Svenskar var inte bara spioner och nyttiga idioter
Svenskar var inte bara spioner och nyttiga idioter
"Jag var dubbelagent"
Svensk Handels vd Dag Klackenberg har varit med om tuffare tag än den pågående striden med industrin och Svenskt Näringsliv. För DI Weekend avslöjar
bokhandlaren och den före detta UD-tjänstemannen att han under 13 år arbetade som dubbelagent. ”Det fanns en hel liten fabrik för att tillverka falska hemligheter. Jag var bara ett redskap för att sätta dit spionen.”
Det känns som rena spionromanen när Dag Klackenberg släpper bomben om sina 13 år som dubbelagent där vi sitter och fikar, inklämda i personalrummet i hans senaste förvärv – bokhandeln Klackenbergs Böcker & Papper i Stockholmsförorten Vällingby.
Själv är han lugn som en filbunke och som vanligt välformulerad:
"Jodå, det var lite spännande och roligt mot den i övrigt långsamma tillvaron på UD", berättar han utan omsvep mellan vaniljmunken och wienerbrödet.
Dag Klackenberg kvalade in som aspirant på utrikesdepartementet 1974 och slutade 27 år senare som expeditionschef med ambassadörs ställning. Utan att förirra oss i UD:s nomenklatur konstaterar vi att han vid det laget var en tung doldis med såväl formell som informell makt.
Att han under halva UD-karriären var dubbelagent, därtill en framgångsrik sådan, har fram till nu varit en väl bevarad hemlighet.
Dag Klackenberg hade under agentåren 1975–1988 regelbunden kontakt med personer från dåvarande Sovjetunionen och andra länder inom Warszawapakten.
"Till en början sågs vi hemma i min lägenhet i Solna eller på krogar runt om i Stockholm. Men allteftersom jag steg i graderna på båda sidor ökade manöverutrymmet, och mot slutet kunde kontakterna skötas utan personliga möten. De trodde förstås att jag jobbade åt östblocket när jag i själva verket stod i svenska statens tjänst", säger han.
Kontraspionaget gick ut på att plantera desinformation hos främmande makt, som det heter på Säpospråk.
"Det knepiga var att vara lojal mot det faktum att man var falsk, men det gällde att ljuga trovärdigt och ha ett väldigt gott minne."
Så du har hittat på en massa hemligheter?
"Inte jag personligen. Det fanns en hel liten fabrik för att tillverka falska hemligheter. Jag var bara ett redskap för att sätta dit spionen. Arbetet som dubbelagent är också det enda där jag inte kunnat ställa frågan varför, utan fått finna mig i att leverera utan att känna till sammanhanget."
"Poängen var att svenska staten senare kunde se var i samhället som den fejkade informationen dök upp, vilket ledde till en rad utvisningar. De avslöjade spionerna hade diplomatisk immunitet och kunde därför inte åtalas."
Vilka fler känner till ditt forna dubbelliv?
"Det är några stycken, men exakt vilka kan jag inte berätta i dag."
Dag Klackenberg vill heller inte gå in på vem som värvade honom, på vilka grunder eller vad de falska rapporterna innehöll.
Så varför berättar du det här just nu?
"När så här många år har gått och tidigare hemligstämplade arkiv öppnas, kommer uppgifterna förr eller senare ut. Då föredrar jag att ta kommandot över åtminstone mina insatser, även om det sprack till slut."
Gjorde du bort dig och blev avslöjad?
"Jag vet inte i detalj vad som hände på slutet. Men jag gjorde absolut inte bort mig utan fick mycket beröm. De personer som jag så att säga samarbetade med utvisades och till slut blev det väl ’mission completed’."
Slut tog det i alla fall 1988. Året därpå kom John le Carrés bästsäljare Ryska huset. Spionthrillern handlar om en brittisk bokförläggare som dras in i det ryska spionaget och filmatiserades senare med Sean Connery och Michelle Pfeiffer i huvudrollerna.
Dag Klackenberg har varken läst boken eller sett filmen.
"Jag behövde liksom inte göra det. Däremot har jag läst Spionen som kom in från kylan, men den kom ju ut redan 1963", konstaterar han.
