Plan att fördubbla Nederländernas yta

Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Plan att fördubbla Nederländernas yta

Inlägg av CvD » 17 maj 2006, 21:09

Efter kriget lär Nederländerna ha haft planer på att ockupera och annektera stora delar av Tyskland, med eller utan den tyska befolkningen, och därigenom fördubbla Nederländernas yta.
Befolkningen i områdena skulle i så fall hollandiseras....

Någon som vet något mer om denna plan och vilket område det berörde. Kan tänka mig att kusten med de frisiska öarna vore ett område. Mellan 1949 och 1963 ockuperade Nederländerna staden Elten i Tyskland vilket ju tyder på att även detta område torde ha ingått.
There were plans to annexate a sizeable portion of Germany, either without or with German population — which in the latter case would have to be 'dutchified' — doubling the Netherlands in surface. This plan was dropped after an allied refusal. But a plan that was executed to some extent was Black Tulip, the deportation of all holders of German passports in the Netherlands. In the end several thousand Germans were deported.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netherland ... er_the_war

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Plan att fördubbla Nederländernas yta

Inlägg av Hans » 17 maj 2006, 23:40

Den här tråden var uppe tidigare - kanske hjälper? Fast du borde redan veta :oops:
MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Plan att fördubbla Nederländernas yta

Inlägg av CvD » 18 maj 2006, 16:31

Hans skrev:Den här tråden var uppe tidigare - kanske hjälper? Fast du borde redan veta :oops:
MVH

Hans
Jodå, kände till den 8-)
/CvD

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 maj 2006, 22:05

Skulle vara intressant att veta varför. Var det för att man ville begränsa Tysklands styrka eller ville man helt enkelt ha Lebensraum?

/Martin

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 19 maj 2006, 11:17

Martin Lundvall skrev:Skulle vara intressant att veta varför. Var det för att man ville begränsa Tysklands styrka eller ville man helt enkelt ha Lebensraum?

/Martin
Helt utan fakta så skulle jag tro det var p.g.a "Lebensraum", som ni redan vet så är Holland det mest tätbefolkade landet i Europa, strax efter kriget så torlagde dom stora delar av havsbotten för att få mer land, dom var även på väg att bygga fördämningar runt hela lander emot vattnet men befolkningen satte stop för total fördämningar, så man lämnade en bit öppet mot östersjön med "dörrar" som kan stängas vid stormar.

Skriv svar