En liten fundering har dykt upp hos mig den sneaste tiden. Vad hände med de irakiska ambassaderna i Storbrittanien och Usa i och med krigets start 2003? internerades personalen i klassisk manér som ofta skedde under te.x andra världskriget? Hur gick detta i så fall till och på vilket sätt?
en följdfråga utifrån detta blir hur man gjorde med den personal som fanns på de olika irakiska ambassaderna runtom i världen i och med krigsslutet den 1 maj? Dessa bör ju ha varit trogna mot Saddam och hans styre? Vad skedde till exempel med personalen på de olika ambassaderna runtom i Europa i länder som var inte var inblandade i konflikten?
//Johan
Irakiska ambassaderna under och efter irakkriget
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Irakiska ambassaderna under och efter irakkriget
Var det verkligen så? Jag påminner mig om att i samband med att fientligheter utbröt mellan Sovjetunionen och Tyskland evakuerades ambassaderna på ett korrekt sätt. Om jag minns rätt så blev den tyska ambassaden i Moskva bäst behandlad.theFrody skrev: internerades personalen i klassisk manér som ofta skedde under te.x andra världskriget? Hur gick detta i så fall till och på vilket sätt?
/Martin