Några år senare var Dag Klackenberg riggad och klar för att ta över som ny Säpochef. Säkerhetspolisen hade i all tysthet lobbat för ett chefsbyte och den Carl Bildt-ledda regeringen var snart ense om att Dag Klackenberg var som klippt och skuren för jobbet. Men utnämningen stoppades i sista stund av oppositionen.
"Även Säpos personal var positiv och två borgerliga partiledare hann gratulera mig innan socialdemokraterna sa nej."
Om s-beslutet berodde på Dag Klackenbergs forna agenttid eller på vilka socialdemokrater som tillfrågades, vet han inte.
"Jag tror att det var Thage G Peterson, som efter maktskiftet 1994 blev försvarsminister, som sa nej. Hade man frågat Odd Engström eller Pierre Schori hade utgången troligen blivit en annan."
Dag Klackenberg säger det inte rent ut men det märks att han fortfarande skulle ha velat ha Säpojobbet som Anders Eriksson kom att få. Eller snarare: han låter det märkas.
Ty en före detta dubbelagent och diplomatdrillad förhandlingsräv vet exakt vad han gör och säger, samtidigt som han behärskar konsten att umgås lätt och rätt.
Själv anser han att det verkliga mästerskapet ligger i att kunna hantera oväntade situationer. "Om kriget" av den tyske generalen Carl von Clausewitz är hans absoluta favoritbok:
"Den är inte lättläst men borde vara varje ledares bibel."
Det militärteoretiska verket handlar om vad huvudpersonen gör när hans planer ständigt sätts ur spel, som när han hade tänkt gräva en skyttegrav och regnet öser ned så att överlevnadsstrategin försvinner i en lerig sörja.
"Ett helt kapitel handlar därför om konsten att inta en bergsskreva. Jag är nog en av de få i Sverige som läst hela boken. Fyra gånger", säger Dag Klackenberg med ett stänk av triumf.
Lärdomarna från agentåren har även kommit väl till pass i hans civila karriär: "Jag är noga med rollerna, rekryterar aldrig kompisar och agerar utifrån vad som kan hända härnäst, i morgon, om sex eller tolv månader."
2001 fick Dag Klackenberg nog av UD och sa upp sig för att bli vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.
"Folk på UD spekulerade vilt i vad jag hade gjort för hemskt för att åka ut, och dessutom bli något i deras ögon så oglamouröst som talesman för landets handlare. Att sluta frivilligt finns inte i den världen."
Dag Klackenberg har inga problem med att bryta mot traditionerna och är i dag allt annat än en doldis. Förra våren hyllades han i medierna som en folkhjälte när han trotsade förbudet från Svenskt Näringslivs övriga förbund och under strejkhot skrev på löneavtalet med låglöneförbundet Handels.
Direktörerna på Svenskt Näringsliv var inte lika hänförda, och den forne diplomaten åkte ut i kylan så det visslade om det. Dag Klackenberg har tidigare talat om både "rektorsförhör" hos Svenskt Näringslivs vice vd och avtalsgeneral Jan-Peter Duker och "klasstryk" av kollegerna.
Orsaken var att handelsavtalet ansågs – och på många håll fortfarande anses – förstöra för övriga sektorer med sina högre procenttal än industrins.
Men Dag Klackenberg viftar bort uppståndelsen.
"Äh, den där kalabalikveckan har jag för länge sedan lagt bakom mig."
Intervjun i sin helhet kan du läsa i pappersutgåvan av DiWEEKEND
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter
Intressant, finns det fler och finns det mer uppgifter om detta?
MVH
Hans
Svensk Handels vd Dag Klackenberg har varit med om tuffare tag än den pågående striden med industrin och Svenskt Näringsliv. För DI Weekend avslöjar
bokhandlaren och den före detta UD-tjänstemannen att han under 13 år arbetade som dubbelagent. ”Det fanns en hel liten fabrik för att tillverka falska hemligheter. Jag var bara ett redskap för att sätta dit spionen.”
Det känns som rena spionromanen när Dag Klackenberg släpper bomben om sina 13 år som dubbelagent där vi sitter och fikar, inklämda i personalrummet i hans senaste förvärv – bokhandeln Klackenbergs Böcker & Papper i Stockholmsförorten Vällingby.
