Varför Napoleon skulle ha uttryckt önskemål om en Judisk stat i Mellanöstern anar jag inte. Det måste från min sida bli rena spekulationer. Men antijudiska tendenser har ju funnits i Europa i många år och det är väl inte otänkbart att Napoleon här såg en enkel lösning på något som kanske upplevdes som ett "problem".Fiskebat skrev:Jag menar en av de stora anledningarna till att man utropade en judisk stat efter andravärldskriget i mellanöster/Palestina var för att den judiska invandringen hade ökat i området sedan slutet av 1800-talet (man funderade ju faktiskt på andra platser även om det verkade mest logiskt (!?) att grunda staten i Palestina). /Max
När det gäller det faktiska utropandet av staten Israel så skedde detta helt enkelt därför att en mångfald faktorer samverkade.
-Den Sionistiska rörelsen hade redan byggt upp institutioner i Israel. Man hade i praktiken en statsliknande organisation. Man hade målmedvetet byggt upp jordbruk, ekonomi, utbildning, språk och kulturella institutioner genom lång tid. Och man hade genom hela 1900-talet uppmuntrat till en avsevärd inflyttning av högt motiverade och målmedvetna sionister.
-Den militära grenen av Sionismen gjorde med sina terrordåd protektoratet Palestina i praktiken omöjligt att styra för Engelsmännen. Det rådde i praktiken fullt krig mellan sionister och araber. Samtidigt som den Brittiska administrationen var utsatt för en omfattande terrorverksamhet.
-Europa och Västvärlden i övrigt hade bara ett par år innan vaknat upp med chocken över vad som faktiskt hade inträffat i det nazistiska riket. Det dåliga samvetet krävde att man gjorde något. Och då var det ganska bekvämt att uppfylla sionisternas önskemål om en egen stat. Speciellt som det inte på något sätt gick ut över Västvärlden. Tvärtom slapp England och FN ifrån ett obehagligt problem.
-Den generella uppfattningen om "infödda" var ganska låg på den tiden. Kolonialherrar ansåg sig vara överlägsna de folk som de härskade över. Och bland dessa folk stod araber väldigt lågt på skalan. Det upplevdes inte som något moraliskt problem att överlämna en del mark till staten Israel. Tvärtom förväntade man sig att Israel skulle utvecklas till en förebild i regionen.
Jag menar att alla dessa faktorer var nödvändiga för att man skulle göra något så drastiskt år 1948. Och det var väl egentligen bara den sista som fanns på Napoleons tid. Med andra ord var en eventuell tanke från Napoleons sida dödfödd. Tiden var inte mogen. Men jag tycker det låter väldigt intressant och hoppas det finns någon som vet mer och som kan sprida ljus över detta.