Skjuta ren med GRG

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Skjuta ren med GRG

Inlägg av NIL » 2 juli 2008, 11:19

Vänner!
Om man följer mina inlägg i den här kategorin så märker man att jag har snöat in en smula på området skrönor, jag ber om ursäkt om jag blir tjatig...men här kommer en till:

Jag har hört flera "när polarn/farsan/brorsan gjorde lumpen..." varianter på att vilt skulle ha kommit in i målområdet för att där ha nedkämpats med GRG eller PV-Pjäs. Finns det någon skalmanit som har hört en liknande historia eller kanske rent utav bär på en first-hand-account av en sådan incident?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Skjuta ren med GRG

Inlägg av MD650 » 2 juli 2008, 12:18

Tror att det är en kombination av skröna och delvis lite verklighet. Skadskjutna renar har nog förekommit genom tiderna.
Dock har det nog aldrig förekommit att man skjutit med grg/pvpjäs på ren.
:)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 juli 2008, 13:08

skjutit med grg/pvpjäs på ren
Ahhh....lapskojs direkt! Yummi-yummi.....

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem

Inlägg av MajorLove » 2 juli 2008, 13:36

Det är ingen skröna såtillvida att det faktiskt inträffat vid ett tillfälle då jag var närvarande:

Händelsen inträffade på InfSS under Karlbergs truppslagskurs 1982. Vi skytteinfanterister skulle läras pansarvärn och för ändamålet användes Pvpjbv 2062 och Pvpjtgb 1111. Skjutningen var med "askkoppen", övningsgranat. Vädret var ruggigt, blåst och regn och en av frigångskorna, vilka användes för att hindra fältet från att växa igen, hade sökt lä bakom ett av de säckvävsmål som föreställde en strv, front ...

Tommie Hellerstedt, "Glassen" Olsson och de andra på den till övningledaren, HET Johanssons, förtret högljudda Stockholmsbandvagnen kan bekräfta händelsen. Att sedan norbottningarna varit avundsjuka på oss "fjollträskare" och spridit historien i form av "jakt på ren med grg" är väl inte helt osannolikt. :P

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 2 juli 2008, 14:04

Kreaturet måste ha haft synfel, hur i helsicke kan man missinna ett säckvävsmål från en riktig stridsvagn!?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 juli 2008, 11:07

Tacka vare vet jag när MTB gick i 45 knop på Göta kanal och svallet dränkte ett okänt antal kor på ängarna.... :wink:

mvh

Gostap

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 juli 2008, 13:43

gostap skrev:Tacka vare vet jag när MTB gick i 45 knop på Göta kanal och svallet dränkte ett okänt antal kor på ängarna.... :wink:

mvh

Gostap
På min MTB-tid gällde det tanterna med tvättbräden och såpa ner vid stranden.....tvätta kärringar - så ska vi skjölja! :D

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 juli 2008, 14:06

gostap skrev:Tacka vare vet jag när MTB gick i 45 knop på Göta kanal och svallet dränkte ett okänt antal kor på ängarna.... :wink:

mvh

Gostap
45 knop!?...på Göta kanal!?..........på en Mountain Bike!?........du skojar!?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 juli 2008, 14:23

varjag skrev:

mvh

Gostap
På min MTB-tid gällde det tanterna med tvättbräden och såpa ner vid stranden.....tvätta kärringar - så ska vi skjölja! :D
Hört detta också.. :D
Vet inte om historien om kosssorna är sann, florerade då jag var i flottan. Kanske inte helt osannolikt, hörde historien också om "världsrekordet i ö-hoppning" med mtb, en historia som visade sig vara sann

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 juli 2008, 14:25

NIL skrev:

mvh

Gostap
45 knop!?...på Göta kanal!?..........på en Mountain Bike!?........du skojar!?
Ähum...Mountain bike fanns inte på min tid, däremot motortorpedbåtar :wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2008, 15:05

Någon som missuppfattat "en ren träff"? :)

Tackar för MajorLoves belägg. Även om en sån här historia kan myntas och spridas helt utan verklighetsbakgrund. Varför just renar skulle utgöra målet :) är en annan fråga. (Även om det är gott.) Ingen som hört något om älg? (Eller sprängd anka... Äsch.)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 juli 2008, 15:21

Den här vet jag är sann, ty jag var med.

Som relativt nymuckad vo/Fk blev jag tillfrågad om jag kunde hoppa in som PC för en cykelskyttepluton, det var KFÖ och man hade ett besvärande vakansläge...det var bland de roligaste veckorna i mitt liv.

Jag ledde själv en enkel stridsskjutning med plutonens två Ksp 58 när vinden grep mitt liggunderlag och förde det tiotalet meter in i skjutområdet innan det lade sig bekvämt till rätta mot en översnöad stubbe.

Behöver jag nämna att mitt liggunderlag såg ut som en j-a schweizerost innan jag ens hann tänka "eld upphör".

Skitgubbar :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 16 juli 2008, 13:50

I "Att flyga är att leva" Norrbohm Gösta / Bertil Skogsberg. Så har jag för mig att det finns med en berättelse att under en störtbombsövning med B5(detta intressanta flygplan som det inte finns nån kvar av) mot trupp ska ha slagit ihjäl en häst som stegrade sig. Kan ha läst det någon annanstans, plöjde mycket flyglitteratur som tonåring. Skröna?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 juli 2008, 13:57

loop skrev:I "Att flyga är att leva" Norrbohm Gösta / Bertil Skogsberg. Så har jag för mig att det finns med en berättelse att under en störtbombsövning med B5(detta intressanta flygplan som det inte finns nån kvar av) mot trupp ska ha slagit ihjäl en häst som stegrade sig. Kan ha läst det någon annanstans, plöjde mycket flyglitteratur som tonåring. Skröna?
Låter inte orimligt.
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 20 juli 2008, 17:55

Att skjuta vilt i militärt sammanhang: får mig att tänka på Jüngers "I stålstormen", kapitlet "Det stora anfallet", när man är mitt uppe i ett anfall och en figur ser en hare komma springande. Han slänger upp geväret mot axeln och skjuter.

Det roliga i sammanhanget var att jägaren ställde sig upp och sköt, och således blottade sig för fiendeeld. Men författaren kommenterar bara: "Det finns ingen situation så tajt att där inte finns någon våghals som bjuder över..." (ungefärligt citat)

Skriv svar