Själv är han lugn som en filbunke och som vanligt välformulerad:
"Jodå, det var lite spännande och roligt mot den i övrigt långsamma tillvaron på UD", berättar han utan omsvep mellan vaniljmunken och wienerbrödet.
Dag Klackenberg kvalade in som aspirant på utrikesdepartementet 1974 och slutade 27 år senare som expeditionschef med ambassadörs ställning. Utan att förirra oss i UD:s nomenklatur konstaterar vi att han vid det laget var en tung doldis med såväl formell som informell makt.
Att han under halva UD-karriären var dubbelagent, därtill en framgångsrik sådan, har fram till nu varit en väl bevarad hemlighet.
Dag Klackenberg hade under agentåren 1975–1988 regelbunden kontakt med personer från dåvarande Sovjetunionen och andra länder inom Warszawapakten.
"Till en början sågs vi hemma i min lägenhet i Solna eller på krogar runt om i Stockholm. Men allteftersom jag steg i graderna på båda sidor ökade manöverutrymmet, och mot slutet kunde kontakterna skötas utan personliga möten. De trodde förstås att jag jobbade åt östblocket när jag i själva verket stod i svenska statens tjänst", säger han.
Kontraspionaget gick ut på att plantera desinformation hos främmande makt, som det heter på Säpospråk.
"Det knepiga var att vara lojal mot det faktum att man var falsk, men det gällde att ljuga trovärdigt och ha ett väldigt gott minne."
Så du har hittat på en massa hemligheter?
"Inte jag personligen. Det fanns en hel liten fabrik för att tillverka falska hemligheter. Jag var bara ett redskap för att sätta dit spionen. Arbetet som dubbelagent är också det enda där jag inte kunnat ställa frågan varför, utan fått finna mig i att leverera utan att känna till sammanhanget."
"Poängen var att svenska staten senare kunde se var i samhället som den fejkade informationen dök upp, vilket ledde till en rad utvisningar. De avslöjade spionerna hade diplomatisk immunitet och kunde därför inte åtalas."
Vilka fler känner till ditt forna dubbelliv?
"Det är några stycken, men exakt vilka kan jag inte berätta i dag."
Dag Klackenberg vill heller inte gå in på vem som värvade honom, på vilka grunder eller vad de falska rapporterna innehöll.
Så varför berättar du det här just nu?
"När så här många år har gått och tidigare hemligstämplade arkiv öppnas, kommer uppgifterna förr eller senare ut. Då föredrar jag att ta kommandot över åtminstone mina insatser, även om det sprack till slut."
Gjorde du bort dig och blev avslöjad?
"Jag vet inte i detalj vad som hände på slutet. Men jag gjorde absolut inte bort mig utan fick mycket beröm. De personer som jag så att säga samarbetade med utvisades och till slut blev det väl ’mission completed’."
Slut tog det i alla fall 1988. Året därpå kom John le Carrés bästsäljare Ryska huset. Spionthrillern handlar om en brittisk bokförläggare som dras in i det ryska spionaget och filmatiserades senare med Sean Connery och Michelle Pfeiffer i huvudrollerna.
Dag Klackenberg har varken läst boken eller sett filmen.
"Jag behövde liksom inte göra det. Däremot har jag läst Spionen som kom in från kylan, men den kom ju ut redan 1963", konstaterar han.
Några år senare var Dag Klackenberg riggad och klar för att ta över som ny Säpochef. Säkerhetspolisen hade i all tysthet lobbat för ett chefsbyte och den Carl Bildt-ledda regeringen var snart ense om att Dag Klackenberg var som klippt och skuren för jobbet. Men utnämningen stoppades i sista stund av oppositionen.
"Även Säpos personal var positiv och två borgerliga partiledare hann gratulera mig innan socialdemokraterna sa nej."
Om s-beslutet berodde på Dag Klackenbergs forna agenttid eller på vilka socialdemokrater som tillfrågades, vet han inte.
"Jag tror att det var Thage G Peterson, som efter maktskiftet 1994 blev försvarsminister, som sa nej. Hade man frågat Odd Engström eller Pierre Schori hade utgången troligen blivit en annan."
