Ramlade över en artikel i Svenska Dagbladet som tog upp ett dokument som Expressen tagit del av, att östtyska säkerhetstjänsten, Stasi, drev en egen mordutredning kring Olof Palme.
Vidare skriver de också att de fastnade för Amir Heidari som bodde i Sverige och var utpekad som en utav Europas största organisatörer utav människosmuggling.
Jag var bara en liten pilt då Olof Palme dog, men den här artikeln slår mig i huvudet som en gravad lax.
Stasi utredde mordet på Olof Palme?!
Nu vet jag naturligtvis inte hur tillförlitliga källorna är och hyser inget större värde på nyheter som bland annat Expressen håller sig med. Men när SvD i princip använder Expressen som källa vet jag inte riktigt på vilket ben jag skall stå.
Om nu Stasi utredde mordet kan man börja undra vilka fler säkerhetstjänster som gjorde det.
Edit:
Hittade nu igen artikeln som Expressen hade på nätet på sin hemsida.
Expressen
Stasi och Palmemordet
- David Asplund
- Medlem
Det lär du inte få reda på i första taget. It's classified!... Eller du menar andra östländer... där regimer har fallit. Skiljer sig ändå mot DDR eftersom ingen bygger vidare på Stasiarkiven medan t.ex. andra östländers arkiv fortfarande kan utgöra vitala delar av deras säkerhetstjänst. De har inte varit delade. Bara spånar...Om nu Stasi utredde mordet kan man börja undra vilka fler säkerhetstjänster som gjorde det.
Det är väl egentligen inte så konstigt att andra länders säkerhetstjänster utredde mordet på Palme. Ett mord på en Europeisk statsman mitt under kalla kriget torde ju ha fått ett antal flaggor att gå i topp, tänk bara på terrorhot, mistänkta invasionsplaner etc. och listan på orsaker för utredningar kan göras i princip hur lång som helst. Att inte utreda torde väl snarast ha varit snudd på tjänstefel.
/a
/a
- David Asplund
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Söker man på Stasi och Palme får man snabbt upp att det inte är Expressens uppgifter utan att historikern Leif Björkman och hans uppgifter kommer i sin tur från en bok han arbetar på. Han har lämnat över uppgifterna till Palmegruppen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 31&rss=145
/Martin
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 31&rss=145
/Martin