-
NIL
- Stödjande medlem 2023
Vänner
Jag gjorde min GU vid ett norrlandsförband i mitten av åttiotalet, då förekom det ett rykte att värnpliktiga på stan hade blivit uppsökta av utländska personer som erbjöd dom "soldatjobb" i sydafrika...jag vet inte om det handlade om reguljära armén eller om det var något privat alternativ. Hur som helst så dök det även upp en artikel i NSD med en grabb som enligt hans egen utsago skulle iväg. Han ville nämligen "skjuta kommunister", näe...han föreföll inte att vara någon Nobelpriskandidat
Någon som känner igen den här historien...sanning/myt?
Äh, det löser sig.
-
Per Andersson
- Medlem
Låter som en variant på den skröna från tidigt nittiotal som sa att det fanns ett Saudiarabiskt företag som värvade nymuckade väringar för att patrullera längs pipelines i öknen.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Jag har aldrig sett någon person som var ute för att rekrytera men jag har sett en anmälningsblankett till sydafrikanska armén i slutet av sjuttiotalet eller i början av åttiotalet. Jag vill minnas att det framgick att man kunde bli medborgare efter att ha tjänstgjort i en sådär två år. Jag har inget minne om vem som visade den eller hur han hade fått den.
Jag nappade inte - fast en Honoris Crux hade passat bra på bröstet
MVH
Hans
-
Wooster
- Medlem
Aldrig hört historien tidigare, men en fråga som genast dyker upp är ju varför Sydafrika skulle vara så intresserade av svenska värnpliktiga att de skulle skicka rekryterare?
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
Per Andersson skrev:Låter som en variant på den skröna från tidigt nittiotal som sa att det fanns ett Saudiarabiskt företag som värvade nymuckade väringar för att patrullera längs pipelines i öknen.
Jäpp, den med varianter har även snurrat flitigt på våra utlandsmissioner (förlåt...insatser heter det visst nuförtiden).
Äh, det löser sig.
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
Wooster skrev:Aldrig hört historien tidigare, men en fråga som genast dyker upp är ju varför Sydafrika skulle vara så intresserade av svenska värnpliktiga att de skulle skicka rekryterare?
Sant, förövrigt så var detta under Apartheid-tiden då man i Sydafrika kastade pil på porträtt av Olof Palme...Sverige borde inte vara ett bland de 99 första länderna där man letade pålitliga soldater med erfarenhet av strid i bush.
Vi kanske skall sluta oss till att det är en myt.
Äh, det löser sig.
-
millgard
- Stödjande medlem 2020
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Jag tvivlar starkt på detta. Framför allt utifrån min egen erfarenhet från Sydafrika på den tiden som "det begav sig". Jag arbetade där i olika perioder från 1975 och in på 1980-talet som anställd i ett stort Svenskt företag. Jag lärde känna landet och fascinerades av det. Jag lärde också att tala "Afrikaans" och studerade speciellt Boerna och deras kultur, eller snarare Afrikaaners och deras kultur som man rätteligen bör säga.
Det som var faktum den gången är att man sökte invandrare. Vita, väl utbildade personer fick en mängd med förmåner om man flyttade till RSA (Republic of South Africa). Men därifrån till att rekrytera soldater till krigsmakten är steget långt. Framför allt med tanke på att just RSA hade en av världens absolut bästa krigsmakter på den tiden. Och inte några som helst problem med att rekrytera folk inom landet. Jag tvivlar på att Svenska värnpliktiga utan kunskap om landet, språket och kulturen skulle haft särskilt mycket att bidra med där.
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
Den här då (Obs skrönvarning)
Svenska poliser och militärer tog tjänstledigt och åkte till Sydafrika för att arbeta som plantagevakter (med hårda nypor).
Comments?
Äh, det löser sig.
-
Wooster
- Medlem
NIL skrev:Den här då (Obs skrönvarning)
Svenska poliser och militärer tog tjänstledigt och åkte till Sydafrika för att arbeta som plantagevakter (med hårda nypor).
En karaktär i Jens Lapidius roman "Aldrig fucka upp" gjorde det i alla fall

-
Kapten_Gars
- Medlem
Det är en ren skröna då det som andra redan påpekat i tråden inte fanns något behov av dylika rekryter. Systemet med en två årig NMS (National Military Service) producerade mer än tillräckligt med inhemska värnpliktiga för att bemanna förbanden i Sydvästafrika/Namibia. Därtill fanns förband som bemannades helt av yrkessoldater (Permanent Force) som tex den berömda 32:a bataljonen (Buffelbataljonen)
Från och med 1980 så hade RSA bestämt sig för att så långt som möjligt föra kriget mot SWAPO med lokalt värvade svarta soldater istället för vita värnpliktiga. På det sättet så skulle man undvika att återupprepa de misstag som gjordes av regimen i Rhodesia. Detta beslut ledde till att man bildade SWATF (South West African Territorial Force) vars viktigaste beståndsdel var åtta infanteribataljoner som bemannades helt av svarta yrkessoldater med vita befäl. Till detta kom polisära COIN förband som det ökända "Koevoet" som också till största delen bestod av svarta soldater.
Samma sak gäller med största sannolikhet historierna om svenska plantagevakter, varför importera dylika som är helt okunniga i spåk och seder och dessutom ovana vid klimat och terräng när man kan få lokalt folk som kan allt det?
Jag skulle tro att båda dessa moderna sägner har sitt ursprung i det faktum att Rhodesia använde sig av värvade utländska soldater i sitt krig. Det fick en hel del uppmärksamhet hos de olika afrika-rörelserna i tex Sverige och överdrivna beskrivningar av Rhodesias och RSA's användning av utländska soldater finns i mycket av deras material från den här tiden.
-
Terje
- Medlem
Jag kan faktiskt tänka mig ett par anledningar till varför det skulle kunna vara av intresse att rekrytera ett antal svenskar, inget av dessa är dock direkt militärt.
1. Om det mot all förmodan skulle ha blivit en FN insats kan det vara bra att ha egen erfarenhet av vilken typ av kompetens de eventuella svenskar som skulle kunna skickas kunde ha.
2. Skulle göra det politiskt svårare att skicka Svenska trupper då dom skulle riskera att skjuta på andra helyllesvenskar istället för genomonda sydafrikaner
3. Sända ett politiskt budskap om att ni har minsann inte så mycket stöd för er politik som ni tror.
4. ???
Dock tror jag att dessa poänger inte är tillräckligt viktiga eller aktuella för att dom skulle brytt sig om något dylikt.
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
Ett annat tänkbart scenario sprunget ur min egen fantasi är att dylika kontakter kan ha ägt rum men i mer bedrägligt syfte.
- "Ok, här har du kvittot på den administrativa avgiften 5000kr...pengarna får du tillbaks så snart du landar i Pretoria"
Äh, det löser sig.
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
NIL skrev:Den här då (Obs skrönvarning)
Comments?
Inget jag hört om tidigare, så det verkar som en skröna. Rent historiskt sett kan det dock möjligen ha ursprung i det faktiska historiska skede när svenska officerare faktiskt tog tjänstledigt för att tjänstgöra i Kongofristatens armé även om detta var på 1800-talet.
-
varjag
- Saknad medlem †
Comments?
Vilken skojig tråd som jag just hittat. Om jag skulle värva folk 'med hårda nypor' - skulle Sverige hamna SIST på listan. Varjag