Har Tjetjenienkriget blivit ett religionskrig?
Har Tjetjenienkriget blivit ett religionskrig?
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden, så om någon avdelning är bättre lämpad så kan en moderator flytta den.
Hursomhelst, efter att ha läst denna intervju med en tjetjensk gerillaledare så får jag uppfattningen att Tjetjenienkriget blir mer och mer ett religionskrig, särskilt efter denna del:
"Even the combination of these wards of ‘'Russian-Caucasus war'' is not correct. Because this war is not between Russians and Caucasians. Many Russian Muslims fights on the side of Mujahideen, as the members of another nations, which were occupied by Russia. On another hand, a lot of munafics and kafirs amongst Caucasians fights on the side of Russian unbelievers. This is war between Islam and kufr, and victory in this war will be for Islam, Insha'Allah."
Alltså, ryska muslimer slåss på tjetjenernas sida på basis av religionstillhörighet, och de pro-ryska tjetjenerna (antagligen inte speciellt religiösa) slåss på ryssarnas sida (fast deras motivation kan nog variera). Alltså, muslimer mot icke-muslimer snarare än tjetjener mot ryssar. Låter inte det som ett religionskrig, iaf från den tjetjenska (...?) sidan?
Detta är ju en tragisk utveckling av ett tragiskt, utdraget och brutalt krig.
Hursomhelst, efter att ha läst denna intervju med en tjetjensk gerillaledare så får jag uppfattningen att Tjetjenienkriget blir mer och mer ett religionskrig, särskilt efter denna del:
"Even the combination of these wards of ‘'Russian-Caucasus war'' is not correct. Because this war is not between Russians and Caucasians. Many Russian Muslims fights on the side of Mujahideen, as the members of another nations, which were occupied by Russia. On another hand, a lot of munafics and kafirs amongst Caucasians fights on the side of Russian unbelievers. This is war between Islam and kufr, and victory in this war will be for Islam, Insha'Allah."
Alltså, ryska muslimer slåss på tjetjenernas sida på basis av religionstillhörighet, och de pro-ryska tjetjenerna (antagligen inte speciellt religiösa) slåss på ryssarnas sida (fast deras motivation kan nog variera). Alltså, muslimer mot icke-muslimer snarare än tjetjener mot ryssar. Låter inte det som ett religionskrig, iaf från den tjetjenska (...?) sidan?
Detta är ju en tragisk utveckling av ett tragiskt, utdraget och brutalt krig.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Religions krig? Nja jag tycker det mer låter som om Islamisterna nästlat sig in och tagit över den här konflikten oxå. Ryssarna hamnar alltid i media skugga och kriget började under en period i mitt liv som jag hade annat att göra så jag vet inte direkt hur det började. Om det var tjetjensk frihetssträvan att bryta sig loss från OSS eller vad? Ryssarna överreagerade på sedvanligt vis och bombade skiten ur landet. (Färgfoton av ruinstaden Grosny vid den här tiden ser ut att vara i svartvit.)Som sagt elände är alltid en bra grogrund för "ismer" av alla de slag.
Men det är helt klart sedan ett par år tillbaka att samma reaktionära krafter som USA slåss mot i Afghanistan och Irak finns i Tjetjenien. Det byter väl både krigare, kunskap och taktik med varandra.
Och i Tjetjenien som i Afghanistan under sovjet tiden som i Afghanistan nu och Irak m.m. så finns det människor som inte vill ha med dessa bakåtsträvare att göra.
Sonderling
Men det är helt klart sedan ett par år tillbaka att samma reaktionära krafter som USA slåss mot i Afghanistan och Irak finns i Tjetjenien. Det byter väl både krigare, kunskap och taktik med varandra.
Och i Tjetjenien som i Afghanistan under sovjet tiden som i Afghanistan nu och Irak m.m. så finns det människor som inte vill ha med dessa bakåtsträvare att göra.
Jo och det lär väl fortsätta om än i mindre intensiv skala så länge det "långa kriget" fortsätter.Detta är ju en tragisk utveckling av ett tragiskt, utdraget och brutalt krig.
Sonderling
- Dorian grå
- Ny medlem
Jag tror att det rör sig om ett kollonialt krig som har fått religiösa förtecken.
Rysslands intressen i Tjetjenien är nog en del i stormakternas vilja att kontrolloera centralasiens rikliga oljetillgångar. Så ur deras synvinkel rör det sig om ett kollonialt krig. Den ortodoxa tron har dock blivit en viktig beståndsdel i den nyvaknade ryska nationalismen så det är inte konstigt om människor i andra delar av Ryssland, som kanske inte tidigare har betraktat sig som ryska nu gör det eftersom de betraktar sig som ortodoxa och kristna i relation till muslimer.
Att islamistiska strömningar finns bland tjetjenska rebeller är tydligt, men frågan är om det var en religiös konflikt eller en vija att få regionell frihet, i likhet med öst- och centraleuropeiska stater, vilket från ryskt håll möttes av en kolonialstisk vilja att hålla fast vid området som låg till grund för konflikten.
