arten vågmästare, och att det kom in en stabiliserande faktor i spelet i efterhand, nämligen Frankrike.

Själv föreslår Blackwater Sudan, och de talar om en "brigad". Vad är det egentligen de kan sysselsätta sig med i Sudan av alla länder? Om jag förstått saken rätt beror tråkigheterna med massvält etc. i Sudan på etniska motsättningar där Janjawidmilisen som är lojal till den nuvarande regeringen, och regerings egna styrkor har bedrivit etnisk rensning. Till detta tillkommer en massa annan röra som ingen har koll på. Vet inte om det är så seriöst att skicka dit en brigad med legosoldater som drivs av profitintresse i första hand.

Men det är väl som LasseMaja säger, liberalisering i västerländet fortgår. Intressant är ju delvis att det är lite av "historiens återkomst" över mycket av det. Mycket av kolonialiseringen av Afrika sköttes ju av privata intressen en gång i tiden.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 april 2006, 18:22

mustamato skrev:
Själv föreslår Blackwater Sudan, och de talar om en "brigad". Vad är det egentligen de kan sysselsätta sig med i Sudan av alla länder? Om jag förstått saken rätt beror tråkigheterna med massvält etc. i Sudan på etniska motsättningar där Janjawidmilisen som är lojal till den nuvarande regeringen, och regerings egna styrkor har bedrivit etnisk rensning. Till detta tillkommer en massa annan röra som ingen har koll på. Vet inte om det är så seriöst att skicka dit en brigad med legosoldater som drivs av profitintresse i första hand.
Det finns massor att tjäna i Sudan , tänk på alla oljebolag som vill ha beskydd.
T.ex det svenska Lundin Oil har tillkännagett att dom skulle återuppta sin verksamhet i Sudan efter fredsavtalet förra året men nu när våldet blossat upp igen är det svårt.

Jay
Ny medlem

Inlägg av Jay » 7 april 2006, 20:54

Sarvi skrev:Kan ju bli lite trixigt rent juridiskt, eftersom det råkar finnas en internationell konvention mot användandet av legosoldater. Men det hävdas ju lite då och då att FN ska ha övervägt att hyra in EO eller motsv. för insats i Rwanda 1994, någon som vet mer? Sedan är EO:s insats i Sierra Leone ett intressant exempel på hur effektiva dylika företag kan vara. Huruvida det är en god idé rent moraliskt är förstås en het potatis...
mustamato skrev:Sierra Leone var onekligen ett ganska lyckat kapitel i legosoldaternas historia, men där var också förutsättningen att det fanns tydliga parter där legosoldaternas roll blev mer av arten vågmästare, och att det kom in en stabiliserande faktor i spelet i efterhand, nämligen Frankrike.

Men det är väl som LasseMaja säger, liberalisering i västerländet fortgår. Intressant är ju delvis att det är lite av "historiens återkomst" över mycket av det. Mycket av kolonialiseringen av Afrika sköttes ju av privata intressen en gång i tiden.
Jag har följande kommenterer med anledning av de ovanstående citaten:

Anställda i privata militära företag är inte legosoldater enligt konventionen om de inte uppfyller alla de rekvisit som återfinns i konventionstexten, lika lite som t.ex de Finlandsfrivilliga var det.

Frankrike är engagerat i Elfenbenskusten och inte i Sierra Leone.

Utan säkerhet kan inte någon annan insats nå framgång. En brigad skulle kunna stabilisera läget i tillräcklig utsträckning för att möjliggöra för hjälporganisationer att verka. Å andra sidan är säkerhet utan insatser inom de övriga samhällssektorerna värdelös i längden, vilket är motivet till bl.a. de PRT:er som organiseras i Afghanistan inom ramen för ISAF.

Sedan har jag aldrig förstått varför "profithunger", dvs. att arbeta som soldat, skulle utesluta ett professionellt uppförande inom ramen för krigets lagar. Executive Outcomes uppträdde generellt avsevärt bättre än andra förband i Angola och Sierra Leone - medan de internationellt mandaterade ECOWAS-förbanden från t.ex. Nigeria i många stycken uppförde sig illa i Liberia.

"Historiens återkomst" kan ju också sägas sträcka sig längre tillbaka än till koloniseringen - privata militära företag kallas ibland "de nya kondottiärerna".