Dag Klackenberg säger det inte rent ut men det märks att han fortfarande skulle ha velat ha Säpojobbet som Anders Eriksson kom att få. Eller snarare: han låter det märkas.
Ty en före detta dubbelagent och diplomatdrillad förhandlingsräv vet exakt vad han gör och säger, samtidigt som han behärskar konsten att umgås lätt och rätt.
Själv anser han att det verkliga mästerskapet ligger i att kunna hantera oväntade situationer. "Om kriget" av den tyske generalen Carl von Clausewitz är hans absoluta favoritbok:
"Den är inte lättläst men borde vara varje ledares bibel."
Det militärteoretiska verket handlar om vad huvudpersonen gör när hans planer ständigt sätts ur spel, som när han hade tänkt gräva en skyttegrav och regnet öser ned så att överlevnadsstrategin försvinner i en lerig sörja.
"Ett helt kapitel handlar därför om konsten att inta en bergsskreva. Jag är nog en av de få i Sverige som läst hela boken. Fyra gånger", säger Dag Klackenberg med ett stänk av triumf.
Lärdomarna från agentåren har även kommit väl till pass i hans civila karriär: "Jag är noga med rollerna, rekryterar aldrig kompisar och agerar utifrån vad som kan hända härnäst, i morgon, om sex eller tolv månader."
2001 fick Dag Klackenberg nog av UD och sa upp sig för att bli vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.
"Folk på UD spekulerade vilt i vad jag hade gjort för hemskt för att åka ut, och dessutom bli något i deras ögon så oglamouröst som talesman för landets handlare. Att sluta frivilligt finns inte i den världen."
Dag Klackenberg har inga problem med att bryta mot traditionerna och är i dag allt annat än en doldis. Förra våren hyllades han i medierna som en folkhjälte när han trotsade förbudet från Svenskt Näringslivs övriga förbund och under strejkhot skrev på löneavtalet med låglöneförbundet Handels.
Direktörerna på Svenskt Näringsliv var inte lika hänförda, och den forne diplomaten åkte ut i kylan så det visslade om det. Dag Klackenberg har tidigare talat om både "rektorsförhör" hos Svenskt Näringslivs vice vd och avtalsgeneral Jan-Peter Duker och "klasstryk" av kollegerna.
Orsaken var att handelsavtalet ansågs – och på många håll fortfarande anses – förstöra för övriga sektorer med sina högre procenttal än industrins.
Men Dag Klackenberg viftar bort uppståndelsen.
"Äh, den där kalabalikveckan har jag för länge sedan lagt bakom mig."
Intervjun i sin helhet kan du läsa i pappersutgåvan av DiWEEKEND
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter
Intressant, finns det fler och finns det mer uppgifter om detta?
MVH
Hans
Såvitt jag förstod det så är detta första gången Dag Klackenberg berättar om sin roll som dubbelspion, men nog fanns det fler dubbelagenter. I P3 Dokumentärs program om IB-affären säger till och med Gunnar Ekberg att rutinen var att om Sovjetunionen kontaktade någon och denne i sin tur kontaktade SÄPO så lät man 'om personens psyke tillät det' denne bli en dubbelagent.
Finns visserligen inga skäl att betvivla Klackenbergs historia - men det är underligt att Sovjet trodde sig kunna värva en sådan som Klackenberg. 1974, året innan han blev värvad, var han till exempel vice ordförande i Fria Moderata Studentförbundet och har väl aldrig stuckit under stol med sina borgerliga värderingar.
Finns visserligen inga skäl att betvivla Klackenbergs historia - men det är underligt att Sovjet trodde sig kunna värva en sådan som Klackenberg. 1974, året innan han blev värvad, var han till exempel vice ordförande i Fria Moderata Studentförbundet och har väl aldrig stuckit under stol med sina borgerliga värderingar.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Jag vill inte vara elak, men om inte Klackenberg passar in på rurikens nyttiga idioter, vem gör det då?
