Det här inlägget borde kanske ligga under 2000-talet.
Jag är lite nyfiken på hur forumsmedlemarna ser på det s.k. Kriget mot terrorismen.
Läste i aftonbladet efter 911 att Wilhem Agrell menade att detta var VK3 (jag kommer inte exakt ihåg ordagrant). Det är något jag kan hålla med om, speciellt nu efter Bali. Det slår mig att ”al Quiada” förklarat västvärlden krig utan att vi märkt det. Ja, ungefär som de förklarade USA totalt krig 1998 (?), utan att de fattade eller brydde sig. Tills det var för sent.
Personligen undrar jag om det inte pågått ett krig mot väst av fundamentalistisk Islam sedan USA-ambassad dramat i Teheran 1979. Folk verkar ha så dåligt minne men terror attacker från dessa grupper har pågått årligen sedan dess. Då tänker jag på attentat som fartyget Achille Lauro, Lockerbie och luxortemplen, ja listan kan göras hur lång som helst.
Det förekommer massiv kritik mot USA om hur man sköter det här kriget. En del är berättigad men från vänster håll ifrågasätter man Att man för det här kriget. Jag är visserligen en gammal avfälling men den delen förstår jag inte, har USA något val? Forum medlemmar med vänster sympatier får gärna upplysa mig.
Händelserna i Bali visar som jag ser det att detta gäller oss alla. Vad tror forumsmedlemmarna skulle kunna få Sverige mer indraget än ett par jägarsoldater i Afghanistan?
Ja, det var det jag hade på hjärtat. Jag hoppas jag inte utryckt mig oklart, jag tillhör den flummiga filosofiska
Hälsningar Sonderling