Försvaret av Väst-Berlin circa 1985

King Kong
Medlem

Försvaret av Väst-Berlin circa 1985

Inlägg av King Kong » 14 augusti 2007, 23:32

Jag har kikat lite på försvaret av Väst-Berlin under det kalla kriget.

Enligt vissa uppgifter så skulle, i händelse av krig, Väst-Berlin snabbt besättas av förband ur huvudsakligen den Östtyska armén (NVA) och truppkontigenterna från NATO nedkämpas på någon dag.

De amerikanska, brittiska och franska förbanden baserade i Berlin avsåg att hålla ut uppemot 10 dagar, eventuellt mer.

Det enda Sovjetiska förband som dyker upp är den 6. Självständiga Motoriserade Skyttebrigaden, som skulle slå sig fram över Brandenburger Tor längs Strasse der 17 Juni mot Kaiserdamm Brücke.

...men vem hade stått på andra sidan Brandenburger Tor? Amerikanerna eller britterna?

:D

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 15 augusti 2007, 07:01

I princip hörde väl området väster om Brandenburger Tor till den brittiska ockupationszonen, men vilka planer man hade för försvaret av Västberlin, vet jag inte.

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem

Inlägg av Johan Olofsson » 15 augusti 2007, 07:16

Försvar?

Trupper hade nog gjort bättre nytta nån annanstans.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 15 augusti 2007, 12:56

Johan Olofsson skrev:Försvar?

Trupper hade nog gjort bättre nytta nån annanstans.
Det är klart, att man inte hade för avsikt att ha stora trupper i Västberlin. Försvaret av Västberlin grundade sig på "first strike" doktrinen. Visserligen var den doktrinen aldrig uttalad, men man förnekade heller aldrig, att man eventuellt kunde slå tillbaka med kärnvapen, i fall av ett angrepp mot Västeuropa.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 15 augusti 2007, 13:06

G:son skrev:I princip hörde väl området väster om Brandenburger Tor till den brittiska ockupationszonen, men vilka planer man hade för försvaret av Västberlin, vet jag inte.
Tror inte några sådana planer offentliggjorts heller, men tänkte att det kanske var någon som visste..., från vad jag förstår så skulle britterna evakuera de västra delarna av Berlin, inkl Gatow flygplatsen och Spandau, dra sig tillbaka över Hevel och försvara området runt Tiergarten..., vilket betyder att den britiska brigaden alltså måste försvara mot både väst och öst, medan Fransmännen håller ställningarna i norr, och amerikanerna i söder....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 september 2007, 11:11

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 september 2007, 15:11

Garnisonen i Västberlin hade en fredstida snarare än krigstida funktion. Den var helt enkelt där för att se till att Sovjetunionen eller DDR helt sonika inte bara marscherade in och "återförenade" Berlin utan att skjuta ett skott någon annanstans. NATO skulle du tvingas att antingen acceptera läget eller vidta någon sorts offensiv motåtgärd. Och före "Flexible response" fanns helt enkelt ingen sådan trovärdig motåtgärd.

Blev det väl krig, var det väl bara att gräva ned sig och kämpa på. Men var kriget ett faktum hade ju redan Västberlin förlorat sin politiska betydelse.

Mjölner
Medlem

Re: Försvaret av Väst-Berlin circa 1985

Inlägg av Mjölner » 13 september 2007, 22:09

King Kong skrev:Jag har kikat lite på försvaret av Väst-Berlin under det kalla kriget.

...men vem hade stått på andra sidan Brandenburger Tor? Amerikanerna eller britterna?
Jag har någon gång läst (fråga mig inte var) att Warsawapaktens strategi var att sovjetiska styrkor främst skulle användas mot britterna då de ansågs vara de skickligaste/bästa motståndarna medan östtyska (och ev polska) förband skulle ta sig an amerikanerna. (Röda Armén skulle även bekämpa de västtyska förbanden för att undvika att väst- och östtyska förband skulle behöva slåss mot varandra).

Givetvis skulle NVA och polackerna backas upp av sovjetiskt flyg och kattegori-B styrkor i görligaste mån, men kattegori-A förbanden var (enligt vad jag läste) öronmärkta för att sättas in mot britterna.

...så min gissning är att det var britter som väntade på andra sidan Brandenburger Tor.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 13 september 2007, 22:43

Den vâstliga miltära närvaron hade med all sannolikhet och fôr allt vi vet den mer symboliska funktion som redan understrukits nâmligen att omôjliggôra ett enkelt annekterade av Västberlin. Regelrâtt strid/försvar av Västberlin hade rent militärt varit utsiktslöst. Jag har svârt att tânka mig östsidan sâ korkad att de varit betänkta att starta den sortens gatustrider mitt inne i en miljonstad. I hypotsen storkrig mellan öst och vâst hade Västberlin ingen egentlig betydelse.
Den förnuftigaste östtaktiken hade sannolikt bestâtt i att lâmna Västberlin i fred. Det var sâ de allierade gjorde med en del tyska garnisoner i Frankrike. De lämnades att s.d.h. "vissna pâ kvisten". Tids nog brukar sedan frukten falla till marken.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 september 2007, 10:34

Mjölner skrev:(Röda Armén skulle även bekämpa de västtyska förbanden för att undvika att väst- och östtyska förband skulle behöva slåss mot varandra).
Du blandar inte ihop den tysk-tyska gränszonen med Berlin? Berlins ockupationsstatus skiljde sig från BRD och det fanns inga västtyska arméförband i Västberlin (invånarna var också undantagna från värnplikt).

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 september 2007, 10:43

Jag vill minnas att det fanns ett scenario i spelet jag nämde tidigare då det åkte väldigt många unga kortklippta män från Västtyskland på semster i Västberlin.

MVH

Hans

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 14 september 2007, 11:29

Jo, men vad du minns frân ett (mer eller mindre pâhittat) spel och hur det faktiskt var kan ju vara tvâ skilda saker. Västberlin och Västtyskland hade som redan pâpekats helt olika status. Västberlin hade en politisk/symbolisk betydelse fôr östsidan men knappast nâgon militär.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 september 2007, 11:52

Jag kanske var otydlig. Det var ett fejkat scenario, kanske bara för att få lite spelbalans, då Västyskarna bröt mot fördraget och skickade diskret in trupp i Västberlin. Detta skedde mig veterligen aldrig i verkligheten.

MVH

Hans

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 14 september 2007, 12:57

Nä, och lika bra var kanske det. Västtyskland hade ingenting med Västberlin att skaffa. Hela Berlin utgjrode fram till âterföreningen en ockupationszon.
När Tyskland sâ smâningom enades krävde detta medverkan av de sex makterna DDR, BRD, Frankrike, Storbrittannien, Sovjetunionen och USA.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 september 2007, 13:15

De hade räckt med endast fyra - ockupationsmakterna - för att avsluta Berlins ockupationsstatus :)

Enandet av själva Tyskland (förutom Berlin) krävde inget formellt godkännande av segrarmakterna eftersom samtliga hade förklarat ockupationen av sina zoner avslutad 1948-49.

Skriv svar