Snörekord från 1910 slaget i USA
Chicago. En snöstorm har begravt stora delar av den amerikanska Mellanvästern, korkat igen vägarna och stoppat flygtrafiken.
En dryg halvmeter snö har fallit över Ohios huvudstad Columbus i stormen som pågått hela helgen. Därmed är snörekordet från 1910, 38 centimeter, slaget.
Åtta personer har omkommit varav fyra män som har avlidit sedan de skottat snö, rapporterar Sky News. De övriga tre omkom i trafikolyckor som orsakades av svårt väglag.
Vägarna spärrades av på många håll för alla bilar utom utryckningsfordon. Flygplan över hela USA försenades i en kedjereaktion på inställda flygningar.
Stormen svepte på söndagen vidare österut och drabbade delstaterna Pennsylvania och New Jersey. Kraftiga åskväder som följde i dess spår slog ut strömmen för tusentals hushåll.
I delar av södra Arkansas föll omkring 45 centimeter snö och Kentucky och Tennessee fick 30 centimeter, enligt meteorologerna.
Också södra delarna av Kanada drabbades av snöovädret. I Toronto räknade meteorologerna med att snörekordet från 1939 på 207,4 centimeter under en vinter, skulle komma att slås.
Tidningen Toronto Star skriver att Stor-Toronto drabbades av en olycka varannan minut under den värsta stormen. På flygplatsen ställdes flera hundra flighter in.
Historiska snöoväder
- Mathias Forsberg
- Medlem
Historiska snöoväder
Ohio slog ett hundraårigt rekord, men har nästan en meter kvar till Gävle som fick 140 cm på ett dygn natten till den 6 dec 1998. Med tanke på att Torontos rekord är 207 cm för en hel vinter, verkar Gävles vinter 1998/99 vara i världsklass utanför världens bergs- och polarområden.
Re: Historiska snöoväder
Tromsø är också ett känt snöhål. Vintern 1997 hade man som mest 275 cm snötäcke. Det var en ganska speciell upplevelse. Att köra bil var som att köra i tunnel. Många villaägare gav upp att hålla öppet till den vanliga entredörren utan använde någon högre belägen altan som ingång i stället. Normala snöslungor hade inte kapacitet att kasta snön "över kanten".
Men inte ens där var man i närheten av 140 cm snöfall på ett dygn som i Gävle.
Men inte ens där var man i närheten av 140 cm snöfall på ett dygn som i Gävle.
Snön i Gävle pu "du tuben" http://www.youtube.com/watch?v=SIOFWHdFIxs
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja, min farbro i Milwaukee börjar bli rätt trött på snön där med och här har vi inte haft nånting, vilket vi inte kan låta bli att påtala för honom.
När det gäller Gävle så har jag för mig att det var ganska lokalt med kraftigt snöfall. Som en virvel med moln som fastnat och släppte sin nederbörd just över staden. Stämmer det? Det är bara nån minnesbild jag har från nyhetsrapporteringen.
Sonderling
När det gäller Gävle så har jag för mig att det var ganska lokalt med kraftigt snöfall. Som en virvel med moln som fastnat och släppte sin nederbörd just över staden. Stämmer det? Det är bara nån minnesbild jag har från nyhetsrapporteringen.
Sonderling
SNÖREKORD
Värsta snöstormen var tydligen, 13-18 februari 1979 i södra Skåne.
http://www.aftonbladet.se/vader/article82783.ab
Värre var det tydligen på 1800 - talet "Den 29 januari 1850 omkommer 100 personer i ett snöoväder i Östergötland".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6
Någon som vet varför det blev så höga dödstal ?
http://www.aftonbladet.se/vader/article82783.ab
Värre var det tydligen på 1800 - talet "Den 29 januari 1850 omkommer 100 personer i ett snöoväder i Östergötland".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6
Någon som vet varför det blev så höga dödstal ?
Snabbt omslag från varmt vårväder var väl en av orsakerna, finns mer här.Battler skrev:Någon som vet varför det blev så höga dödstal ?
MVH
Hans
Efter vad jag förstått så berodde ovädret på vad osm i USA brukar kallas för "Lake Effect Snow".