Tore Forsberg i dagens uppföljningsartikel
Tore Forsberg i dagens uppföljningsartikel
Mest verkar det som om DK tyckt att det skulle varit spännande att bli spion trots den för det omöjliga bakgrunden han hade och istället använde SÄPO honom just som nyttig idiot. Dvs Forsberg angav honom för Bergling för att se vad som hände och nu har Forsberg lite dåligt samvete och berömmer Klackenbergs "insats". Klackenberg verkar inte ha förstått något på hela tiden fram tills idag...Allt det här hände när kalla kriget var som kallast. Jag berättade naturligtvis ingenting då för Dag, utan bedrev ett elakt spel med honom som redskap. Efter att vi hade hittat Moskvas perfekt placerade källa var Dag Klackenberg förstås bränd som dubbelagent och blev tvungen att offras.
En 'nyttig idiot' är en person som av dumhet tror sig agera i eget intresse, men som istället luras att agera för andra intressen. Typexemplet brukar vara de "fredsidealister" i Västeuropa som trodde sig samarbeta med ryska diplomater för att upprätthålla goda diplomatiska förbindelser men egentligen gick i den sovjetiska militära underrättelsetjänstens ledband.Olof Trätälja skrev:Jag vill inte vara elak, men om inte Klackenberg passar in på rurikens nyttiga idioter, vem gör det då?
Tore Forsberg i dagens uppföljningsartikelMest verkar det som om DK tyckt att det skulle varit spännande att bli spion trots den för det omöjliga bakgrunden han hade och istället använde SÄPO honom just som nyttig idiot. Dvs Forsberg angav honom för Bergling för att se vad som hände och nu har Forsberg lite dåligt samvete och berömmer Klackenbergs "insats". Klackenberg verkar inte ha förstått något på hela tiden fram tills idag...Allt det här hände när kalla kriget var som kallast. Jag berättade naturligtvis ingenting då för Dag, utan bedrev ett elakt spel med honom som redskap. Efter att vi hade hittat Moskvas perfekt placerade källa var Dag Klackenberg förstås bränd som dubbelagent och blev tvungen att offras.
Om du hävdar att Klackenberg skulle varit en nyttig idiot får du nog specificera i vilket intresse Klackenberg trodde sig agera och i vilket intresse han egentligen agerade - och hur dessa intressen skulle skiljt sig åt?
Att Klackenberg själv inte visste något om det bakomliggande spelet erkänner han ju utan omsvep - men att den enskilde 'agenten' inte har kapacitet eller möjlighet att agera mastermind i säpos strategier gör ju inte denne till en utnyttjad idiot.
Sedan är ju 'Stig Bergling'-vinkeln något journalisterna lagt till som en spin-off för att kunna skriva ytterligare en artikel och skall nog tas med en stor nypa salt.
Nu går vi visserligen bort från ämnet, men om jag minns rätt så visste Säpo att det fanns en läcka och hade sina blickar riktade mot Bergling, men han greps av Mossad efter ett besök i Libanon och överlämnades till Sverige.gostap skrev:Var det inte så att det egentligen var Mossad som tipsade om Berling?
Klackenbergs insats var väl på sin höjd att Bergling hade tillgång till den falska information som planterats genom Klackeberg.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Tyckte förstås att det framgick av min föregående kommentar samt var uppenbart från artiklarna. Men för att då göra det riktigt tydligt så har ju Klackenberg fram tills idag gått runt och trott att han om inte var spion så i varje fall desinformatör. Något som han uppenbarligen aldrig kunnat vara med sin bakgrund men som han helt enkelt inte förstått. Istället har han kanske nyttjas som någon enkel bricka vid enskilt tillfälle. Läs vad Forsberg skriver.Wooster skrev: En 'nyttig idiot' är en person som av dumhet tror sig agera i eget intresse,
....
Om du hävdar att Klackenberg skulle varit en nyttig idiot får du nog specificera i vilket intresse Klackenberg trodde sig agera och i vilket intresse han egentligen agerade - och hur dessa intressen skulle skiljt sig åt?
Det tror jag inte, jag tror att det snarare är Forsberg som velat hjälpa Klackenberg genom att ge honom någon form av kred. Synnerligen tveksamt dock om SÄPO verkligen skulle kunnat dragit några slutsatser på grund av att ryssarna ändrade till ett mer förhörslikt beteende mot Klackenberg..... Vem skulle inte gjort det alldeles utan Berglings hjälp? Bergling kom de nog, som nämnts, åt på helt annat vis.Wooster skrev:Sedan är ju 'Stig Bergling'-vinkeln något journalisterna lagt till som en spin-off för att kunna skriva ytterligare en artikel och skall nog tas med en stor nypa salt.
