Västtysk flotta i Östergötlands skärgård??

Skriv svar
bobben
Medlem

Västtysk flotta i Östergötlands skärgård??

Inlägg av bobben » 8 oktober 2007, 21:14

Tar mig friheten att starta en ny tråd av detta, i mitt tycke intressanta men negligerade inlägg av Giggegubb, 06 oktober 2007 kl. 20:15 i den tidigare tråden "Ubåtsjakt i Svenska Farvatten".
Giggegubb skrev:Läste en intressant sak i marinens vittnesberättelser från kalla kriget "Rätt sort, för sent, för få". säger
Kmd 1gr Benkt O'Konor
"En annan sak som fanns med i IMK (Intruktioner för Marinen i Krig)var på 50-talet ett direktiv från marinkommandochefor att förbereda basering av den västtyska flottan i Östergötlandsskärgård i fall de skulle bli av med sina egna basområden vid en snabb rysk frammarsch"

Källa: Rätt sort, för sent, för få, marinens avvägningsfrågor under kalla kriget. Vittnesseminarum

Även detta kan ha varit skäl för ryska ubåtskränkningar
Kommer ihåg nåt inrikespolitiskt debatterande på 80-talet, när militären vidgick att man förberedde för ett tidigt samarbete med BRDs Marinefliegers (Tornados... 8-) ) vid skymmningsläge. Nån som vet mer?[/quot

1. Någon som vet mer? Källan finns inte omnämd på nätet. Finns något tryckt?

2. Hur stor var Bundesmarine vid denna tid?

3. Om detta är sant, förberedes denna gruppering fysiskt med lagring av drivmedel, reservdelar, amm? I vilken utsträckning gick svenska minor, torpeder, granater att använda på Nato/Bundesmarine fartyg?

4. Om Bundesmarine? Var även den Danska och/eller Royald Navy involverad/planerad?

5. Var även Marinefliegers Tornados planerade för start från Svenskt territorium för attack mot WP-mål i Östersjön? Vart i så fall? Förberedelser??

6. Vem skulle svara för Luftskyddet av Bundesmarine? Sverige och/eller Nato? Hur?

7. Skulle inte en sådan gruppering, (förutom att vara ett klart neutralitetsbrott, men den debatten och hycklet kan vi här lämna därhän i denna tråd), göra Östergötlands skärgård till ett klart potent mål för WPs kärnvapen?

8. Varför Östergötlands skärgård? Varför inte Karlskrona??? Hävringe??? Hårsfjärden???

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 oktober 2007, 09:43

Det fanns redan ett färdigt basområde i Östergötlands skärgård (Orrbasen) som var förberett för Svenska Marinen.

Jag tror inget lagrades men men vissa saker som 40mm ammo, drivmedel, torpeder, aurakraketer, 533cm torpeden är ju enstandard kaliber fanns ju också i svenska flottan.

Ögds skärgård därför den låg på lagom avstånd från de svenska utgångslägena runt stockholm och karlskrona.

Här är inbjudan till mötet om Sverige under kalla kriget. Mina svar är dock rena gissningar, jag har inte sett mer om detta än det som jag citerat från boken.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Re: Västtysk flotta i Östergötlands skärgård??

Inlägg av FNP » 9 oktober 2007, 15:46

bobben skrev:
Kommer ihåg nåt inrikespolitiskt debatterande på 80-talet, när militären vidgick att man förberedde för ett tidigt samarbete med BRDs Marinefliegers (Tornados... 8-) ) vid skymmningsläge. Nån som vet mer?[/quot
Min minnesbild skiljer sig markant från din. Vad jag minns togs det tyska marinflygets ombeväpning från F-104 till Tornado upp som slagträ i kriget om försvarsanslaget mellan försvarsgrenarna.

Någon av dessa otaliga "säkerhetspolitiska experter" (blir man det när man hittat Jane´s Fighting Ships i Universitetsbibliotekets bokhylla?) framhöll att NU! minsann blev kustinvasion mot Sverige omöjlig i ty den skulle sopas bort av dessa "helt nynskaffade" Tornados! (I själva verket hade ombeväpningen skett flera år tidigare) Denna "sanning" dök märkligt nog upp ungefär samtidigt som anskaffning av JAS delserie 2 och omsättning av flottans ytattackförband diskuterades....

I Sverige blev den journalistiska slutsatsen därmed, att någon omsättning av den svenska ytattacken inte behövdes, eftersom Sverige ju alltså skyddades av MFG 1 och 2!

Huruvida någon svensk officer gjorde något officiellt uttalande om detta låter jag var osagt, men säkerligen försegick det vanliga krypskyttet försvarsgrenarna emellan.

Det är väl i och för sig tänkbart att inom ramen för ett förklarat (eller konstaterat) storkrig mellan NATO och WP, så skulle det naturligtvis ligga i NATOs intresse att så mycket special- och överskeppningstonnage som möjligt sänktes så långt borta i från Bälten som möjligt. Därmed är inte sagt att man med någon automatik skulle satt sitt attackflyg i en operation för att skydda Sverige. NATOs förpliktelser och stridskrafter var i första hand alltid
till för medlemmarna.[/quote]

Skriv svar