b52 och starttid

Användarvisningsbild
predator
Medlem

b52 och starttid

Inlägg av predator » 20 januari 2010, 23:50

Hej

Läste lite om B52an och att dom har flygplan som alltid står redo att starta, Men hur lång tid hade/har dom på sig? Det tar ju en stund för ett flygplan att komma i luften och har man få kärnvapen på väg in så vill man inte vara kvar. Men hur lång tid har man på sig att komma till flyget och starta och komma upp och få mer bränsle? Efter som en B52 inte kan starta med full tank?

Bjernevik
Medlem

Re: b52 och starttid

Inlägg av Bjernevik » 21 januari 2010, 10:19

Här kan du se "snabbstartande" B-52or, det ger en uppfattning om hur pass kort tid det tog att få flygplan i luften.

Tiden för en ICBM att flyga mellan Ryssland och USA är ungefär 30 minuter, så även vid ett överraskande anfall så fanns det tid att få upp flygplanen. SLBM skulle visserligen kunna skjutas från närmare håll, men ryska SLBM ansågs inte ha tillräckligt bra precision för att vara lämpliga förstaslagsvapen. Sant eller inte, det fick vi som tur var aldrig reda på.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 januari 2010, 10:56

Läste lite om B52an och att dom har flygplan som alltid står redo att starta, Men hur lång tid hade/har dom på sig? Det tar ju en stund för ett flygplan att komma i luften
Innan atomubåtarna med Polaris/Trident-missiler kom i tjänst och B-52 utgjorde ''första linjen'' av vedergällning - fanns det alltid, 24 timmar om dygnet - år efter år ett stort antal kärnvapenbeväpnade B-52 i luften och bara väntande på att det otänkbara INTE skulle bli verklighet. SAC, Strategic Air Commands motto var:

Peace is Our Profession

Dom var alltid beredda. Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 21 januari 2010, 21:15

precis som Varjag sade så var strategin innan missilernas tid att ha tillräckligt många i luften hela tiden. även varför man behövde så fasligt startka bomber (tsarbomben på 50MT, men som var kapabel till 100MT tror jag) så att det räckte med att ett enda plan lyckades komma igenom.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 21 januari 2010, 21:25

Varje plan eller grupp med plan hade ju sin mål som man ska bekämpa. Kommer ett plan igenom så försvinner en stad/flygplats/silo/hamn eller vad man nu har för mål. Då finns det ju en massa andra saker som kan skada än.

Fast var/är städer mål nu för tiden ?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2010, 02:33

Antalet B-52:or i luften, var naturligtvis en strängt bevakad hemlighet. Men torde ha rört sig omkring 10-15% av den tillgängliga styrkan - omkring 300 startberedda flygplan. Omsatt i parktiken = 30-45 olika mål som kunde bekämpas i en anflygning. Samtidigt, hölls ett liknande antal lufttankningsplan KC-135 i luften för att serva bombplanens räckvidd.

Så Ragnarök hade börjat på många ställen samtidigt :roll: , Varjag

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 22 januari 2010, 08:31

Har för mig att en annan av fördelarna med B-52 var att de kunde få nya mål med kort varsel. Alltså mer flexibla i sin insats. Missilerna var förprogramerade och betydligt svårar att använda utanför grundplanen.

/Erik

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 januari 2010, 10:59

Efter som en B52 inte kan starta med full tank?
Alltså kan de verkligen inte starta med fulltank? Det låter lite konstigt tycker jag? Min modell B-52:a där hemma har nått som liknar fälltankar, skulle de vara tomma vid start då?

(Förövrigt läste jag att man planerar att använda detta plan till 2030, den skulle alltså vara i tjänst i 80 år!? 8O )

Sonderling

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 22 januari 2010, 11:03

I den filmen jag såg så får dom inte starta med fulla tankar för att det sliter så på motorn. Dock vet jag inte hur det är i ett skarpt läge.

