Hallsteindoktrinen

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Hallsteindoktrinen

Inlägg av Martin Lundvall » 2 april 2003, 16:35

Västtyskland vägrade ända till 1972 att erkänna Östtyskland. Man ansåg att om ett land som hade diplomatiska kontakter med Västtyskland och sen upprättade kontakter med Östtyskland så sågs detta som en ovänlig handling mot Västtyskland. Detta kallades Hallsteindoktrinen.

Nu till frågan: Hur agerade Schweiz? Schweiz borde väl ha intresse av att ha goda kontakter med Tyskland men borde det inte ha gått emot deras neutralitet att bara ha kontakter med Västtyskland och inte öst?
Eller hade de ingen diplomatisk kontakt?

/Martin

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 april 2003, 16:44

det där låter som en dum (men förmodligen sann) strategi. västtyskland måste fått måånga fiender.

//Palle

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 april 2003, 17:10

Tja Östtyskland hade svårt att bli erkänd av något annat land än andra kommunistländer. Det fungerade väl i och med att världen var så mycket mer "svart eller vit". Västtyskland ansåg att det bara fanns ett möjligt Tyskland och att det var Västtyskland som företrädde det.
Jag läste i bok att när väst och östtyskland skulle diskutera saker, t. ex. passag från och till västberlin, ville östtyskalnd alltid föra diskussionerna på en hög nivå medan väst ville ha det på en låg nivå. En hög politisk nivå ansåg Östtyskland var detsamma som att Västtyskland erkände östtykland.

/Martin

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 2 april 2003, 18:48

Det låter lite som Nordkorea, som är aviga till att förhandla direkt med Sydkorea,
då de anser att det är en amerikansk marionettregim.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 april 2003, 00:42

Det är inte bara diktatorer som har ensamrätt att agera som idioter. Fast Västtyskland diskuterade gärna med Sovjetunionen motsvarande kan man väl inte säga om Nordkorea.

/Martin

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 3 april 2003, 00:44

Jo faktiskt! De vill inte diskutera med sydkorea utan direkt med USA!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 april 2003, 01:01

Där ser man det visste jag inte. Då kan jag gå till sängs nu när jag har lärt mig något nytt idag kan ju dagen ju inte vara bortkastad.

/Martin

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 3 april 2003, 15:24

Enligt min mening gjorde man rätt det fanns ingen anledning att erkänna en förtryckarstat som DDR. Denna stat som var tvungen att stänga in sina medborgare bakom murar och minfält, annars hade de röstat med fötterna och gett sig av.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 april 2003, 10:11

Jo utan tvekan handelade de rätt men Västtyskland var också smarta att de lade om sin taktik och erkände Östtyskland 1972 vilket i sin tur nog möjliggjorde det tyska enandet.

Fast samtidigt som de inte ekände Östtyskland så erkände de Sovjetunionen och de andra kommunistiska staterna och de var ju också förtryckarstater......

/Martin

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 april 2003, 12:31

Som du säger så lades doktrinen om, tror det var Willy Brandt som var arkitekten bakom denna nya politik.

Det stämmer att BRD erkände Sovjetunionen men det hade ju redan Weimarrepubliken gjort så det var inte så mycket man kunde göra i den frågan. Det hade nog också varit ännu svårare att få tillbaka de krigsfångar som satt i sovjetiska läger om man hux flux hade dragit tillbaka sitt erkännande. Betänk att de sista krigsfångarna inte återvände förän i slutet av 1950-talet drygt tio år efter krigsslutet.

DDR-frågan hade också ett särskilt perspektiv i och med att området sågs som en del av Tyskland. T.ex. så diskuterade man inom Bundeswehr problematiken, att man i händelse av krig skulle kunna ställas mot andra tyskar, d.v.s DDR:s Nationale Volksarmee. I DDR såg man dock inte denna problematik utan såg bara Bundeswehr som klassfienden.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 april 2003, 12:55

Jag hittade svaret på min fråga efter mycket letandet. Det var tydligen så att Finland var det enda icke kommunistiska landet som erkände både BRD och DDR. Vad detta innebar för diplomatisk aktivitet kunde jag inte hitta.

/Martin

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 4 april 2003, 14:53

skraja för ryssen antar jag.
erkände sverige några kommi stater?
erkände vi västtyskland?

//Palle

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 april 2003, 16:30

Palle,
Sverige var tydligen ett av de första länderna som erkände Sovjetunionen.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 4 april 2003, 17:32

vi var också ett utav dom första länderna som erkände USA (efter england och frankrike).

Det var tydligen så att Finland var det enda icke kommunistiska landet som erkände både BRD och DDR. Vad detta innebar för diplomatisk aktivitet kunde jag inte hitta.
jag menar mer som följd fråga på detta. erkände sverige (neutralitet , du vet(rimmade) några av dessa stater? en? båda? ingen?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 april 2003, 18:12

Palle,
Jag sökte lite och hittade en doktorsavhandling från Lunds universitet av Andreas Linderoth med titeln Kampen för erkännande: DDR:s utrikespolitik gentemot Sverige 1949-1972. Vilket skulle tyda på att Sverige erkände DDR 1972.

Med tanke på att Finland efter andra världskriget hade den s.k. vänskaps- och biståndspakten med Sovjetunionen samt hyste sovjetiska trupper en bit in på 1950-talet. Är det inte så förvånande att de ansåg sig nödgade att tidigt erkänna DDR.

Skriv svar