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 april 2006, 21:33

Jay skrev: Sedan har jag aldrig förstått varför "profithunger", dvs. att arbeta som soldat, skulle utesluta ett professionellt uppförande inom ramen för krigets lagar. Executive Outcomes uppträdde generellt avsevärt bättre än andra förband i Angola och Sierra Leone - medan de internationellt mandaterade ECOWAS-förbanden från t.ex. Nigeria i många stycken uppförde sig illa i Liberia.
Dom flesta grupper som slogs i Sierra Leone gjorde det på ett eller annat sätt mot betalning.
Om legosoldater med svart hudfärg uppförde sig sämre eller bättre än vita (jag antar att du med Executive Outcomes menar företag med vita legoknektar) känner jag inte till men jag tror att dom flesta vid det här laget vet att dom av Charles Taylor bekostade legosoldaterna begick brott som gör att han åtalas för brott mot mänskligheten.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 7 april 2006, 21:35

Jay skrev:
Anställda i privata militära företag är inte legosoldater enligt konventionen om de inte uppfyller alla de rekvisit som återfinns i konventionstexten, lika lite som t.ex de Finlandsfrivilliga var det.
Har också hört det, men skulle vara intresserad om du hade lite mer info på det ämnet.

Jay
Ny medlem

Inlägg av Jay » 7 april 2006, 22:01

wreezig skrev:
Jay skrev: Sedan har jag aldrig förstått varför "profithunger", dvs. att arbeta som soldat, skulle utesluta ett professionellt uppförande inom ramen för krigets lagar. Executive Outcomes uppträdde generellt avsevärt bättre än andra förband i Angola och Sierra Leone - medan de internationellt mandaterade ECOWAS-förbanden från t.ex. Nigeria i många stycken uppförde sig illa i Liberia.
Dom flesta grupper som slogs i Sierra Leone gjorde det på ett eller annat sätt mot betalning.
Om legosoldater med svart hudfärg uppförde sig sämre eller bättre än vita (jag antar att du med Executive Outcomes menar företag med vita legoknektar) känner jag inte till men jag tror att dom flesta vid det här laget vet att dom av Charles Taylor bekostade legosoldaterna begick brott som gör att han åtalas för brott mot mänskligheten.
Majoriteten av de "meniga" soldaterna i Executive Outcomes var svarta. Uppförandet är på intet vis en fråga om etnicitet, utan om utbildning. Jag har svårt att tro att de flesta grupper som slogs i Sierra Leone gjorde det mot betalning om man inte anser att plundring och övergrepp är betalning. Varken "West Side Niggaz" eller Kamajors var några legosoldater utan snarare banditgäng/politiska/etniska miliser. Det har själfallet förekommit legosoldater även i de moderna krigen i Afrika, men de brott mot mänskligheten som har begåtts har till allt övervägande del begåtts av de inhemska eller av rivaliserande folkgruppers miliser. Somalia, Sudan, Kongo, Rwanda, Liberia, Sierra Leone - det är inte några legosoldater och i synnerhet inte några PMC som har utfört folkmord eller begått brott mot mänskligheten där. Se vidare anklagelseakten mot Charles Taylor: http://www.sc-sl.org/taylorindictment.html
Andreas #1 skrev:
Jay skrev:
Har också hört det, men skulle vara intresserad om du hade lite mer info på det ämnet.
Jag föreslår att du tittar igenom konventionstexten som Sarvi länkade till. Där hittar du de rekvisit som ALLA måste vara uppfyllda för att någon ska kunna klassas som legosoldat. Det går alltså inte att ta punkter "à la carte" för då uppfylls inte rekvisiten. Pressen, debattörer eller politiker brukar inte känna sig bundna av detta då det låter mer övertygande/uppseendeväckande att kalla folk för legosoldater om de inte ingår i reguljära väpnade styrkor.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 april 2006, 23:48