Dvs en nordostlig torr kall vind drog ner över det ännu ej frusna Bottenhavet och sög i sig fukt som den
sen tappade över Gävle.
Vanligen brukar lindrigare versioner av dessa snöoväder drabba Upplands nordkust, men denna gång så
blåste det lite annorlunda och ovädrets centrum kom just över Gävle.
Jag minns själv hur jag var en av de sista som kom ut från Gävle längs gamla E4, nuvarande riksväg 76.
E4an, som jag tror var motorväg ner till Dalälven vid denna tid, hade redan drivit igen så den var ofarbar
men via R76 lyckades min droskförare ta mig ner till Arlanda. Redan i Älvkarleby var det lugnare, i
Tierp ett mer normal snöväder.
Från Arlanda bar sen resan iväg till New York, som vid samma tidpunkt hade värmerekord för December, över 20C...
Snacka om ödets ironi.
En liknande åka i tunnelkänsla hade jag när jag kom tillbaka efter två veckor i USA, åkandes på E4 som hade
röjts med F16s jättesnöslungor.
Ytterligare en ironi är att Gävle de senaste två åren närmast haft ett nordtyskt väder...
Dvs en nordostlig torr kall vind drog ner över det ännu ej frusna Bottenhavet och sög i sig fukt som den
sen tappade över Gävle.
Vanligen brukar lindrigare versioner av dessa snöoväder drabba Upplands nordkust, men denna gång så
blåste det lite annorlunda och ovädrets centrum kom just över Gävle.
Jag minns själv hur jag var en av de sista som kom ut från Gävle längs gamla E4, nuvarande riksväg 76.
E4an, som jag tror var motorväg ner till Dalälven vid denna tid, hade redan drivit igen så den var ofarbar
men via R76 lyckades min droskförare ta mig ner till Arlanda. Redan i Älvkarleby var det lugnare, i
Tierp ett mer normal snöväder.
Från Arlanda bar sen resan iväg till New York, som vid samma tidpunkt hade värmerekord för December, över 20C...
Snacka om ödets ironi.
En liknande åka i tunnelkänsla hade jag när jag kom tillbaka efter två veckor i USA, åkandes på E4 som hade
röjts med F16s jättesnöslungor.
Ytterligare en ironi är att Gävle de senaste två åren närmast haft ett nordtyskt väder...
Roslagskusten är också en plats där det gärna kommer mycket snö. Och det kan vara väldigt lokalt. Jag minns en gång för si så där 25 år sedan när jag bodde på Blidö. Och jag var tränare för Blidö IF Bandy som den gången spelade i division 3. Vi skulle möta Vargarna från Norrtelje på bortaplan en söndag förmiddag.
Men natt mellan lördag och söndag vräkte det ned så mycket snö ute på Blidö att det var helt otänkbart att röja vår lokala bandybana från snö. Huvudvägen var däremot öppen eftersom plogbilen kört mer eller mindre kontinuerigt hela natten. Därför kunde man till nöds och med stora besvär ta sig fram till färjan vid Norrsund. Så jag ringde till Norrtälje tidigt på morgonen och frågade om det verkligen skulle bli match. Men där ställde de sig helt oförstående till frågan. Varför skulle det inte bli match. Vi har kanonis.....
När vi åkte in till Norrtälje så var det med knapp nöd att alla spelare kunde ta sig ut till stora vägen på Blidö och Yxlan. Medan de från Furusund inte hade några problem. Och de som bodde längre upp utefter vägen hade inte märkt något dåligt väder alls. Och i Norrtälje (4 mil bort) var det i det närmaste barmark.
Medan det en annan gång var en söndag när Blidö Bandybana var den enda naturisbanan söder om Sundsvall som kunde hålla spelbar is. På alla andra ställen var det mer eller mindre grusplan. Visserligen efter hårt nattarbete men ändock.
Så visst kan vinterväder visa sig att vara väldigt lokalt.
Men natt mellan lördag och söndag vräkte det ned så mycket snö ute på Blidö att det var helt otänkbart att röja vår lokala bandybana från snö. Huvudvägen var däremot öppen eftersom plogbilen kört mer eller mindre kontinuerigt hela natten. Därför kunde man till nöds och med stora besvär ta sig fram till färjan vid Norrsund. Så jag ringde till Norrtälje tidigt på morgonen och frågade om det verkligen skulle bli match. Men där ställde de sig helt oförstående till frågan. Varför skulle det inte bli match. Vi har kanonis.....