Nu har konflikten religiösa prefenser från både Tjetjenskt och Ryskt håll.
Rysslands intressen i Tjetjenien är nog en del i stormakternas vilja att kontrolloera centralasiens rikliga oljetillgångar. Så ur deras synvinkel rör det sig om ett kollonialt krig. Den ortodoxa tron har dock blivit en viktig beståndsdel i den nyvaknade ryska nationalismen så det är inte konstigt om människor i andra delar av Ryssland, som kanske inte tidigare har betraktat sig som ryska nu gör det eftersom de betraktar sig som ortodoxa och kristna i relation till muslimer.
Att islamistiska strömningar finns bland tjetjenska rebeller är tydligt, men frågan är om det var en religiös konflikt eller en vija att få regionell frihet, i likhet med öst- och centraleuropeiska stater, vilket från ryskt håll möttes av en kolonialstisk vilja att hålla fast vid området som låg till grund för konflikten.
Nu har konflikten religiösa prefenser från både Tjetjenskt och Ryskt håll.
Senast redigerad av 1 Dorian grå, redigerad totalt 8 gånger.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Åtminstone på den tjetjenska sidan kan man nog säga att det är ett religionskrig. Kriget var från början ett frihetskrig men blev snabbt polariserat och islamister fick stor inverkan på kriget. Detta i en region där religionen tidigare haft liten betydelse. Jag skulle nog säga att ryssarna ser det som ett krig mellan två olika folk. Der är tragiskt att kriget även gjort vanliga ryssar så fientliga mot vanliga tjetjener.
/Martin
/Martin
- Dorian grå
- Ny medlem
Jag skulle nog säga att ryssarna ser det som ett krig mellan två olika folk
Läste i en artikel för en tid sedan att den ortodoxa blivit en viktig betsåndsdel i den ryska nationalismen. Utifrån detta (beroende på nämnd artikels korekthet) är det nog i detta fall svårt att avgränsa relogionen från synen på sig själv som ett folk.
Senast redigerad av 1 Dorian grå, redigerad totalt 8 gånger.
Katolicismen?Dorian grå skrev:Läste i en artikel för en tid sedan att katolicismen blivit en viktig betsåndsdel i den rysk nationalismen.
MVH
Hans
Edit - http://www.russianembassy.org/RUSSIA/religion.htm
- Dorian grå
- Ny medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det började med att tjetjenerna, precis som andra folk som ofrivilligt varit en del av Sovjetunionen, ville bli självständiga. Från början var det rent nationalistiska motiv, och Djokhar Dudajev var tjetjensk nationalist, och inte någon fanatisk muslim.sonderling skrev:Ryssarna hamnar alltid i media skugga och kriget började under en period i mitt liv som jag hade annat att göra så jag vet inte direkt hur det började. Om det var tjetjensk frihetssträvan att bryta sig loss från OSS eller vad?
Khattab och andra islamistiska veteraner kom ju redan 1995, fast jag vet inte om den tjetjenske gerillakrigaren i gemen omfamnade salafistisk islam då. Religionen var knappast stark efter så lång tid av kommuniststyre.sonderling skrev:Men det är helt klart sedan ett par år tillbaka att samma reaktionära krafter som USA slåss mot i Afghanistan och Irak finns i Tjetjenien. Det byter väl både krigare, kunskap och taktik med varandra.
Snarare har den muslimska influensen ökat med åren. Doku Umarov (deras nuvarande ledare) sa ju själv att när han kom till Tjetjenien så var det som patriot, och att han är osäker på om han visste hur man bad då. Fast givetvis så är ju hela kriget om religion för de islamistiska frivilliga, som Abu Hafs.
Det är värt att notera att när talibanerna styrde Afghanistan så fanns det en tjetjensk ambassad i Kabul.
Här är en intressant artikel om de utländska krigarnas roll i Tjetjenien: The Rise and Fall of Foreign Fighters in Chechnya
En annan tanke: Säg att västerländska stater plötsligt skulle börja stödja tjetjenerna (moraliskt), eller uttrycka sympati på något sätt. Hur skulle det påverka den islamistiska influensen? I Kosovo så blev väl islamisterna utkastade nästan så fort det västerländska stödet kom?
- Dorian grå
- Ny medlem
Ryssarna kanske inte explicit anser sig slåss för ortodoxin, men utifrån tesen att den ortodoxa tron har fått en förnyad roll i rysk nationalism där den ryska identíteten kopplas till denna, blir en konflikt som berättigas utifrån nationalism, det vill säga att man ser konflikten i Tjetjenien som en konflikt mellan det ryska folket och det tjetjenska folket, delvis religiös.Martin Lundvall skrev:Det första kan jag hålla med om, men inte det andra. På vilket sätt slåss ryssarna för otodoxin?Dorian grå skrev:Nu har konflikten religiösa prefenser från både Tjetjenskt och Ryskt håll.