Jay skrev: Majoriteten av de "meniga" soldaterna i Executive Outcomes var svarta. Uppförandet är på intet vis en fråga om etnicitet, utan om utbildning. Jag har svårt att tro att de flesta grupper som slogs i Sierra Leone gjorde det mot betalning om man inte anser att plundring och övergrepp är betalning. Varken "West Side Niggaz" eller Kamajors var några legosoldater utan snarare banditgäng/politiska/etniska miliser. Det har själfallet förekommit legosoldater även i de moderna krigen i Afrika, men de brott mot mänskligheten som har begåtts har till allt övervägande del begåtts av de inhemska eller av rivaliserande folkgruppers miliser. Somalia, Sudan, Kongo, Rwanda, Liberia, Sierra Leone - det är inte några legosoldater och i synnerhet inte några PMC som har utfört folkmord eller begått brott mot mänskligheten där. Se vidare anklagelseakten mot Charles Taylor: http://www.sc-sl.org/taylorindictment.html
Jag har aldrig hört talas om "West Side Niggaz" innan utanför USAs rapscen så vad någon grupp gjort som haft det namnet i Sierra Leone kan jag inte ha svar på.
Däremot kan jag säga att det sydafrikanska gruvbolaget De Beers (som ägs av huvudsakligen vita ) var inblandade i striderna i Sierra Leone.
Du har kanske hört talas om begreppet "conflict diamonds" , (jag hittade åtminstone 20 000 träffar på Google ) som härstammar från just konflikten i Sierra Leone där krigsherrar bekostade krigen genom att sälja diamanterna till bl.a De Beers som i sin tur sålde dom vidare i Europa.
Nyligen såg jag en engelsk dokumentärfilm där ett danskt primitivt sjukhus i Sierra Leone vårdade offren för kriget , bl.a en ung man som kastrerades samtidigt som han såg på när hans familj mördades.

Det finns säkert många exempel på att "vita" legosoldater har varit humanare än inhemska soldater i afrikanska krig men jag påminns om det brev en vän till mig fick efter att ha varit kroatisk legoknekt där han erbjöds att jobba som gränsvakt mellan två afrikanska stater och där han erbjöds ett prickskyttegevär och en viss summa pengar för varje "svarting" han skjöt ihjäl på gränsområdet...

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 8 april 2006, 01:09

Jay skrev:Jag föreslår att du tittar igenom konventionstexten som Sarvi länkade till. Där hittar du de rekvisit som ALLA måste vara uppfyllda för att någon ska kunna klassas som legosoldat. Det går alltså inte att ta punkter "à la carte" för då uppfylls inte rekvisiten. Pressen, debattörer eller politiker brukar inte känna sig bundna av detta då det låter mer övertygande/uppseendeväckande att kalla folk för legosoldater om de inte ingår i reguljära väpnade styrkor.
Är väl inte särskilt avancerat dock. Enligt moderna termer (exempelvis de som används i Irak av företagen själva);
- Används defensivt (exempelvis vakter vid installation eller konvoj) = inte legosoldat
- Används offensivt (exempelvis som privatarmé av valfri rik härskare) = legosoldater

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 9 juni 2006, 16:02

Råkade i ett annat sammanhang komma över en länk till en lite längre och fylligare artikel med anledning av Blackwaters utspel i april;

http://www.boston.com/news/globe/ideas/ ... ?page=full

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Visst är de legosoldater

Inlägg av alexcykel » 20 juni 2006, 08:55

Efter att ha läst konventionstexten är det uppenbart att de amerikanska säkerhetsföretagens deltagande i konflikter är ett brott mot konventionen. USA bryter mot FN konventionen på ett uppenbart sätt. Om dessa anställda personer är vakter eller ute på stridspatrull saknar betydelse. De är anställda att stödja endera parten i en konflikt som inte berör dem annat än rent ekonomiskt. Deras eventuellt goda eller dåliga uppträdande är också betydelselöst.

[Politik borttaget av moderator/ Kn Gars]

Mjölner
Medlem

Re: Visst är de legosoldater

Inlägg av Mjölner » 1 juli 2006, 00:36

alexcykel skrev:Efter att ha läst konventionstexten är det uppenbart att de amerikanska säkerhetsföretagens deltagande i konflikter är ett brott mot konventionen. USA bryter mot FN konventionen på ett uppenbart sätt. Om dessa anställda personer är vakter eller ute på stridspatrull saknar betydelse. De är anställda att stödja endera parten i en konflikt som inte berör dem annat än rent ekonomiskt. Deras eventuellt goda eller dåliga uppträdande är också betydelselöst.

[Politik borttaget av moderator/ Kn Gars]
Tja... Om detta är riktigt kan man ju fråga sig vad som juridiskt (och moraliskt) sätt skiljer Blackwaters legoknektar från de "illegala kombatanter" som hålls instängda i burar på obestämd tid på Gitmo. Vad skiljer frivilliga som slåss för Allah i Afghanistan från frivilliga som slåss för pengar i Irak egentligen? Ingen av grupperna har någon naturlig koppling till konflikten/landet i fråga, och ingen av dem tvekar att begå övergrepp mot den lokala civilbefolkningen..

Måtte vi alldrig få legala, privata arméer! Ett lands krigsmakt är ett nationellt intresse, inte ett privat som kan säljas till högstbjudande.

Skriv svar