Någon som vet detta med fälltankar. Fylls dom också på när man fyller dom vanliga tankarna när man lufttankar?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2010, 11:12

Erik Ljungberg skrev:Har för mig att en annan av fördelarna med B-52 var att de kunde få nya mål med kort varsel. Alltså mer flexibla i sin insats. Missilerna var förprogramerade och betydligt svårar att använda utanför grundplanen.

/Erik
Hmmm...undrar om det är sant? En del av angreppsplanen, var att till varje pris undvika fientliga försök att med list lura anflygande bombplan att avbryta eller gå mot falska mål....Allt från falska ko-ordinater till Presidentens Röst på radion...
Proceduren, visades i filmen ''Doctor Strangelove'' - och skilde sig tydligen inte mycket från verkligheten. När varje enskilt bombplan via radiokod fått angreppsorder - vilken bekräftades av flygplanet, hade det absoluta order att INTE under några omständigheter lyda några andra order - utan fullfölja angreppet. Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 22 januari 2010, 11:22

Alla plan måste väll kunna kallas tillbacka. I filmen du nämner så försöker dom ju kalla tillbaka dom i slutet med deras radio med krypterare gick ju sönder som dom visste inte att dom skulle vända och på så slätt gick i mot målen. Varav piloten följde med den hela vägen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 januari 2010, 11:31

sonderling skrev:
Alltså kan de verkligen inte starta med fulltank? Det låter lite konstigt tycker jag? Min modell B-52:a där hemma har nått som liknar fälltankar, skulle de vara tomma vid start då?

(Förövrigt läste jag att man planerar att använda detta plan till 2030, den skulle alltså vara i tjänst i 80 år!? 8O )
Ja, till och med ännu längre enligt engelska Wikipedia: Even while the Air Force works on new bombers scheduled for 2037 it intends to keep the B-52H in service until at least 2040, nearly 80 years after production ended.

Vet inte om det finns något plan med längre aktiv tjänst? C-130 Herkules flög första gången 23 augusti 1954 och gick i tjänst i december 1957 - mot B52ans första flygning den 15 April 1952 och tjänstgöring från februari 1955. Å andra sidan går väl fortfarande nya Herkules i produktion, så de lär väl överleva ännu längre än 2040.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 januari 2010, 11:32

sonderling skrev:

Sonderling
Det går att tänka sig att planet startar med halvtomma tankar, som fylls på i luften, men med fulla extratankar?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2010, 11:34

predator skrev:Alla plan måste väll kunna kallas tillbacka. I filmen du nämner så försöker dom ju kalla tillbaka dom i slutet med deras radio med krypterare gick ju sönder som dom visste inte att dom skulle vända och på så slätt gick i mot målen. Varav piloten följde med den hela vägen.
Det är en öppen fråga predator. I filmen, följde bombplanet orderna och vägrade acceptera några ''nya'' som, igen enligt orderna - kunde vara falska.
Om jag inte minns fel upprepades ett liknande scenario i filmen ''Failsafe'' (Ofelbart) - där det ofelbara - också visade sig vara ofelbart - angreppet fullföljdes..... 8O
var i Herrans namn - har du fått den uppgiften ifrån??

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 januari 2010, 11:40

varjag skrev:Hmmm...undrar om det är sant? En del av angreppsplanen, var att till varje pris undvika fientliga försök att med list lura anflygande bombplan att avbryta eller gå mot falska mål....Allt från falska ko-ordinater till Presidentens Röst på radion...
Proceduren, visades i filmen ''Doctor Strangelove'' - och skilde sig tydligen inte mycket från verkligheten. När varje enskilt bombplan via radiokod fått angreppsorder - vilken bekräftades av flygplanet, hade det absoluta order att INTE under några omständigheter lyda några andra order - utan fullfölja angreppet. Varjag
När man väl fått angreppsorder var det kanske inte så mycket att göra - men till skillnad från en missiler som är förprogrammerade mot ett mål kan ju bombledningen välja att ge flygplanet olika anfallsordrar beroende på läget.

På Wikipedia finns för övrigt följande artikel, "Operation Chrome Dome", om de dagliga flygrutterna för B52-bombplan. Artikeln säger inte mycket om verksamheten, men det är en intressant karta bifogad.

Skriv svar