När vi åkte in till Norrtälje så var det med knapp nöd att alla spelare kunde ta sig ut till stora vägen på Blidö och Yxlan. Medan de från Furusund inte hade några problem. Och de som bodde längre upp utefter vägen hade inte märkt något dåligt väder alls. Och i Norrtälje (4 mil bort) var det i det närmaste barmark.
Medan det en annan gång var en söndag när Blidö Bandybana var den enda naturisbanan söder om Sundsvall som kunde hålla spelbar is. På alla andra ställen var det mer eller mindre grusplan. Visserligen efter hårt nattarbete men ändock.
Så visst kan vinterväder visa sig att vara väldigt lokalt.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag minns från årskurs ett när det helt plötsligt blev kolsvart ute i samband med åskväder. Känner till att det var skolelever som blev livrädda när detta inträffade och när man gick hem sedan så var det ljusare. Det var under kraftig åskväder.......Igår på TV4 fakta handlade det om en man som hade tagit skydd under en bro och sedan "kastas" iväg under en tornado för ett antal år sedan. Det var en kraftig sådan, hade klass 5(den högsta nivån) och 36 personer omkom.
Det har hänt lite grann i Sverige också.
En tråd som jag startade för ett tag sedan som fortfarande är igång.
viewtopic.php?f=9&t=17867
Själv skrev jag en artikel om snöstormen i början av mars 1888 då bl a sju ungdomar frös ihjäl.
http://stephannium.blogspot.com/2007/12 ... -1888.html
Ett nutida fall inträffade i Blåsfjället, området kring Duved/Åre vid slutet av 1970-talet, då sju-åtta personer frös ihjäl och en klarade sig tack vare att han hade sinnesamvaro att inte falla i sömn. Dom fick amputera lite grann på honom, men han klarade sig tack vare att kämpade emot. Det var f ö i samma område som Armfelts karoliner gick i samma öde 1719.
Stefan
Det har hänt lite grann i Sverige också.
En tråd som jag startade för ett tag sedan som fortfarande är igång.
viewtopic.php?f=9&t=17867
Själv skrev jag en artikel om snöstormen i början av mars 1888 då bl a sju ungdomar frös ihjäl.
http://stephannium.blogspot.com/2007/12 ... -1888.html
Ett nutida fall inträffade i Blåsfjället, området kring Duved/Åre vid slutet av 1970-talet, då sju-åtta personer frös ihjäl och en klarade sig tack vare att han hade sinnesamvaro att inte falla i sömn. Dom fick amputera lite grann på honom, men han klarade sig tack vare att kämpade emot. Det var f ö i samma område som Armfelts karoliner gick i samma öde 1719.
Stefan
- Niedzwiadek
- Medlem
Jag vill minnas att det var fruktansvärda snöoväder i Japan för ungefär 3-4 år sedan. Någon som kommer ihåg något mer?
Var mellan December 2005-Februari 2006, runt 3-5 meter snö totaltNiedzwiadek skrev:Jag vill minnas att det var fruktansvärda snöoväder i Japan för ungefär 3-4 år sedan. Någon som kommer ihåg något mer?
- Niedzwiadek
- Medlem
5 meter snö i Malmö, det vore något. Hur står sig 5 meter snö internationellt?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det har jag ett svagt minne av och det har jag nog nämnt i ett annat sammanhang också, att bilarna stod stilla längs med de skånska vägarna. Trots att jag bara var drygt åtta år så minns man det mycket väl.av Battler tis mar 11, 2008 1:06 am
Värsta snöstormen var tydligen, 13-18 februari 1979 i södra Skåne
Det var mycket som hände på den tiden, se inläggen av mig tidigare i denna diskussion.
Innan man byggde E3/E20(motorvägen) förbi Lerum utanför Göteborg så fastnade lastbilarna oftast under vintertid på den gamla vägen. Det har man hört talas om vid några tillfällen under mitt liv eftersom det är släktingar som är bosatta i Lerum.
Stefan