Vela-incidenten

Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Vela-incidenten

Inlägg av Robert Sköld » 31 oktober 2006, 11:20

Jag kom in på en artilkel om Bovetön av en händelse när jag satt och körde random article på wikipedia. Denna artikel nämnde lite kort den så kallade Vela incidenten 1979, vilket verkar ha varit ett kraftigt ljussken från en atombomb, alternativt en meteorit. Satelliten VELA snappade upp detta ljussken, därav namnet.

Jag sökte vidare lite på Wiki om incidenten, men känner mig inte riktigt nöjd, i och med wikis ibland kinkiga källläge.

Vad tror det kunniga auditoriet om denna händelse? Var det ett kärnvapentest utfört av Israel/Sydafrika, eller något annat?

Hur som hittade jag ett citat från en Sovjetisk agent på wiki:
"Although I was not directly involved in planning or carrying out the operation, I learned unofficially that the flash was produced by an Israeli-South African test, code-named Operation Phenix. The explosion was clean and was not supposed to be detected. But they were not as smart as they thought, and the weather changed ? so the Americans were able to pick it up."
Sanninghalten låter jag bli att bedömma ;-)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Vela-incidenten

Inlägg av Hans » 31 oktober 2006, 11:28

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 oktober 2006, 11:37

Tack Hans, antog att du skulle komma med nått matnyttigt, ska läsa den vid tillfälle!

/Robert

Skriv svar