Irakiska ambassaderna under och efter irakkriget

Skriv svar
theFrody
Medlem

Irakiska ambassaderna under och efter irakkriget

Inlägg av theFrody » 14 juni 2006, 00:01

En liten fundering har dykt upp hos mig den sneaste tiden. Vad hände med de irakiska ambassaderna i Storbrittanien och Usa i och med krigets start 2003? internerades personalen i klassisk manér som ofta skedde under te.x andra världskriget? Hur gick detta i så fall till och på vilket sätt?
en följdfråga utifrån detta blir hur man gjorde med den personal som fanns på de olika irakiska ambassaderna runtom i världen i och med krigsslutet den 1 maj? Dessa bör ju ha varit trogna mot Saddam och hans styre? Vad skedde till exempel med personalen på de olika ambassaderna runtom i Europa i länder som var inte var inblandade i konflikten?

//Johan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Irakiska ambassaderna under och efter irakkriget

Inlägg av Martin Lundvall » 14 juni 2006, 10:25

theFrody skrev: internerades personalen i klassisk manér som ofta skedde under te.x andra världskriget? Hur gick detta i så fall till och på vilket sätt?
Var det verkligen så? Jag påminner mig om att i samband med att fientligheter utbröt mellan Sovjetunionen och Tyskland evakuerades ambassaderna på ett korrekt sätt. Om jag minns rätt så blev den tyska ambassaden i Moskva bäst behandlad.

/Martin

Skriv svar