Jag har visserligen svårt att hänga med dig i dina påståenden, men ditt resonemang verkar snarare gå ut på att få ut någon gammal oförätt mot Klackenberg genom att använda nedvärderande ord än att driva någon egentlig tes om Klackenbergs insatser.Olof Trätälja skrev: Tyckte förstås att det framgick av min föregående kommentar samt var uppenbart från artiklarna. Men för att då göra det riktigt tydligt så har ju Klackenberg fram tills idag gått runt och trott att han om inte var spion så i varje fall desinformatör. Något som han uppenbarligen aldrig kunnat vara med sin bakgrund men som han helt enkelt inte förstått. Istället har han kanske nyttjas som någon enkel bricka vid enskilt tillfälle. Läs vad Forsberg skriver.
Klackenberg sa i en tidningsintervju att han blivit kontaktad av diplomater från Sovjetunionen och sedan låtit sig bli dubbelagent för Säpo genom att vidarebefodra desinformation. Det är ett ganska modest yttrande som tyder på en ganska nykter syn på sin egen insats - den var i det stora hela ganska ringa.
Du hävdar då först att han skulle varit en "nyttig idiot" som tydligen trodde han gick i Säpos intressen, utan att klargöra vems intressen han egentligen gått i. Och sedan att han inte alls varit agent åt Säpo, utan blivit nyttjad av Säpo? Att vara agent åt en säkerhetstjänst (förutom i James Bond filmer) innebär att säkerhetstjänsten kan nyttja en för olika enklare sysslor..
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Ähh fåna dig inte. Jag känner givetvis inte Klackenberg eller ägnar mig åt andra mystiska konspirationer. Däremot tyckte jag att jag i ett historiskt debattforum kunde kommentera i en tråd som öppnats med anledning av att Klackenberg själv går ut i tidningarna och berättar om sitt "spioneri" och att han vill "ta kommandot över" historieskrivningen.Wooster skrev:Jag har visserligen svårt att hänga med dig i dina påståenden, men ditt resonemang verkar snarare gå ut på att få ut någon gammal oförätt mot Klackenberg genom att använda nedvärderande ord än att driva någon egentlig tes om Klackenbergs insatser.Olof Trätälja skrev: Tyckte förstås att det framgick av min föregående kommentar samt var uppenbart från artiklarna. Men för att då göra det riktigt tydligt så har ju Klackenberg fram tills idag gått runt och trott att han om inte var spion så i varje fall desinformatör. Något som han uppenbarligen aldrig kunnat vara med sin bakgrund men som han helt enkelt inte förstått. Istället har han kanske nyttjas som någon enkel bricka vid enskilt tillfälle. Läs vad Forsberg skriver.
Sa han verkligen det? Var det inte snarare Forsberg som sa att det var det normala? Hur just Klackenberg blivit "värvad" har inte vad jag sett framgått någonstans. Har du någon länk?Wooster skrev:Klackenberg sa i en tidningsintervju att han blivit kontaktad av diplomater från Sovjetunionen och sedan låtit sig bli dubbelagent för Säpo .....
För mig föreföll det uppenbart vad jag skrev och menade i mitt första inlägg och det är inte en uppfattning jag ändrat. Vad din tolkning av mitt första inlägg beror på överlåter jag åt intresserande (troligen få) att själva värdera.Wooster skrev:Du hävdar då först att han skulle varit en "nyttig idiot" som tydligen trodde han gick i Säpos intressen, utan att klargöra vems intressen han egentligen gått i. Och sedan att han inte alls varit agent åt Säpo, utan blivit nyttjad av Säpo? Att vara agent åt en säkerhetstjänst (förutom i James Bond filmer) innebär att säkerhetstjänsten kan nyttja en för olika enklare sysslor..
Trätälja: Med tanke på din otrevliga ton är väl diskussionen på att gå överstyr - men ämnet som sådant är intressant.
Du efterfrågade om var Klackenberg berättat om hur han blev värvad - se bland annat intervjun med Klackenberg i TV4 i fredags.
