Har skummat igenom en rapport från Cato Institute gällande att den amerikanska polisen har blivit alltmer militariserad sedan 1980-talet. Detta manifesterar sig främst genom att antalet SWAT-grupper har mångdubblats i landet och utnyttjandet av dessa grupper har ökat explosionsartat. Detta har då fått en rad negativa konsekvenser i form kränkningar av medborgerliga rättigheter, ökat antal skadade/döda, ökade materiella skador, våldsammare attityd hos poliserna och så vidare.
Länk till rapporten http://www.cato.org/pubs/wtpapers/balko ... r_2006.pdf
En konkret anledning till att man fått fler SWAT-grupper var att polismyndigheter runtom i landet genom lagbeslut blev tilldelad militärt materiel av Pentagon. Detta var då alltifrån gasmasker och vapen till flygplan och pansarbilar. När man då fick all denna materiel även på små landsbygdsstationer skapade man SWAT-grupper för att få användning för dem. Vilket i sin tur gav att polismyndigheterna använde dessa grupper i fler situationer för att rättfärdiga deras existens. Som det konstateras i rapporten har SWAT-grupper gått från att endast användas vid högrisksituationer såsom gisslantagningar, bankrån och annat till att gripa användare av marijuana för medicinskt bruk och andra förhållandesvis harmlösa personer som en vanlig polispatrull skulle kunna hantera.
En annan intressant aspekt var så kallade "No knock-warrants". Polisen i USA måste tillkännage sin närvaro innan de går in i ett hus för att de i huset ska få en möjlighet att ge sig direkt. Men det finns möjlighet att genom domarbeslut få undantag för detta och dessa har också ökat i antal. Plus att man tillämpar "en knackning sedan slår vi in dörren"-varianten också. Det sista problemet som jag tänker nämna här var också att antalet "fel" också hade ökat markant. Som att man helt enkelt tog fel på hus eller att tipsare hade gett felaktiga eller falska uppgifter vilket ledde till att man stormade helt oskyldiga personers hus.
Författarna till rapporten menade att "Kriget mot drogerna" var en stor anledning till att polisen har militariserats och jag tror att "Kriget mot terrorismen" har hjälpt till.
Anledningen till att jag använder denna rapport som ett avstamp för en diskussion är för att den bekräftar en utveckling som jag tycker mig se, nämligen att vi i spåren av "Kriget mot terrorismen" har fått större inskränkningar i de medborgerliga rättigheterna samt att det generellt har skett en militarisering av samhället i form av paramilitära enheter, ökade befogenheter till polisiära organ och användandet av militära resurser på civila områden.
Mina frågor till er är alltså; anser du att "Kriget mot terrorismen" har lett till en miltarisering inom rättsväsendet/samhället generellt eller anser du att det inte har skett några större förändringar? Tror du att detta är en utveckling som kommer att fortgå och/eller hur kommer den att brytas?
OBS! Jag är medveten om att detta är en diskussion som lätt kan utbryta i politiska diskussioner så håll er till frågeställningarna och skippa diskussionerna om "Kriget mot terrorismen" är rättfärdigt eller inte osv.
Militarisering av rättsväsendet?
-
Björn Wegner
- Medlem
Skriv svar
1 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till "Kalla Kriget (1946 till 1991)"
Hoppa till
- Historia
- ↳ Förhistoria
- ↳ Tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
- ↳ Romerska riket
- ↳ Nordisk forntid & vikingatid
- ↳ Medeltiden (476 till 1523)
- ↳ Tidig modern tid (1523 till 1789)
- ↳ Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- ↳ Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)
- ↳ Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- ↳ Kalla Kriget (1946 till 1991)
- Övrig historia
- ↳ Finlands historia
- ↳ Socioekonomisk historia
- ↳ Historiska hjälpvetenskaper
- ↳ Historiska källor & litteratur
- ↳ Släktforskning
- ↳ Historia - övrigt & allmänt
- ↳ Språkhistoria
- ↳ Idéhistoria
- ↳ Hästen i historien
- ↳ varjag berättar