/Martin
Om påståendet att ortodoxin har fått förnyad mening i rysk identitet inte stämmer så är mina slutsatser som kopplas till detta självklart inte riktiga och jag måste erkänna att jag inte är specifikt insatt utan bara utgår från en enskild text.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag förstår hur du menar men jag anser inte att man kan resonera så. Religionen har blivit viktigare i Ryssland, den ryska kyrkan är enligt vissa undersökningar den offentlig institution som ånjuter störst förtroende av ryssarna.Dorian grå skrev:Ryssarna kanske inte explicit anser sig slåss för ortodoxin, men utifrån tesen att den ortodoxa tron har fått en förnyad roll i rysk nationalism där den ryska identíteten kopplas till denna, blir en konflikt som berättigas utifrån nationalism, det vill säga att man ser konflikten i Tjetjenien som en konflikt mellan det ryska folket och det tjetjenska folket, delvis religiös.
Men att gå så långt som att jämföra det med ett religionskrig från rysk sida är fel. Ser man på hur oomtyckta kaukasier är i Ryssland så är det närmare till hands att säga att det från rysk sida är ett raskrig.
Religionskrig skulle vara som att säga att USA kamp mot Al qaida är ett religionskrig.
/Martin
P.S om du ska citera måste du se till att inte klicka i "Inaktivera BBCode i det här inlägget"
- Dorian grå
- Ny medlem
Martin Lundvall skrev: Men att gå så långt som att jämföra det med ett religionskrig från rysk sida är fel. Ser man på hur oomtyckta kaukasier är i Ryssland så är det närmare till hands att säga att det från rysk sida är ett raskrig.
Religionskrig skulle vara som att säga att USA kamp mot Al qaida är ett religionskrig.
Att det rör sig om ett raskrig verkar logiskt utfrån det du säger.
Med risk att glida ifrån ämnet tror jag att många i USAs högerorienterade kristna grupper har en syn på kriget som berättigat utifrån kristna premisser och George Bush har om jag inte minns fel använt begrepp som "korståg" i sin retorik angående USAs militära inblandning i mellanöstern. Förekommer liknande retorik angående Rysslands krig mot Tjetjenien, och liknande attityder till kriget i religösa ryska grupper?
Även om kriget i första hand inte är religiöst utifrån ryskt håll tror jag att religiös tillhörighet kan bidra till skapandet av den andre (i det här fallet tjetjenier), på samma sätt som kriget ur tjetensk synvinkel kanske inte primärt är ett relgionskrig utan vad som kan ses som ett frihetskrig, men där anslutning till islamistiska tankegångar blir en del i skapandet av Tjetjeniernas andra (i detta fall ryssar).
Där med inte sagt att kriget i första hand är ett religonskrig, vare sig för ryssar eller tjetjenier.
-
Hjalmarsson
- Ny medlem
Det här är en utveckling som man ser överallt bland våra muhammedanska vänner. Det börjar som ett "nationellt" motstånd, som i takt med att det inte funkar övergår till ett "religiöst" motstånd...
Ett par exempel: Tjetjenien (börjar nationellt, men blir allt mer religiöst i takt med att man får ekonomiskt stöd från Saudierna, samt mannar bland jihadister), Bosnien på 90-talet (inte lika entydigt, men tendenserna fanns), Mindanao på Filipinerna (börjar som nationell och kommunistisk rörelse, är nu rent muhammedansk), Palestina (från halvkommunistiska PLO till helmuslimska Hamas), Shiiterna i Libanon (från sekulära Amal-milisen till tokmullorna i Hizbollah), Irak (från Baath till Al-Qaida och Al-Sadr) - och i Thailand kommer vi att få se liknande saker (malajerna/muslimerna i sydprovinserna blir allt mindre malajisk-nationella och allt mer mujaheddin).
En analys av det där kan man sluta sig till ur Keegans History of Warfare, när han talar om fanatismens betydelse för att hålla en militär rörelse igång. Han beskriver i.o.f.s. islams utbredning under 600- till 1100 talen, men parallellerna är tydliga. Vi går från muskler, till sten, till rytteri, till fanatism, till eldkraft (och tydligen tillbaks igen!)
Ett par exempel: Tjetjenien (börjar nationellt, men blir allt mer religiöst i takt med att man får ekonomiskt stöd från Saudierna, samt mannar bland jihadister), Bosnien på 90-talet (inte lika entydigt, men tendenserna fanns), Mindanao på Filipinerna (börjar som nationell och kommunistisk rörelse, är nu rent muhammedansk), Palestina (från halvkommunistiska PLO till helmuslimska Hamas), Shiiterna i Libanon (från sekulära Amal-milisen till tokmullorna i Hizbollah), Irak (från Baath till Al-Qaida och Al-Sadr) - och i Thailand kommer vi att få se liknande saker (malajerna/muslimerna i sydprovinserna blir allt mindre malajisk-nationella och allt mer mujaheddin).
En analys av det där kan man sluta sig till ur Keegans History of Warfare, när han talar om fanatismens betydelse för att hålla en militär rörelse igång. Han beskriver i.o.f.s. islams utbredning under 600- till 1100 talen, men parallellerna är tydliga. Vi går från muskler, till sten, till rytteri, till fanatism, till eldkraft (och tydligen tillbaks igen!)