Så till mina fråga, vilken jag redan ställt två gånger: Om du hävdar att Klackenberg var en nyttig idiot; för vem skulle då Klackenberg tro sig agera och vem skulle han agerat för egentligen? Och vi kan skippa nonsens-svar som:
"För mig föreföll det uppenbart vad jag skrev och menade i mitt första inlägg och det är inte en uppfattning jag ändrat. Vad din tolkning av mitt första inlägg beror på överlåter jag åt intresserande (troligen få) att själva värdera."
Helt uppenbart är det inte helt uppenbart.
Du efterfrågade om var Klackenberg berättat om hur han blev värvad - se bland annat intervjun med Klackenberg i TV4 i fredags.
Så till mina fråga, vilken jag redan ställt två gånger: Om du hävdar att Klackenberg var en nyttig idiot; för vem skulle då Klackenberg tro sig agera och vem skulle han agerat för egentligen? Och vi kan skippa nonsens-svar som:
"För mig föreföll det uppenbart vad jag skrev och menade i mitt första inlägg och det är inte en uppfattning jag ändrat. Vad din tolkning av mitt första inlägg beror på överlåter jag åt intresserande (troligen få) att själva värdera."
Helt uppenbart är det inte helt uppenbart.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Måste nog hävda att det är du som står för den otrevliga tonen med anklagelser om konspirationer mm. Dessutom tror jag att hela ditt angreppssätt är synnerligen naivt. Om någon som Klackenberg går ut på det sättet och svamlar och skryter så måste det nog ifrågasättas om hans anspråk på att äga historien är rimliga och också om den histora han berättar är sann.Wooster skrev:Trätälja: Med tanke på din otrevliga ton är väl diskussionen på att gå överstyr - men ämnet som sådant är intressant.
Jag har nu lyssnat igenom den intervjuven igen. Tyvärr finns inget konkret om hur just Klackenberg blev värvad där heller. Just denna fråga i detta tunna ämne återstår alltså. Du har inte någon länk till något mer exakt uttalande som stödjer din tes?Wooster skrev:Du efterfrågade om var Klackenberg berättat om hur han blev värvad - se bland annat intervjun med Klackenberg i TV4 i fredags.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Olof Trätälja
- Utsparkad
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Ovan, redan innan den stäldes. Följande skrevs:Gutekrigaren skrev:Var då?Olof Trätälja skrev:Äh frågan är besvarad.
Mvh Petter
Om sedan någon tycker att det kan tolkas på annat sätt än att jag avsett något annat än att det var SÄPO som nyttjade honom som den typ av nyttiga idioter som omnämndes i rubriken och inbillar sig själv att när jag förtydligar det så är det på något vis än ändring. Ovanstående var vad jag skrev och är vad jag tycker är rimligt att skriva när någon som ger sig ut i tidningarna på det omdömmeslösa och fantasifulla vis som Klackenberg gjorde i fredags.Olof Trätälja skrev:Jag vill inte vara elak, men om inte Klackenberg passar in på rurikens nyttiga idioter, vem gör det då?
Tore Forsberg i dagens uppföljningsartikelMest verkar det som om DK tyckt att det skulle varit spännande att bli spion trots den för det omöjliga bakgrunden han hade och istället använde SÄPO honom just som nyttig idiot. Dvs Forsberg angav honom för Bergling för att se vad som hände och nu har Forsberg lite dåligt samvete och berömmer Klackenbergs "insats". Klackenberg verkar inte ha förstått något på hela tiden fram tills idag...Allt det här hände när kalla kriget var som kallast. Jag berättade naturligtvis ingenting då för Dag, utan bedrev ett elakt spel med honom som redskap. Efter att vi hade hittat Moskvas perfekt placerade källa var Dag Klackenberg förstås bränd som dubbelagent och blev tvungen att offras.
Att däremot gå längre och vidare diskutera Klackenbergs personlighet, som verkar begäras, tycker jag inte är lämpligt på ett diskussionsforum och tänker heller inte göra. Däremot väntar jag fortfarande på ett svar på om det finns någon länk till något uttalande som klargör sakfrågan om hur just Klackenberg blev "värvad".